• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

NL86 skrev 2012-03-08 07:06:13 följande:
    Åh tack csillag! :) nu blev jag faktiskt lugnare! :) då kan jag försöka fortsätta njuta av detta och försöka övertala mig själv att den lilla faktiskt trivs i min mage och är här för att stanna! :)
    Ska ringa och skriva in mig på mvc här i hemma trakterna nu. Om jag hade fått välja hade jag heller stannat hos den underbara personalen på kliniken men man får hålla tummarna att man får en trevlig en här med! :)

Hoppas ni får en bra dag tjejer! :)

Förresten var det nån som såg fuskbyggarna igår? Familjen som var med hade valt mellan ivf och att renovering men nu i slutet när de gjort klart huset berättade hon att dr lyckas med ivf och hon väntade en liten! Började gråta av lycka för deras skull!

Glöm inte tjejer: i år är vårt år!! :)
    Nej du ska inte oroa dej.Dom testerna e normala vid en graviitet Skrattande
    Dom vill ju bara ha koll så de inte stiger.

Tråkigt att du inte får stanna hos kliniken.
    jag stannar väl inte just hos kliniken,Men jag får välja mellan min bebisläkare och mvc.
    Jag har ju haft samma läkare i 10 år nu så de känns tryggt.
    Sen blir de inskrivning på Spec mödravården automatiskt om ja blir gravid då jag har både problem med att behålla barn och nu oxå äter levaxin för tsh värde.
    MEN jag kan lova dej att de e värt varenda besök i slutändan.
    Med tvillingarna hade jag läkarkontroll varannan dag,ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen, + tillväxt UL och dom akuta besöken och inläggning.
    Jag lovar att under hela graviditeten tänkte jag bara,bit ihop för om några månade så kommer e ut nått underbart.
    Å jag lovar,de va värt de.De va soom bortblåst direkt när man sett barnen.

Jag skulle gå igenom en sn graviditet 20 ggr om jag vetat att de blir en bebis i slutändan.
    Varenda spruta,hormontablett,kräm,plåster,blodprov,Vul o allt annat vi går igenom för att försöka lyckas är värt varenda sekund av när bebisen ligger där.

Ge inte upp flickor!!
    jag har 2 mirakel barn hemma mot alla odds som läkarna sa.
    de fanns inte i deras värd att jag skulle lyckas,varken på provtagning eller VUL.
    Allt gick emot mej men jag lyckades.

O de kommer vi alla göra (jag igen hoppas jag)

så NL, jag förstår din oro,Men jag lovar dej att proverna görs för säkerhetsskull.Inget du behöver oroa dej för än.
    Njut av din graviditet,jag vet de e skitsvårt,Men försök.
    Lär känna din kropp va du klarar av o inte.
    Du känner din kropp bäst,

Är de nått så är de bara att fråga på,jag svarar så gott jag kan.

Kram
  • Csillag
    joujou skrev 2012-03-08 07:20:43 följande:
    Det ska bannemej vara vårat år i år!
    Helt klart vårat år!!
  • Csillag
    UPPDATERAD!!  Glad
    Hoppas jag fått in allt

Kaffe Väntrummet Kaffe

Kaffe Csillag:                        
    Ivf Start Nov 2011 -  FET Nr 1 Jan 2012, FET Nr 2 Mars 2012
    Kaffe NL86                            Ivf start Dec 2011
    Kaffe Attack:                        Ivf Start Dec 2011

Kaffe Bira 11:                      
     Ivf Start Dec 2011 - Ivf nr 2 April/Maj 2012
    Kaffe MoM76:                       Ivf Start Jan 2012
    Kaffe Vincents mamma:      Ivf Start Jan 2012 - FET Mars/April 2012
    Kaffe Odessa:                      Ivf Start Jan 2012 - FET Mars/April 2012
    Kaffe Rikolin:                       Ivf Start Jan/Feb 2012

Kaffe Jottatotta:                   
    Ivf Start Feb 2012   
    Kaffe
     Sukiojag                      FET Feb 2012
    Kaffe Lillan 15                      Ivf Start Jan/Feb 2012

Kaffe Hoppfull idag:           
    FET möte 13/3       
    Kaffe Fru Bone:               
        Väntar på FET Start
    Kaffe Joujou:                   
         Väntar på Ivf Start             

{#emotions_dlg.flower} Ivf Klinik {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Csillag:                          
    Carlanderska Göteborg

