• fatima65

Hjälp mig att få in ett ord i SAOL

Jag arbetar på en förskola och har råkat använda ordet "pärla" som ett verb och med betydelsen att tillverka något med pärlor. En kollega till mig märkte att barnen började säga att de vill pärla när de ville göra något med pärlor.
    kollegan sa till mig att jag  inte kan använda detta som ett verb då det inte är korrekt svenska.
     Jag tänkte att jag vill kunna använda detta verb som är ett jättebra ord.  Jag tänkte att jag måste försöka få in det i Svenska akademins ordlista det finns så många andra konstiga ord som kommit in så varför inte" att pärla"
    Sagt och gjort så skickade jag ett meddelande till SAOL och de svarade att de behöver bevis för att det verkligen används med denna betydelsen.
    Använder ni ordet som jag? bli medlem i Fb - gruppen: Vi vill ha in "att pärla" i Svenska akademins ordlista
    och hjälp oss sprida det så vi kan visa SAOL att det verkligen används

Ha det bra!

• Svar på tråden Hjälp mig att få in ett ord i SAOL
  • Gabuski

Jag trodde att det var ett ord, vi har alltid sagt så. Att vi pärlar?

• principessan

Men vad f*n det är väl ett vedertaget uttryck! Alla vet väl vad man gör när man pärlar!? Tyvärr har jag inte fb...

• Gabuski

Kan du länka till gruppen på facebook, hittar den inte.

• Themis

En googlesökning på "att pärla" ger 44 000 träffar och även om inte alla är "rätt" så visar det nog att ordet har en viss spridning redan.

"att fickla" som det var sånt snack om för några år sen ger 26 000 träffar, som jämförelse.

En liten artikel om det, för skojs skull:

sv.wikipedia.org/wiki/Fickla

If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • trollotta

I Skåne är det i alla fall ett vedertaget uttryck..

• Celes

Klart man säger pärla. Får man, enligt kollegan, säga dega (pyssla med trolldeg)?

• En Anna

Hittar inte fb-sidan, alla vet väl vad att pärla betyder :)

Svar på tråden Hjälp mig att få in ett ord i SAOL