• Freja10

Balkong - vilket väderstreck är "bäst"?

Om du fick välja mot vilket väderstreck din balkong vette åt, vilket håll skulle du då välja?

Och varför?

Jag letar ny lägenhet och om jag får valmöjligheten ang. balkong så vill jag ha lite mer hum om för- och nackdelar med olika väderstreck. :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Balkong - vilket väderstreck är "bäst"?
  • Näbbmusen

Vår balkong ligger i syd- väst. Sol från 12 tiden till efter 18-19 tiden nångång om jag minns rätt. Vi trivs, härligt med en fika i solen!

• Purpurbräcka

Jag gillar att sitta i morgonsolen med min kaffekopp så jag röstade på öster. Där vi bor nu har vi balkongen åt syd-sydost och det funkar fint. Solen dyker upp ganska tidigt på morgonen och försvinner vid 16-17-tiden. Det blåser rätt bra här så det blir sällan sådär supervarmt på balkongen och dessutom fungerar balkongen ovanför som markis så att det blir svalare i rummet innanför.

Inglasad balkong tycker jag känns meningslöst. För mig är poängen med balkong att man ska komma ut. Den värsta balkong jag haft var inglasad och vette åt norr. Det enda den var bra till var att övervintra pelargoner (om jag hade haft några) och att förvara skrot...

• GulTussilago

Sydväst är väl trevligast tycker jag.
    Vi har en altan som vetter åt söder och där är det sol från att den går upp tills strax innan den går ner (eller ja, det blir det iallafall nu när gubben min sågat ner lite störande träd)

• cherrycupecake83

har i söder, underbart med morgon/fm sol och mer eller mindre skugga på em/kväll.. super på sommaren! :)

• Nenne 71
    Nenne 71 skrev 2012-02-28 21:17:15 följande:
    Tycker det är underbart med kvällsol på balkongen då jag jobbar hela dagarna
  • 1978

Sydost om du är morgonmänniska, sydväst om du gillar sommarkvällar i solstolen. Norr om du är en grottmänniska!

• knäckehäxa

ska jag vara ärlig har jag ingen aning om när o hur solen är vart,

hade jag fått välja hade jag haft sol hela dagen så jag hade kunnat sitta på balkongen och sola såklart.
    men tyvärr så har jag ju inte så.. jag har tidigt morgonsol, den försvinner typ vid 10. hatar det.

men sydväst verkar det ju vara, om jag förstått de andra i tråden här rätt. :)

• maadicken

Om man ska tänka på sommaren så tycker jag det är bra att ha solen på balkongen på dagen. Det är sååå skönt att komma hem efter en hel dag i solen och kunna sätta sig i skuggan på balkongen och äta/grilla/läsa/spela spel osv... Sen är det skönt att få in liiite kyligare luft på kvällen istället för att solen gassar på ända tills man går och lägger sig.

Men det är ju bara min åsikt

♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • älskarlivet81
    knäckehäxa skrev 2012-02-29 20:34:30 följande:
    ska jag vara ärlig har jag ingen aning om när o hur solen är vart,

hade jag fått välja hade jag haft sol hela dagen så jag hade kunnat sitta på balkongen och sola såklart.
    men tyvärr så har jag ju inte så.. jag har tidigt morgonsol, den försvinner typ vid 10. hatar det.

men sydväst verkar det ju vara, om jag förstått de andra i tråden här rätt. :)
    Nej då har du östläge! Sydväst så har man sol större delen av dagen!
Svar på tråden Balkong - vilket väderstreck är "bäst"?