{#emotions_dlg.flower} Bira 11:                         
    Umeå

{#emotions_dlg.flower} Jottatotta:                 
       Carl Von Linne 
    {#emotions_dlg.flower} Joujou:                          Carl Von Linne  

{#emotions_dlg.flower} Odessa: 

{#emotions_dlg.flower} MoM76:                         
     Huddinge

{#emotions_dlg.flower} Attack:                            
    RMC Malmö

{#emotions_dlg.flower} Rikolin:                            
    Linköping L.ting & Falun Priv

{#emotions_dlg.flower} Vincents mamma:          
    St: Göran

{#emotions_dlg.flower} Fru Bone:

{#emotions_dlg.flower} Hoppfull idag                  
    Akademiska Sjukhuset Uppsala

{#emotions_dlg.flower} NL 86                               Falun
    {#emotions_dlg.flower} Lillan 15                          Falun

{#emotions_dlg.flower} Sukiojag                         Sofia Hemmet, nu Fertilitets centrum                                                    

Glad Sprayare Glad

Glad Attack:                                   
    9/12 2011
    Glad NL 86                                     14/12 2011

Glad Bira 11:            
                         31/12 2011
    Glad Lillan 15                                23/1 2012       VUL 8/3
    Glad MoM76:                                 31/1 2012
    Glad Jottatotta:                            
    V5 2012

Drömmer Sprutare Drömmer

Drömmer Csillag:                                
    21/11 2011, B.prov + VUL 25/11, VUL 29/11 
    Drömmer Attack:                                
    27/12 2011 Avbruten
    Drömmer Odessa:                                
    8/1 2012
    Drömmer Rikolin:                               
     9/1 2012
    Drömmer Vincents mamma: 
                12/1 2012 B.prov+VUL 19/1
    Drömmer NL 86                                  14/1 2012 B.prov 19/1

Drömmer Hoppfull idag:           
             22/1 2012
    Drömmer Bira 11:                             
    26/1 2012
    Drömmer Jottatotta:                
            16/2 2012 VUL 22/1
    Drömmer MoM76:                            
    16/2 2012 VUL 22/1
    Drömmer Lillan 15                            8/3 2012

Skrattande Äggplock/ ET/ FET Skrattande

Skrattande Csillag:                              
    2/12 2012 ET avbrutet Stim 16/1 FET 1/2
    Skrattande NL 86                                  V4

Skrattande Odessa:                      
          18/1 2012
    Skrattande Vincents mamma:   
            23/1 2012
    Skrattande Rikolin:                        
         23/1 2012
    Skrattande Bira 11:                               
    9/2 2012
    Skrattande Hoppfull idag:                 
    17/2 2012,  FET April
    Skrattande Sukiojag                           Fet 22/2 2012

Skrattande Jottatotta:                  
          V9 2012
    Skrattande MoM76:                           
    29/2 2012
    Skrattande Lillan 15                           V 12

Skrattande Attack                              
    V 14

Kräks Ruvare Kräks

Kräks Fru Bone:                        
         ET 1/2
    Kräks Odessa:                          
         ET 23/1        TD 7/2
    Kräks NL 86                                    ET                TD 8/2

Kräks Rikolin:                           
          ET 25/1        TD 15/2  
    Kräks Vincents mamma:              
    ET 28/1       TD 14/2 
    Kräks Csillag:                               
    FET 1/2        TD 15/2
    Kräks Sukiojag                             FET 22/2     TD

Kräks Jottatotta:                    
           ET 29/2      TD 15/3
    Kräks MoM76                               
    ET 2/3        TD  18/3

Gravid Gravida Gravid

Gravid Odessa:                             
    TD 3/2 (MF)
    Gravid Rikolin:                 
                 TD 6/1
    Gravid NL 86                                  
    TD 8/2

Baby Beräknade Baby

Baby NL86:                                 
    BF 20/10 2012
  • Csillag
    joujou skrev 2012-03-08 09:07:52 följande:
    Idag har dom lovat på Huddinge att läkaren ska gå igenom remisserna. Så hoppas verkligen att den skickas vidare till CvL, SNABBT!
    Håller tummarna !!
  • Csillag
    Jottatotta skrev 2012-03-08 10:49:56 följande:
    Hej älla härliga töser!

