• Anonym (Hoppa av?)

Häva husköp- någon som gjort det?

Är det någon som hävt ett husköp någon gång? Vad fick det för konsekvenser?

Av olika anledningar funderar vi på att häva ett husköp. Är intresserad av att höra från er som har gjort det och vad hände?

• Svar på tråden Häva husköp- någon som gjort det?
  • Jeff

Vad som händer beror lite på skälen för hävning. Är det något säljaren har ljugit om eller har ni bara ångrat er? Har ni skrivit under köpeavtal och ångrar er kommer ni vara tvungna att ersätta säljarens skada, det tas i första hand av handpenningen men är inte begränsat till det. Det kan bli dyrt om ni bryter ett undertecknat och ovillkorat avtal. Är ni seriösa i funderingen så bör ni tala med en jurist.

• Anonym (Hoppa av?)

Ja vi har skrivit kontrakt, och betalat handpenning. Säljaren har inte ljugit utan det är våra förutsättningar som har ändrats och ett alternativ vi har är att häva husköpet. Jag vet inte inte i dagsläget hur seriösa vi är med att häva köpet, det är som sagt ett alternativ vi har, tyvärr.

• Kjell2
    Anonym (Hoppa av?) skrev 2012-02-28 10:51:25 följande:
    Ja vi har skrivit kontrakt, och betalat handpenning. Säljaren har inte ljugit utan det är våra förutsättningar som har ändrats och ett alternativ vi har är att häva husköpet. Jag vet inte inte i dagsläget hur seriösa vi är med att häva köpet, det är som sagt ett alternativ vi har, tyvärr.
    Undvik i det längsta, fundera även på att genomföra köpet och sen sälja själva eller hyra ut.

Ni blir skyldiga att betala säljarnas merkostnad och det de förlorar, t ex nytt mäklararvode, mellanskillnaden om de säljer till lägre pris, kostnad för dubbelt boende mm. Kan bli både mer eller mindre än handpenningen. Går inte att säga hur mycket det blir i just ert fall.
  • Anonym

det som händer e väl att ni förlorar handpenningen?
    kan det vara lönsammare att gå igenom köpet å sen sälja? beror på om ni gjort ett klipp eller inte vill säga... 

• Anonym (Hoppa av?)
    Kjell2 skrev 2012-02-28 10:54:44 följande:
    Undvik i det längsta, fundera även på att genomföra köpet och sen sälja själva eller hyra ut.

Ni blir skyldiga att betala säljarnas merkostnad och det de förlorar, t ex nytt mäklararvode, mellanskillnaden om de säljer till lägre pris, kostnad för dubbelt boende mm. Kan bli både mer eller mindre än handpenningen. Går inte att säga hur mycket det blir i just ert fall.
    Ja jag förstår det. Har du varit denna situationen själv?
  • Kjell2
    Anonym (Hoppa av?) skrev 2012-02-28 10:57:58 följande:
    Ja jag förstår det. Har du varit denna situationen själv?
    Nej
  • Jeff

@ anonym

Det är en missuppfattning att man bara förlorar handpenningen, man ska ersätta skadan (som Kjell2 specificerade) och den är inte begränsad till handpenningen. Man kan alltså behöva betala mer.

TS, jag delar Kjell2:s uppfattning, det kan vara bättre att fullfölja köpet och direkt sälja. Att häva kan bli väldigt dyrt.

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-02-28 10:56:51 följande:
    kan det vara lönsammare att gå igenom köpet å sen sälja? beror på om ni gjort ett klipp eller inte vill säga... 
    Handpenningen har inget med hur mycket de kan tvingas betala att göra. Kan bli mera, kan bli mindre. Handpenningen underlättar framförallt för säljaren att driva in eventuella pengarna och sålla ut en del oseriösa köpare.

Kan bli så att de får tillbaka en stor del av handpenningen. Kan också bli så att de får betala mera.
  • Ms H
    Anonym skrev 2012-02-28 10:56:51 följande:

Nej, det kan bli långt mycket dyrare än så... eller billigare.
Svar på tråden Häva husköp- någon som gjort det?