Inlägg från: Make your own kind of music |Visa alla inlägg
  • Make your own kind of music

Ivf/FET Töserna 2012

Make your own kind of music skrev 2012-06-24 20:08:50 följande:
    Mandelmumsa: Man får bara bruttolöneavdrag för hälften tyvärr. Så för att spara ca 30% på totala kostnaden krävs att bådas arbetsgivare går med på det. Skatteregel. Så vi spar ca 9 000 kr vilket ju såklart inte är dumt.
    Och ja, visst är det bra mycket bättre i Sverige än många andra länder.
    Adoption är så sjukt dyrt. Vi gick den obligatoriska föräldrakursen förra året. Bara den kostade 2500 kr per person!! Helt sjukt! Vi har stått i kö i lite över 1 1/2 år nu. Adoptionscentrum valde vi. Taxan för i år var 3000 kr om jag inte minns fel. Beroende på vart man adopterar i från som får man räkna med 100-200 KSEK för en adoption.
    Har ni funderat på det?
    Det är flera års kö så jag rekommenderar er att betala årsavgiften och ställa er i kö så snart som möjligt.
    Vissa länder har lite märkliga krav på ålder, att man ska varit gift si och så länge, BMI får inte vara för högt, man ska ha en viss summa på bankontot etc...
    Känns skönt ändå att veta att vi har det alternativet! Ifall att det skulle skita sig med ivf:en. Men det kommer det ju såklart inte att göra för vi ska ju ha tvillingar nästa år!! ;) *hoppas*

Inser nu att mitt svar var väldigt otydligt! Ett förtydligande: Arbetsgivaren kan bara gå med på bruttolöneavdrag för sin anställdas del av ivf-kostnaden. Det var det jag menade med "att man bara får bruttolöneavdrag för hälften"...
    Väldigt dåligt svar av mig! Sorry!
    maggan82 skrev 2012-06-25 08:32:56 följande:
    Fick ett halleluja moment i morse på toa, jag plussade på min TDGlad Det känns så underbart och galet på samma gång. Nu tar vi en dag i taget och njuter av stunden!                                                                                             
    Vad roligt!!! GRATTIS!!
    Mandelmumsa skrev 2012-06-24 21:28:28 följande:
    Ah, det var så det var ja med bruttolöneavdraget! Läste ju själv om det rätt nyligen.. Tycker du är väldigt tydlig jag! :))
    Jo vi har pratat om adoption. Min sambo tror inte att det kommer att behövas, han är lite mer optimistisk än mig! :) Men vi har bestämt att vi ska ställa oss i kö iaf. Adoptionscentrum är de som vi också har kollat med/på, känner igen siffrorna du nämner. Har dock skjutit på det i ett par månader nu eftersom Ivf-försöken har gått i varandra och jag har avvaktat för att se om något av dessa tar sig. Men funkar inte detta ställer vi oss i kö, det är absolut det bästa! Vi vill egentligen bara ha ett biologiskt barn, men är det så att vi inte får det så vette katten om jag pallar att välja ett barnlöst liv. När vi diskuterade adoption så var jag mer positiv än sambon, nu känns det som jag blivit lika negativ men, men, mycket kan hända mentalt under de uppemot fyra år man kan få vänta på adoptionen! Håller med om att det är skönt att ha det alternativet! Även om vi såklart kommer att sitta med varsitt tvillingpar om ett år! ;))
    Är ni gifta? Sedan hur länge? Vi är sambos sedan snart 8 år och hade tänkt vänta till 10-årsdagen med bröllopet. Men vi får se! Vilka länder har ni valt? Om ni har valt än? Ja det är så knäppa regler. Bara det att man måste vara gift! Så förlegat! Det säger ju inte ett skvatt om hurdant förhållandet är!
    Vi har varit ett par i över 8 år, sambos i 7 år och sedan ett och ett halvt år tillbaka är vi gifta. Ville egentligen vänta med giftermål men pga av våra svårigheter att få barn, och då både jag och min man är positivt inställda till adoption och många länder har de här knasiga reglerna att man ska ha varit gifta ett visst antal år, så bestämde vi oss för att gifta oss lite tidigare än tänkt :) Lika bra då man ju inte blir yngre!
    Vi har inte kommit så långt att vi har valt länder än. Vi har faktiskt inte ens gått igenom utredningen hos kommunen än. Vi tänkte gör några till ivf-försök innan vi tar itu med det. Länder som vi är intresserade av är framförallt: Sydkorea, Colombia och Sydafrika. Det viktigaste för oss är att få ett så ungt barn som möjligt och dessa länder kan erbjuda det. Jag vill inte ha förlorat massa år av mitt barns liv utan helst av allt vill jag ha ett spädbarn, under 6 mån. Får väl se om det går att ordna om vi nu någon gång kommer så långt :) Vi känner faktiskt att vi skulle kunna tänka oss både biologiska barn och ett adopterat. Vi får se hur det blir tids nog :) 

maggan82 skrev 2012-06-26 10:04:17 följande:
    Jag hade menssmärtor, var uppblåst och gasig...precis så som jag brukar bli innan mens. Sedan gick det över till att sticka och dra i nedre delen av magen och började även få ömma bröst.  
    Var det en blastocyst eller två-dagars du fick tillbaka?
    Kom de ömma brösten runt RD7-8 eller senare?
    Jag har TD till helgen och känner inget i brösten (hade ömma bröst från ÄP men det avtog runt RD6-7 för mig) men däremot lite stick och väldigt lätt molande i buken och lbland lite i ljumskarna.
    Hoppas så att det ska fungera denna gång.

