• Freja10

Balkong - vilket väderstreck är "bäst"?

Om du fick välja mot vilket väderstreck din balkong vette åt, vilket håll skulle du då välja?

Och varför?

Jag letar ny lägenhet och om jag får valmöjligheten ang. balkong så vill jag ha lite mer hum om för- och nackdelar med olika väderstreck. :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Balkong - vilket väderstreck är "bäst"?
  • tjej87

Sydväst/väst tycker jag är bäst så man har sol från mitt på dagen och ända fram till på kvällen :)

• knäckehäxa
    älskarlivet81 skrev 2012-02-29 20:39:39 följande:
    Nej då har du östläge! Sydväst så har man sol större delen av dagen!
    ja jag har det, men jag VILL ha sydväst. och det är det jag pratar om. :)
  • Butterscotch

Väster tycker jag, det hade vi i vår förra lägenhet. Det var perfekt när man kom hem på kvällen efter jobbet. Nu har vi södervänd balkong och får ingen sol alls på sen eftermiddag/kväll. Dessutom blir det sjukt varmt i vardagsrummet (där utgången till balkongen finns) eftersom solen ligger på under dagens varmaste timmar (när ingen är hemma för att njuta av solskenet).

• älskarlivet81
    knäckehäxa skrev 2012-02-29 21:19:36 följande:
    ja jag har det, men jag VILL ha sydväst. och det är det jag pratar om. :)
    Aha, då missförstod jag dig :D
  • Freja10
    maadicken skrev 2012-02-29 20:39:03 följande:

Om man ska tänka på sommaren så tycker jag det är bra att ha solen på balkongen på dagen. Det är sååå skönt att komma hem efter en hel dag i solen och kunna sätta sig i skuggan på balkongen och äta/grilla/läsa/spela spel osv... Sen är det skönt att få in liiite kyligare luft på kvällen istället för att solen gassar på ända tills man går och lägger sig.

Men det är ju bara min åsikt

Okej, få se nu om jag lärt mig nåt av den här tråden - då har du alltså sydöst-läge
  • Freja10

Trevligt med allas upplevelser av olika lägen.

Tror jag är mest en söder-typ, möjligen sydväst - vi säger syd/sydväst :)

• maadicken
    Freja10 skrev 2012-03-03 09:46:02 följande:
    Okej, få se nu om jag lärt mig nåt av den här tråden - då har du alltså sydöst-läge
    Haha! Ingen aaaaning    Jag har sol från ca 10.30 - ca 17 på sommare iaf. Perfekt! Möjligtvis kunde den få komma liiite tidigare på morgonen Tror jag skulle ha den liiite längre på eftermiddan om det inte stod ett hus ivägen.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Maisie

Jag bodde i en lägenhet som inte var genomgående och som hade en inglasad balkong med söderläge. Balkongen låg väldigt vindskyddat. Det gjorde lägenheten fruktansvärt varm. När vi skulle sälja den var det en sak vi var väldigt säkra på och det var att vi inte kunde lägga den till försäljning på sommaren för ingen vettig människa skulle vilja köpa den. Vi kunde inte ha några blommor på balkongen för de dog uttorkningsdöden. I princip alla hade rullgardinerna nere på balkongen hela dagen även de som hade genomgående lägenheter. 

• Freja10
    Maisie skrev 2012-03-06 18:50:33 följande:
    Jag bodde i en lägenhet som inte var genomgående och som hade en inglasad balkong med söderläge. Balkongen låg väldigt vindskyddat. Det gjorde lägenheten fruktansvärt varm. När vi skulle sälja den var det en sak vi var väldigt säkra på och det var att vi inte kunde lägga den till försäljning på sommaren för ingen vettig människa skulle vilja köpa den. Vi kunde inte ha några blommor på balkongen för de dog uttorkningsdöden. I princip alla hade rullgardinerna nere på balkongen hela dagen även de som hade genomgående lägenheter. 
    Ursäkta okunskapen men vad är en genomgående lägenhet? :)

Hualigen, och jag som nästan vill ha en inglasad eftersom jag har katt, men man kan ju förstås använda nät istället.
  • Freja10
    Maisie skrev 2012-03-06 18:50:33 följande:
    Jag bodde i en lägenhet som inte var genomgående ... 
    Ah, nu kom jag ju på det själv just när jag frågat - det är förstås en lgh som man kommer till samma ställa från olika håll ... eller hur man nu ska beskriva det. Kan tänka mig att en sådan har bättre cirkulation på luften, ja.
  • Kimona

Vill kunna sola på mina lediga dagar så gärna sydväst

• Maisie

Genomgående = har fönster på både framsida och baksida. Vår lägenhet hade tre fönster + balkongdörr som alla vette mot söder.

• principisessan

söder.. det har vi i dagsläget.
    väst är ju helt ok det med :) haft norrläge tidigare vilket var himla trist, på somrarna var det sol mellan 17.30-18 och all annan tid kall och så trivs ju inte alls så många blommor som man hade velat. 

• Nenne 71

Tycker att västläge är bäst med tanke på kvällsol som är himla skönt att ha. Sydväst går också bra men absolut INTE norr

Svar på tråden Balkong - vilket väderstreck är "bäst"?