Bara en liten uppdatering från mig. Är inne på ruvardag 8 nu och jag pendlar mellan hopp och förtvivlan. Blir galen om jag inte känner något alls i brsöten eller magen. Dock har brösten ömmat hela tiden sedan mitten av sparyen till och från och håller fortfarande i sig men sen är det den där molvärken/mensvärken som jag blir smått galen på. Ibalnd känner jag inget och i bland massor. Ena gången ser jag det som positivt andra gången som negativt. Hoppar runt på massa forum och läser allsköns info om allt. Tyvärr så googlar jag mest negativa saker känns det som, t.ex Hur snart började ni blöda när ni misslyckades ectra. Vet att det är så jäkla dumt men jag kan inte låte bli. HATAR att vänta. Är liskom inge bra på det och det ligger inte i min ´natur att vänta och inte ha full koll på situvationen. Drömmer massa konstiga drömmar också, bla att jag var gravid, men dom viste inte om det kunde vara en eller två, för eventuellt så var den ena en SURSTRÖMMING???? Ja ja, kroppen gör en galen i denna sitts.
    Kul att läsa om att det går framåt för de flästa. Så stort grattis till alla o jag håller alla tummar även om jag inte skriver så mycket så läser jag allt och känner med er i med och motgång. KRAMAR  
    Gumman då,förstår hur du känner just nu.
    Väntan e hemsk och som du säger,man känner olika varje dag o man läser sej mer galen än de hjälper.
    TYVÄRR så får du nog bara snällt försöka ha tålamodet.
    jag mådde precis som du men de va negativt,men sen vet jag ju många andra som  mådde precis som jag som plussade innan testdagen så jag tror att medicinerna lurar en psykiskt väldigt mycket.

Håll ut gumman,Vi håller tummarna för dej!!!!

Styrkekramar i massaor

kram
  • Csillag

Äggstocksreserv

För att kunna välja rätt dos hormon för varje enskild kvinna gör vi på Fertilitetscntrum ofta en utredning av ovarialreserven. På så sätt kan läkaren få en uppfattning om vilket svar man kan få från en enskild patients äggstockar vid stimulering och det är lättare att dosera medicinen rätt.

Dålig äggreserv kan behövas äggdonation.
    jag har dålig aggreserv,MEN man kan lyckas,jag har tvillingar hemma som bevisar de.
    Å som du vet från den andra tråden så jag jag ynka 10% chans att bli gravid.Läs texten nedanför så kan du se att jag är ett bevis att Ivf kan faktist fungera trots mot alla odds.
    Ge inte upp gumman.

Jag tror att din läkare just nu kollar alternativ och anledningar/orsaker till att de inte fungerar.

du är precis som jag,väldigt svår stimulerad och för en läkare är vi då "gåtor" dåå dom inte kan svara fullt ut.

Detta är en av anledningarna jag o min man funderat på att vända oss till läkaren i Athen om ivf inte fungerar i sverige.

Läkaren i Athen har faktist lyckats med väldigt många patienter.

Att vara svår stimulerad är inte enkelt.För en läkare måste mer lr mindre testa sej fram.
    Men om dom konstaterat att din äggreserv är dålig så har dom kommit en bit på vägen.
    Jag har en s.k ägglossning 1 gång om året sj,men den är så dålig att läkarna inte ens vill klassa de som ägglossning.Dom skjuter in en massa hormoner av olika sorter och dom har testat både sprutor o tabletter,
    de tog tid,de tog några år som du redan vet,MEN dom lyckades få mej gravid.
    Så gumman,de går, jag lovar!!

akupunktur sägs ska hjälpa men jag har aldrig testat sj.Men de ska kunna bidra.har läst mkt om de men e ju så sjuuuuuukt nålrädd så inte vågat mej på de tyvärr.
    Här kommer en länk jag hade sparad,men finns mkt på nätet att läsa

http://www.chinesemedicalcenter.se/page_se/patientfall.html#fertilitet

Lite att läsa:

Jag hörde talas om en kvinna som var 40 eller 41 år och hade en mycket dålig äggreserv i sina äggstockar och ändå blev gravid och fick barn. Hon hade varit till en IVF-klinik och avråtts från IVF-behandling för att chanserna såg så dåliga ut. Alla värden talade för att hon hade få ägg kvar och de fick rådet att i stället pröva äggdonation. Ganska kort tid efteråt blev hon gravid utan någon hjälp och har nu fött ett friskt barn. Betyder det att de prover ni tar för att mäta äggreserven inte är pålitliga?

