Äggstocksreserv
För att kunna välja rätt dos hormon för varje enskild kvinna gör vi på Fertilitetscntrum ofta en utredning av ovarialreserven. På så sätt kan läkaren få en uppfattning om vilket svar man kan få från en enskild patients äggstockar vid stimulering och det är lättare att dosera medicinen rätt.
Dålig äggreserv kan behövas äggdonation.
jag har dålig aggreserv,MEN man kan lyckas,jag har tvillingar hemma som bevisar de.
Å som du vet från den andra tråden så jag jag ynka 10% chans att bli gravid.Läs texten nedanför så kan du se att jag är ett bevis att Ivf kan faktist fungera trots mot alla odds.
Ge inte upp gumman.
Jag tror att din läkare just nu kollar alternativ och anledningar/orsaker till att de inte fungerar.
du är precis som jag,väldigt svår stimulerad och för en läkare är vi då "gåtor" dåå dom inte kan svara fullt ut.
Detta är en av anledningarna jag o min man funderat på att vända oss till läkaren i Athen om ivf inte fungerar i sverige.
Läkaren i Athen har faktist lyckats med väldigt många patienter.
Att vara svår stimulerad är inte enkelt.För en läkare måste mer lr mindre testa sej fram.
Men om dom konstaterat att din äggreserv är dålig så har dom kommit en bit på vägen.
Jag har en s.k ägglossning 1 gång om året sj,men den är så dålig att läkarna inte ens vill klassa de som ägglossning.Dom skjuter in en massa hormoner av olika sorter och dom har testat både sprutor o tabletter,
de tog tid,de tog några år som du redan vet,MEN dom lyckades få mej gravid.
Så gumman,de går, jag lovar!!
akupunktur sägs ska hjälpa men jag har aldrig testat sj.Men de ska kunna bidra.har läst mkt om de men e ju så sjuuuuuukt nålrädd så inte vågat mej på de tyvärr.
Här kommer en länk jag hade sparad,men finns mkt på nätet att läsa
http://www.chinesemedicalcenter.se/page_se/patientfall.html#fertilitet
Lite att läsa:
Jag hörde talas om en kvinna som var 40 eller 41 år och hade en mycket dålig äggreserv i sina äggstockar och ändå blev gravid och fick barn. Hon hade varit till en IVF-klinik och avråtts från IVF-behandling för att chanserna såg så dåliga ut. Alla värden talade för att hon hade få ägg kvar och de fick rådet att i stället pröva äggdonation. Ganska kort tid efteråt blev hon gravid utan någon hjälp och har nu fött ett friskt barn. Betyder det att de prover ni tar för att mäta äggreserven inte är pålitliga?
Svar
Din fråga är viktig. Enklast är att svara med en liknelse. Om en tobakshandlare säljer en lott till fru A så vet han att en person på 1000 kommer att få en högvinst. Men han vet också att 999 inte kommer att få vinst. Han säger då inte till fru A att just hon kommer att få en högvinst. Det vore inte seriöst. Om hon frågar om chanserna till högvinst borde han säga att de är en på tusen. Fru A skulle heller inte komma på tanken att bli arg på tobakshandlaren, om hon efteråt faktiskt vinner högvinsten och han inte givit henne något större hopp om att just hon skulle göra det.
Precis så här är det med mätning av äggreserven. Man kan med de metoder som finns (menscykelns längd, antalet äggblåsor, hormonerna FSH, LH och AMH, se
Nyheter) ge paret en ungefärlig chans att lyckas med en
IVF. Om den chansen är 40-50% så innebär det att faktiskt i snitt 45 kvinnor av hundra blir gravida (se
Vetenskap). Man kan dock inte utlova en graviditet i det enskilda fallet. Och graviditet är ju precis som lottvinster - man blir inte gravid till 45% utan antingen blir man gravid eller ej. Om chansen är mindre än 5%-10%, så avråder vi från IVF-behandling. Då föreslår vi äggdonation, som ju faktiskt ger chanser på 35-40% i allmänhet.
Av det här så förstår man att även de kvinnor som uppvisar mycket små chanser att lyckas (enligt mätningarna) ändå kan ha en mikroskopisk chans. Hos enstaka av dessa kvinnor kan det fortfarande finnas ett bra ägg kvar. Men det finns ingen metod som idag kan påvisa vem den kvinnan är. Det kan röra sig om just en chans på 1000 i det fall du beskriver. När hon blir gravid är det som om just hon fått den där högsta vinsten. Men det hade ju varit oseriöst av doktorn att säga att just hon skulle vara den som hade den maximala turen. Det seriösa rådet är att säga att bästa chansen för paret skulle vara äggdonation. Och att just IVF med för dåliga chanser inte vore medicinskt moraliskt försvarbart. Däremot brukar vi säga till dessa par med mycket låg chans att chansen nästan aldrig är helt noll - "under" kan inträffa. Och ska göra det, rent statistiskt. Men mycket sällan, och man kan aldrig säga på förhand vem som ska bli den lyckligt lottade!
Vi tycker ändå att skattning av äggreserven är en av de viktigaste förbättringarna inom barnlöshetsområdet på senare år. Genom att fortsätta att förbättra känsligheten i metoderna kan vi ge våra par vettiga beslutsunderlag när det gäller så viktiga beslut som att göra behandling eller ej, fortsätta eller ej, satsa på äggdonation eller ej.
Hinner tyvärr inte skriva mer just nu,ska på möte,Men jag kikar in ikväll igen.
Ett tips,Jag tror de e Carl Von linne o fertilitetscentrum som brukar ha mkt bra info om sånt här.