• joujou

Ivf/FET Töserna 2012

Jag hoppar med här också!  

Jag och min sambo väntar på våran kallelse för IVF.
    Fick veta i Måndags att remissen är färdigbehandlad osv, vårdgarantin är åberopad. Så nu hoppas vi att det går snabbt det här!!  

• joujou

Hur lång tid tog det för er (som går via landstinget) att få hem kallelsen f.r.om att remissen är färdigbehandlad?! Känns som att det enda man gör är väntar och väntar och väntar.

• joujou
    Csillag skrev 2012-03-02 18:33:54 följande:
    VÄLKOMMEN in till oss!!

Håller tummarna att de ska gå fort för er.

Berätta gärna lite om varför ni gör ivf (Om du vill)
    Vart ska ni göra eran ivf??

Kram 
    Tack så jättemycket!!  

Vi har aldrig skyddat oss med varandra, och efter 1½ år så började vi ju undra vad som var på tok. Alla trodde att vi bara stressade upp oss, att "det kommer, när det kommer", men jag tog tag i saken och så fick vi tid för utredning den 2 november 2011. Efter 1 besök så konstaterades det att min sambo har väldigt, VÄLDIGT få spermier. Dvs, 0% att vi skulle klara det "naturlig väg". Så samma dag skickades det i väg en remiss till Huddinge. Sen lämnade vi prover och sånt i början av Februari och ja, nu är som sagt remissen färdigbehandlad och vi väntar bara på kallelse. Och vi har "ansökt" om att få komma till Carl von linné, där vi också gjorde utredningen. Så hoppas så klart vi får komma dit, då vi bor hyffsat nära!

Hur kommer det sig att ni tar till IVF? Tycker det är intressant att läsa om alla som genomgår dettta.
    Tänk vilka välplanerade ungar vi kommer få oss en dag! 
  • joujou
    MoM76 skrev 2012-03-02 22:35:38 följande:
    Hoppas att ni får en kallelse snart!

Jag och min man gör vårt första och förhoppningsvis sista IVF försök på Huddinge pga av att mannen har haft testikelcancer. Så hans simmare är inte dom piggaste.
    Idag fick vi tillbaka ett av våra 9 befruktade ägg Hoppas nu bara att den lilla rackaren vill stanna kvar hos mig!
    Ja, jag glömde ju nämna att vi får testa ICSI på direkten! Så ingen "vanlig" IVF. Men men, sak samma egentligen Kan jag tycka. 

Ååå vad roligt! Grattis! Håller tummarna!
    Jag vill också bli ruvare nu!  
  • joujou

Idag är det jobbigt. Drömmer varje kväll att vi får en tid att starta. Men just nu känns allt så långt bort och sedan ska jag vänta 1-2 menscyklar också!! Uuuuhuuuu.

• joujou
    Csillag skrev 2012-03-04 07:42:44 följande:
    Ge inte upp gumman.
    Jag vet hur dryyyyyg väntan är men när du väl har fått tiden så rullar de igång med stormande fart.
    Nej, jag ger aldrig upp! ;) Men jag har noll tålamod. Huvva! 
    Man går ju bara och väntar på att det ska dimpa ner ett brev i brevlådan.  
  • joujou
    Csillag skrev 2012-03-04 20:46:34 följande:
    I know the feeling.de e en av anledningarna till att du har oss.stött pepp o sen kan du alltid gapa skälla o gnälla här inne hur mkt man vill.vi tar allt
    De bästa rådet ja kan ge dej är läs på allt du kan om både standars ivf och icsi,sprayandet om ni kanske gör de,olika hormonerna,vaggisarna äggplock ET.lusläs allt du hittar och fråga allt du vill veta.ju mer du vet o ju mer förberedd du är,desstu enklare o smidigare tar man sej igenom ivf karusellen.
    Jag tyckte ivf karusellen va lite av en dans på rosor då ja kämpat i så många år innan.missuppfatta mej inte,de e ju inget man vill gå igenom men jag e så glad att jag varit så påläst o kunnat så mkt och haft superbra läkare i alla år.det har varit A-O i de här.

De kommer gå jätte bra ska du se.
    Snart sitter du där med ett stooooort fint + på stickan och gråter av lycka.
    2012 blir vårat år!
    Haha, jag blir nästan gråtmild när jag läser detta! 
    Jag känner ju det, att jag måste skriva av mig och prata med människor som är med om samma sak och genomgår detsamma. Klart jag har mina närmsta vänner som vet om och stöttar, men dom förstår inte riktigt. Doim har barn som blivit till på första försöket, misstag osv. Sen har jag iofs ett par kompisar (alltså som är ett par) som genomgått insemination. Men det går inte att jämföra kan jag tycka! 

