• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

Attack skrev 2012-08-19 22:20:33 följande:
    Hej!!

Händer inte mycket för min del förtillfället. Står i kö för äggdonation, men tar ju hur lång tid som helst. Har börjat maila kliniker utomlands så får se hur vi kommer gå tillväga.

Under tiden hoppas man på ett mirakel såklart!!

Kram på er alla fina tjejer!      

Heeeeej gumman!!

Hoppas verkligen att ni ska få göra ÄD snart så nii får ett litet pyre i magen.
    Jag hade gjort som ni, vänt mej utomlands samtidigt.Tror de går fortare för er på de viset.
    Hoppas verkligen verkligen på ni ska få eran lilla snart.
  • Csillag
    Tant Groda skrev 2012-08-20 08:56:15 följande:
    Jag är också kvar! Ska börja spruta i slutet av september. Innan dess händer inte så mycket.

Skönt att se så många e kvar!

September kommer snart med stormfart o då är du igång oxå!

Håller tummarna o skickar massa styrkekramar under tiden
  • Csillag

Hej flickor.

Tillbaka från läkaren.

Bebisen lever o sprattlar runt i magen.
    Min moderkaka ligger dock tyvärr i framvägg o kan bli ett stort problem framöver.
    Därifrån min blödning kom.
    Beräknad förlossning om de fortsätter så här blir i mellan V 22 och framåt om inget förändras.
    För tidigt säger dom att dom e säkra på att den kommer att komma, frågan e ju bara hur mkt förtidigt den kommer komma.
    Nu har jag inte bara livmoderetappen emot mej att den kan släppa utan oxå en livmoder som ligger helt i vägen.

Å vill ni veta va de mest tragiska va igår...
    Jag fick ett chefs jobb som jag eftersträvat o kämpat för i flera år nu.
    Gissa hur pissigt jobbigt de kändes att gå till chefen idag som mer lr mindre lovordade mej o kysste mina fötter ungefär o berätta att nu kan jag inte ta de...
    Jag kan inte lova vara tillgänglig 24h/dygn denna vintern.
    Särskillt inte efter dagens besök...

MEN jag tänker så här, En bebis är bra mkt viktigare just nu än ett chefsjobb!
    Förhoppningsvis så kommer chansen åter när bebisen kommit ut.

Jag blir mer o mer säker på att de e en flicka jag väntar..Vi har sagt att vi inte ska ta reda på de,mn instiknkten säger flicka.
    Haft rätt dom andra graviditeterna...Hmm kan bli spännande att se om de blir tredje gången gilt...
    Men jag vet att jag trodde en av tvillingarna va en flicka i början av graviditeten o jag ändrade mej om de runt tredje trimestern då jag blev mr o mer säker på att de skulle komma ut två pojkar ändå.

Kan då säga att veligheten kanske berodde på att min ena son är väldigt väldigt feminin o älskar rosa,smycken o nagellack osv, så vem vet...kanske hade ja lite rätt ändå

Nepp nu ska ja göra som läkaren sa, lägga mej på soffan o inte göra ett skit.

Besöket va ju positivt då min groda lever,mn skräcken av va dom hittade gjorde de inte till superpositivt!

En dag i taget!

• Csillag
    Sindyrella1983 skrev 2012-08-21 16:02:43 följande:
    En fråga..... Om man inte får något befruktat som dom kan sätt in, "kostar" det poäng ändå?

tror de kan variera frn klinik till klinik tyvärr
    de e verkligen stor skillnad på ilika kliniker.
  • Csillag

Skönt att läsa att5 de är så många kvar.
    Jag ska uppdatera listan senare ikväll lr imon.Har fel dator nu tyvärr.

• Csillag

Ser ju nu att jag va ju vääääääldans snurrig när ja skrev mitt inlägg.
    Givetvis är de MODERKAKAN som ligger i vägen inte livmodernSkäms

• Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-08-21 20:58:04 följande:
    Skönt att bebisen mådde bra Csillag! Men jobbigt att moderkakan ligger i framkant! Låter ju inte bra om bebisen skulle födas i v. 20! Finns det ingen chans att moderkakan flyttar på sig? Du är tapper som orkar med denna ständiga oro och kämpar på ändå och är så positiv!

