Inlägg från: Utropstecknet |Visa alla inlägg
  • Utropstecknet

Hjälp mig att få in ett ord i SAOL

Jag har aldrig hört uttrycket men jag skulle, satt i sitt rätta sammanhang, förstå vad du menar.

• Utropstecknet
    Sven Justus skrev 2012-02-29 14:17:57 följande:
    Bara för att det finns en gäng människor som pratar barnspråk och säger "att pärla" så innebär inte det att SAOL bör ta upp det i sin ordlista. Ingen annanstans än i detta forum kan man hitta så många påhittade ord som direkt för tankarna till barnspråk. 
    Jag instämmer. Man bör ju rimligen kunna specificera vad det är man ska göra med pärlorna; trä dem på tråd, lägga pärlplatta etc. Ordet pärla i sig säger ju ingenting om syftet.
  • Utropstecknet
    jossaan skrev 2012-02-29 16:10:20 följande:
    Jag förstår inte, ordet "pärla" har väll funnits hur länge som helst? 
    Substantivet pärla men inte verbet "att pärla".
  • Utropstecknet
    Equal skrev 2012-02-29 16:28:28 följande:
    Ordet PÄRLA har använts sedan jag var liten, det är jag uppväxt med och mina barn använder det ju givetvis de med..

Ungarna säger att de vill pärla om de vill lägga pärlplatta eller göra halsband med pärlor.
    Jag har aldrig hört det uttrycket. Kan det vara dialektalt?
  • Utropstecknet
    Lucy Cat skrev 2012-02-29 16:33:08 följande:
    Trodde det var ett befintligt ord redan Skäms

"Pärla pärlplattor" har jag alltid sagt. 
    Jag har alltid sagt lägga pärlplatta.
  • Utropstecknet
    mindless skrev 2012-03-01 13:22:38 följande:
    Frågan är vad man menar med ett riktigt ord. Min uppfattning är att pärla är tämligen etablerad.

Angående att det sammanfaller med ett befintligt substantiv, är detta inte ovanligt. En skiva - att skiva. En klocka - att klocka. En bräda - att bräda. Det i sig utgör inget hinder.
    Menar du att det fetstilta är vedertagna uttryck? Jag har aldrig hört det sägas.
  • Utropstecknet
    mindless skrev 2012-03-01 13:31:50 följande:
    De är i alla fall tillräckligt vedertagna för att stå upptagna i SAOL.
    Jag missförstod dig. Att skiva bröd, att klocka tiden och att bräda någon/något har jag givetvis hört.

Om nu pärla ska anändas som ett verb måste det ju också följdaktligen följas av något, man kan ju inte bara säga; Barn, nu ska vi pärla! Jag förstår inte varför "lägga pärlplatta", "trä pärlor på tråd" eller "dekorera med pärlor" måste ersättas med pärla. Pärla halsband låter i mina öron märkligt.
Svar på tråden Hjälp mig att få in ett ord i SAOL