Så bra att ni finns kan jag tala om.. :) synd bara att min man inte har någon att prata med om detta. 
    Han har verkligen inte berättat för NÅGON! Jag vill bara skrika ut till hela världen jag. 

Ja, hoppas verkligen på det!!! 

Men hur går det till? Ni en remiss-fråga igen. 
    Om dom på Huddinge nu talat om för mig att remissen är färdigbehandlad. 
    Har den då skickats vidare till olika kliniker nu? Jag fattar ingenting. 
    JAg menar, jag pratade ju med en sköterska på CVL, och hon sa att om vårdgarantin gick igenom (som den ska ha gjort) så skulle vi få tid för infomöte i april! Då vill man ju veta nuuuuu! 
  • joujou
    Odessa skrev 2012-03-05 10:51:56 följande:
    Hej! 

Vi fick vår remiss skickade till Huddinge den 1:a november, i januari fick vi ett brev hem om att vår remiss var färdigbehandlad och att vi nu stod på väntelistan. Väntelistan på Huddinge är nu ca 8-10 månader innan man får komma på ett första infomöte, sedan i januari har vi inte hört någonting.  Därför går vi privat under tiden. För optimera våra chanser. 

Har ni ringt till vårdenheten? Man kan ringa till vårdsgarantienheten och åberopa vårdgarantin, vilket innebär att man ska få göra IVF:en på annan ort inom tre månader. Huddinge är inte med i vårdgarantin eftersom de har så otroligt långa köer och inte har en chans att ge alla en tid inom tre månader. Därför få man göra IVF:en i ett annat landsting. 

Det kanske du har gjort redan? Fick bara känsla av att du väntar på svar från Huddinge inom tre månader? Men jag kanske missförstod!

Hursomhelst, hoppas ni får sätta igång snart!  
    Hej! 

Nej, alltså i samma veva som remissen "färdigbehandlades" hos Huddinge så ringde jag vårdenheten och åberopade vårdgaranting. Och dom skulle skicka iväg ärendet. Men nu har det ju snart gått två månader och jag har inte ens fått hem en bekräftelse om att vi står i kö. Och när jag frågade sekreteraren på Huddinge sa hon att "inom kort" så kommer det hem en bekräftelse med väntetider. 

Men ja, inget har kommit än. 
  • joujou
    Odessa skrev 2012-03-05 12:06:26 följande:
    Oh ok, då missförstod jag dig! Men gud vad seeegt!  Hoppas, hoppas ni får börja snart! Men de MÅSTE väl erbjuda en tid inom tre månader, så ni borde ju får börja senast i april. 

Jag vill också bara börja om, men jag vill gärna slippa hormonbehandlingen och alla sprutor ett tag. Så vi kommer nog köra ett ostimulerat FET, någon som vet fördelar/nackdelar med det?

Ringde förresten och bokade på min första akupunktur nu till veckan,  hon som jag går hos vill att man ska börja lite innan, gärna en månad innan!
    Jag är väl inte alltid den bästa på att formulera mig kanske ;) haha! 
    Jo men precis. Men jag tycker det är så konstigt att vi inte ens fått en bekräftelse på att vi står i en IVF-kö? Eller kommer den samtidigt som man får en tid? Fattar ju ingenting! Haha.  

HAr ni några i frysen eller? Har inte riktigt hängt med här känner jag! Jobbigt att kolla i mobilen, haha.
    Men nu sitter jag vid en dator ;)

Ojoj! Spännande... berättahur det gick sen med akupunkturen  
  • joujou

Hej tjejer! 

Ringde först vårdikansliet idag och fick där vet att ärendet är skickat till carl von linné-kliniken, precis som vi ville. Men så klart, så var det ju något. Dom har inte fått bekräftelse från Huddinge än om att våran remiss är färdigbehandlad, så dom har inte heller kunnat göra något för att påskynda det hela.

Direkt efter så ringde jag Huddinge, igen, och dom talade om för mig att dom ska genomgå alla remisser på Torsdag och därefter är den färdigbehandlad och sedan skickas eller rings det om en bekräftelse på kötiderna.

Men varför sa dom ens till mig första gången att våran remiss redan var färdgibehandlad och vi bara skulle vänta på bekräftelse?! Blir ju helt matt! Men nu hade dom tydligen väntat på ett spermaprov. Och NU var allt inne hos dom och som sagt, en läkare måste gå igenom remisserna.

Så nu återstår några veckors väntan, igen.  

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012