Svar

Din fråga är viktig. Enklast är att svara med en liknelse. Om en tobakshandlare säljer en lott till fru A så vet han att en person på 1000 kommer att få en högvinst. Men han vet också att 999 inte kommer att få vinst. Han säger då inte till fru A att just hon kommer att få en högvinst. Det vore inte seriöst. Om hon frågar om chanserna till högvinst borde han säga att de är en på tusen. Fru A skulle heller inte komma på tanken att bli arg på tobakshandlaren, om hon efteråt faktiskt vinner högvinsten och han inte givit henne något större hopp om att just hon skulle göra det.

Precis så här är det med mätning av äggreserven. Man kan med de metoder som finns (menscykelns längd, antalet äggblåsor, hormonerna FSH, LH och AMH, se Nyheter) ge paret en ungefärlig chans att lyckas med en IVF. Om den chansen är 40-50% så innebär det att faktiskt i snitt 45 kvinnor av hundra blir gravida (se Vetenskap). Man kan dock inte utlova en graviditet i det enskilda fallet. Och graviditet är ju precis som lottvinster - man blir inte gravid till 45% utan antingen blir man gravid eller ej. Om chansen är mindre än 5%-10%, så avråder vi från IVF-behandling. Då föreslår vi äggdonation, som ju faktiskt ger chanser på 35-40% i allmänhet.

Av det här så förstår man att även de kvinnor som uppvisar mycket små chanser att lyckas (enligt mätningarna) ändå kan ha en mikroskopisk chans. Hos enstaka av dessa kvinnor kan det fortfarande finnas ett bra ägg kvar. Men det finns ingen metod som idag kan påvisa vem den kvinnan är. Det kan röra sig om just en chans på 1000 i det fall du beskriver. När hon blir gravid är det som om just hon fått den där högsta vinsten. Men det hade ju varit oseriöst av doktorn att säga att just hon skulle vara den som hade den maximala turen. Det seriösa rådet är att säga att bästa chansen för paret skulle vara äggdonation. Och att just IVF med för dåliga chanser inte vore medicinskt moraliskt försvarbart. Däremot brukar vi säga till dessa par med mycket låg chans att chansen nästan aldrig är helt noll - "under" kan inträffa. Och ska göra det, rent statistiskt. Men mycket sällan, och man kan aldrig säga på förhand vem som ska bli den lyckligt lottade!

Vi tycker ändå att skattning av äggreserven är en av de viktigaste förbättringarna inom barnlöshetsområdet på senare år. Genom att fortsätta att förbättra känsligheten i metoderna kan vi ge våra par vettiga beslutsunderlag när det gäller så viktiga beslut som att göra behandling eller ej, fortsätta eller ej, satsa på äggdonation eller ej.

Hinner tyvärr inte skriva mer just nu,ska på möte,Men jag kikar in ikväll igen.
    Ett tips,Jag tror de e Carl Von linne o fertilitetscentrum som brukar ha mkt bra info om sånt här.
  • Csillag
    mamman0301 skrev 2012-03-08 13:21:23 följande:
    Hej hej, får man hänga på här, jag är inne på vår tredje IVF, börjar spruta nu i helgen. Fick plus på vår andra IVF men det slutade med utomkveds. Så jag fick operera bort höger äggledare, och en liten bit av livmodern.
    Hejsan.

hinner inte skriva så mkt nu då jag ska på möte.
    MEN jag svarar sej, o de e SJÄLVKLART att du får va med oss här inne.
    vart gör du din ivf?
    om du kollar lite på våran lista o skriver lite så kan jag lägga in alla dina uppgifter ikväll.

Skoj att du hittat hit,tyvärr under lika tråkiga omständigheter som vi,men vi är ett bra gäng som peppar o stöttar varandra.

Hörs sen.

kram Csillag
  • Csillag
    Vincents mamma skrev 2012-03-08 12:10:58 följande:
    Hej hej! Här är väl allt bra, tiden går dock aldelles för sakta! Mensen har ju kommit och tid för vul 14/3 och sen är det bara att vänta på ägglossning för att få tillbaka en eskimå :)
    förståår dej gumman,tycker oxå dagarna gå sjuuuukt sakta just nu.
    jag ska ha min mens nästa vecka o då kör jag igång med stim inför FET.
    Så vi ligger nog ganska lika du o jag

Möte kallar - Seeeeeen

Kram
  • Csillag
    Attack skrev 2012-03-08 17:40:34 följande:
    Tack för svar fina och underbara Csillag

Tror du dom kommer att avbryta imorgon och säga det inte finns någon chans med IVF??