Vi träffade läkaren på den nya kliniken idag och fick ett bra intryck. Vi hade en hel del frågor och önskningar och vissa tester och undersökningar tyckte han att vi skulle göra. Vi ska kolla AMH-värdet, TSIH, T3 och T4. Däremot sa han att det inte finns några belägg för att ett bra immunförsvar eller dålig blodcirkulation skulle påverka graviditetschansen, det finns inga bra studier som indikerar det och det är inte vetenskapligt bevisat. Han sa att han ser på mig att jag inte har sköldkörtelproblematik heller, men han hade inget emot att låta mig ta dom testen ändå. Han gynundersökte mig också och han såg lite vätska i närheten av äggledaren och mellan äggledaren och äggstocken på höger sida. Det var oklart vad detta var för något och han remitterade mig därför till något specialultraljud så att man kan titta närmare på det. Det var väsentligt att veta om vätskan är inuti äggledaren eller utanför, för om den är inuti så kunde man fundera på att ta bort äggledaren eftersom det finns studier som pekar på att vätska i äggledaren kan påverka graviditetschansen negativt. Min läkare på förra kliniken såg också den här vätskan vid en undersökning och hon kunde inte heller se riktigt vad det var, för det såg inte ut som det brukar riktigt. Så det låter ju bra att få det undersökt! Sedan såg han att funktionen på vänster äggstock är kraftigt nedsatt, och det visste jag sedan förra året. Att jag har haft några infektioner kan också sänka chanserna med några procent. Det skulle ta ca 2 veckor att få svar på AMH-värdet och om värdet är bra och vätskan ligger inne i äggledaren så tyckte han att man kan överväga att ta bort äggledaren, men om AMH-värdet är lågt så kanske man inte borde göra det eftersom då går man in och skär i min bästa sida och det kanske inte är det bästa att göra om man vill optimera chanserna. Läkaren höll med om att det kändes lite konstigt att vi inte hade lyckats på sju insättningar och åtta embryon, men samtidigt tyckte han att åtta försök i sängkammaren är heller inte så väldigt mycket egentligen, om man jämför med att bli gravid på naturlig väg.
    Det kändes bra att få lite svar, teorier och framför allt att han vill undersöka mig närmare, för då finns det en väg framåt och man kan behålla hoppet ett litet tag till. Dessutom var han öppen för att i "diagnostiserande syfte" långtidsodla våra embryon, vilket vi aldrig har gjort. Om man gör det så menade han att man lättare kan bekräfta eller utesluta att våra problem beror på äggkvaliteten. Han var även öppen för att vi kunde få två tillbaka, men att man tar ställning till detta vid behandlingstillfället. Detta trots att kliniken i princip är emot både långtidsodling och att sätta tillbaka två. Dessutom var det inte otänkbart att vi kunde få köpa 3-packet, trots att gränsen för att få köpa det egentligen går vid fem insättningar! Så detta hade vi inte ens en tanke på att få erbjudande om då vi har gjort sju!
    Jag märker nu när jag har skrivit allt detta att besöket ändå var positivt. Det som var lite tufft var att höra att det finns vissa saker som kanske sätter ner chanserna för oss, men samtidigt så har vi ju redan förstått det eftersom vi inte har lyckats än, och det känns samtidigt väldigt skönt att få höra sanningen och inte bara att allt ser så fint ut. Vår förhoppning inför läkarbesöket var att få ta fler tester och undersökningar och få träffa en läkare som är kunnig, engagerad och tillmötesgående och det tycker vi uppfylldes ganska väl.
    Skönt ni har träffat en läkare ni trivs med.
    Dock håller jag inte helt med om va han säger om imunförsvaret o studier.
    De är i sverige de finns för lite studier, i de flesta andra länder så säger studierna att de har stor betydelse hur ens imunförsvar är.
    Är ett imunförsvar för starkt kan då kroppen se ägg o spermie som hot o stöta bort de.
    Vid äggdonationer i både sverige och andra länder så gers Prednisolon och ibland andra imun nedsättande mediciner just för att kroppen inte ska se dessa saker som hot och lättare ska fästa.