Lycka till idag mandelmumsa!
    Mandelmumsa skrev 2012-06-26 13:18:58 följande:
    Det blev 8 ägg vid detta äggplock. Hakar lätt upp mig på saker och har för höga förhoppningar. Nu har jag hakat upp mig på att det är färre än förra gången då vi fick 10 ägg. Men egentligen är det ju bra det med. Sjuksköterskan sa att 8-10 ägg är det ideala.
    Det är jättebra skörd!
    Men jag förstår dig. Tänkte precis likadant sist när jag fick ett ägg mindre än gången dessförinnan :)

Vad är planen nu? Blir det två-dagars eller blastocyster?

Lycka till!!  

Mandelmumsa: Så det blir idag! :) Vad roligt! Berätta sen hur det gick!

För mig känns det just nu jättejobbigt. Den här sista veckan är det värsta med hela IVF´n! Hatar det. Natten till söndag fick jag en sån ångest att jag inte kunde sova. Låg vaken HELA natten och kände att det är kört. Totalt deprimerad var jag, så jag sjukanmälde mig i måndags och var hemma och bröt ihop några gånger. Den här väntan är verkligen fruktansvärt tärande. Men i tisdags var jag tillbaka på jobbet och det känns bra för jag har så goa kollegor och mycket att göra vilket gör att jag inte har haft så mycket tid att tänka allt för mycket.
    Men jag försöker att inte känna efter och analysera allt för mycket, för det är omöjligt att veta om det jag ev. känner beror på att vi lyckats eller på Crinonen eller på att mens är på g. Asjobbigt. Så det är bara att bita ihop och vänta till helgen. Tänker inte testa innan för då kommer jag inte klara av att jobba.
    Vår TD är på lördag, men då min man ska på svensexa så föreslog jag att vi skjuter på det och testar på söndag istället. Ifall att det är negativt, för då kommer vi bli så besvikna och det är ju tråkigt om han ska på svensexa och går omkring och deppar. Blir fel.
    Sen får jag se hur jag gör.... kan hända att jag testar ändå på lördag efter att han åkt...
    Så jobbigt.... både vill och vill inte testa. Drömmar som kan gå i kras.

Lilla Fjun skrev 2012-06-28 06:13:18 följande:
    Gick inte vägen denna gången. Nytt försök i augusti. Trevlig sommar!
    Jättetråkigt! :(
    Ha en fin sommar och ta igen er. Försök koppla bort ivf- världen helt under sommaren.
    Det kommer jag försöka göra om det här försöket misslyckas.
    Kram.

Csillag: Din oro är fullt berättigad. Jag tror att det är många som inte förstår hur det är för oss som går igenom ivf, med den enorma oro vi går igenom. Vi har gått igenom fler besvikelser på några år än vad många behöver gå igenom en hel livstid. Sånt sätter sig och gör att man oroar sig lite mer än vad "par som bara tittar på varandra så är de gravida" behöver känna. Har man gått igenom flera misslyckade ivf och MF så är det tufft. Och för dig som har så många MF i bagaget är det ju desto värre. Så det är synd när man stöter på dessa personer som inte förstår det. Oavsett om det är barnmorskor, läkare eller bekanta.
    Förstår din oro och jag hoppas att du får komma in på ett UL snart, för det är bättre att veta. Det är ovissheten som är så otroligt tärande. Finns ingen psykolog i hela världen som kan trolla bort det. Vad du behöver är fakta.
    Jag hoppas och håller tummarna att allt ser bra ut!!! Massor med styrkekramar. Jag förstår hur du känner just nu och det är HELT OK att känna så.

Mandelmumsa skrev 2012-06-28 14:43:38 följande:
    Nu har vi gjort återföringen! Det blev två jättefina ägg denna gång och dessa sattes in. Tre stycken hade ingen kärna i sig, en delade sig inte och två skulle odlas vidare då de verkade lite långsamma och bara hade tre celler.
    Läkaren sa att vi hade stora chanser och att ENDA anledningen att vi fick två var att vi är på vår fjärde ivf. Vår individuella chans är 57% till graviditet och 35% (!!) chans på tvillingar. Testdag 14/7.
    Ja, vad roligt att du fick två embryon fina tillbaka! Grattis!
    Du ska se att det går vägen den här gången! Jättebra chans, 57%. 
    Hoppas,hoppas!! :)

Csillag: Jättebra att du får VUL redan imorgon! Du ska se att din lilla groda har det bra och att det bara är ditt tsh som spökar. Det ska gå bra den här gången! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012