Är såååå himla rädd att dom ska säga: Tyvärr dina värden är så dåliga så det finns inget vi kan göra:(:(

Fan vilken mardröm detta är..
    Men gumman,de e inget o tacka för.
    Jag vågar inte spekulera i va dom kommer säga.
    När vi fick vårat besked av läkaren så sa dom så här.

"Ni har 10% chans att lyckas bli gravida och 12 % chans att lyckas behålla de. Utsikterna är inte ljusa för att ni ska varken lyckas eller få uppleva glädjen på egen hand.En så liten chans vill vi läkare gärna avråda par till ivf då chhansen till graviditet är minimal,Men jag vill också av personliga åsikter säga att jag tycker inte man ska ge upp som läkare utan istället råda dom till att diskutera igenom allt noggrannt i lugn och ro och om paret ändå vill satsa på ivf så ska man få göra de,men om de senare inte fungerar så ska man överväga ägg donation eller adoption. 
    Det finns fall där par har lyckats bli gravida med ivf och utan trots dålig äggreserv,så mirakel finns.
    Men jag tycker ni ska besluta de gemensamt,processen är känslosam och kan ta hårt på ett förhållande.
    Ibland kan äggdonation vara lösningen,eller en adoption men jag tycker att de ska vara parets val vad dom beslutar och hur dom vill gå till väga.Jag kan bara ge råd och säga hur statistiken ligger."

Vi gick hem o diskuterade i en vecka.

Beslut: Vi kör en sista insemination under tiden remissen på ivf ska gå igenom.

Resultat: Gjorde iseminationen, Remissen för ivf gick igenom 3 dagar efter o vi skulle börja när mensen kom. 
    Resultat: Tvillingar!!

Mot alla odds så visade stickan gravid,hann nog knappt pissa innan de visade gravid.
    Hur r va de möjligt??
    Ringde läkaren o min läkjare typ idiotförklarade mej för han sa att jag visste ju om va alla våra provsvar visat och på VUL såg man ingen ÄL,vilket ena blodprovet hade bekräftat oxå.
    Efter en stunds diskuterande så bad han mej komma in för han sa att de måste vara hormonerna som lyckats slå slint på gravtestet men så ska de heller inte göra då de va hormonsprutor o tabletter.
    Åkte in till honom, mycket riktigt som vi trodde.
    2 gravtest med blod och ett gravtest med urin visade båda samma - GRAVID.
    när jag gått 5 v va de dags för VUL igen för att se så allt stod rätt till då min missfallsrisk va så hög o så att bebisen inte satt utanför.
    De va då jag fick veta vi väntade tvillingar.

Tyvärr har jag INTE lyckats sen dess och vi började ju om när pojkarna bara va 1 månad gammal.
    Oddsen kanske inte är på våran sida,men jag har en läkare som verkligen tror på mirakel efter att jag lyckades.
    Som han sj sa,han hade ALDRIG trott på de om han inte sett de sj.

Fungerar inte våra IVF/FET så blir de nog Athen för oss
    Äggdonation har bra resultat men jag tror att jag satsar pengarna på Athen och den läkaren då får besluta om de bara blir ivf där nere eller med äggdonation oxå.

De jag vill säga gumman är, GE INTE UPP!!!

Jag vet hur hoppet tryter o jag vet hur ont de gör innom dej just nu.
    Men mirakel finns.

Massa STYRKEKRAMAR från mej.

KRAM 
  • Csillag
    mamman0301 skrev 2012-03-08 13:21:23 följande:
    Hej hej, får man hänga på här, jag är inne på vår tredje IVF, börjar spruta nu i helgen. Fick plus på vår andra IVF men det slutade med utomkveds. Så jag fick operera bort höger äggledare, och en liten bit av livmodern.
    Nu har jag lite tid att sitta här.
    Har jobbat fruktansvärt mkt nu men börjar lugna ner sej lite mer nu när säsongen lider mot sitt slut mer o mer.

Usch inge skoj resa du vari med om, har dom sagt hur stora chanserna är att lyckas för er?
    Vanlig ivf eller icsi eller t.o.m AMH.

Vart gör ni eran ivf ?
    (Guu va jag e nyfiken)

Du får givetvis berätta de du vill o svara på de du vill hehe.

Hoppas o håller tummarna att ni lyckas med detta ivf.
    Inga ägg i frysen?

Kram 
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012