Sverige ligger långt efter i forskningen där,sverige är tyvärr ett land som ligger flera år efter andra länder innom detta och Missfall.

De är ju samma om just missfall, sveriges läkare säger sj att dom ahr för lite utbildning och forskning och blir inte tillräcklig utbildade innom dessa områden och därav inte kan o vet tillräckligt.

Vill dom ha sin utbildning så måste dom finansiera de sj i andra länder.

Sveriges sjukvård är bra,mn de satsas för lite på forskning studier och vidarutbildning.
    Oftast finns de en högsta nivå gräns som sjukhusen sätter efter deras ekonomier o vill man högre än så måste man resa utomlands ocg plugga, därav många åker till USA,Grekland;England,Australien osv.

Samma med patienter, just denna anledningen till varför patienter ger upp sveiges sjukvård efter alla års försökande med ivf,både för försök till bebis o för utredning av mf o önskan till ett barn.

Ecempel som dej som läkarna säger dom inte förstår varför de inte fungerar för dom tycker de borde göra de mn de inte gör de o du ahr gjort massor av insättningar osv.

De e tråkigt sverige ligger så långt efter innom detta.
    Vi har kommit långt innom ivf mn inte tillräckligt lång innom vissa ramar.
    just biten om vidarutveckling o utbildning,som sverige inte kan ge då dom ligger för långt efter.

de där med äggledaren låter ju skönt att dom har hittat, inte för att de är bra att dom hittat vätska,mn ändå att dom kanske hittat en anledning varför de kanske inte fugerar.

Förstår hur dom tänker om att ta bort den o samtidigt att dom inte vill, valet är inte enkelt mn skönt dom kanske är på rätt väg till ett litet pyre till dej.
    Å skönt att ni hittat en läkare om ni känner uppfyller era behov.

förhoppningsvis visar de snart ett fint pluss hos er.
  • Csillag
    LnH skrev 2012-08-22 09:30:21 följande:
    csilag: jag hoppas att allt går bra och att om bebis tittar ut tidigare att den håller sig inne till minst vecka 30!!!

Själv äl testar jag, är på dag 15 och inget positivt utslag ännu. Men har idag fått äl slem så det borde väl komma snart hoppas jag.
    Efter alla försök med hormoner etc så har min cykel blivit helt knasig (eller så är det åldern). Från att ha haft 28 dagars cykel så är den helt plötsligt 28-32 dagar. Och äl som jag ALLTID har fått utslag för på dag 12-13 ger liksom inte utslag förrens senare. SUCK! Skulle just vara min vanliga tur om de nu säger att jag håller på att komma in i klimakteriet eller nåt.

Som tur är så gör SH insättningar under helger med, för jag lär ju få omslag så att det kommer att infalla under helgen. Jag hade ju trott att jag skulle få omslag i måndags, men icke.
    Allt känns hopplöst just nu...vet inte ens vad jag vill längre. Har tappat bort mig själv i denna ivf karusell...
    Skönt att du verkar fått en ÄL flytning iaf, då är de på rätt väg gumman!

Cyklarna kan ju ändra sej med åldern,mn då är de skönt att de finns klinker som inte stänger över helgen så man kan göra insättningarna ändå.
    I de flesta fall så kan man ju faktist inte tima in när man ska ha ÄL när man gör ivf/FET i ostimulerad cykel.infaller de på fel dag o kliniken e stängd så har ju en hel månad försvunnit.

ska hålla alla tumamr o tår för de ska visa positivt ÄL test för dej!

vi vill se många bebisar o magar
     2012
  • Csillag
    Sindyrella1983 skrev 2012-08-21 17:02:35 följande:

Ok :) Då ska jag kolla upp det när det väl blir aktuellt, vara bara en tanke som slog mig!!

Och vad skönt att höra att bebis lever, då får du försöka ta det lugnt nu och du gjorde helt rätt i att inte ta den tjänsten tycker jag! Det kommer fler chanser!!!!!

Tack gumman, jag tänker så oxå.
    Detta e sista chansen till bebis...jobb kan komma o gå...o gör de inte de så har jag iaf satsat på de som betyder mest för oss.
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012