• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

skånetjejen skrev 2012-10-21 20:44:47 följande:
    ÄP i fredags och allt gick bra, vi tyckte att denna gången känns det jätte bra och denna gången e det vår tur att lyckas,  i lördags vänta jag på samtal från klinikens lab för att berätta hur många som var befruktade, de skulle ringa innan kl 11 :00 tiden gick och gick, tillslut 10 45 ringde läkaren som jag träffa dagen innan!! 6 ägg var bra utav 7 men inga av de äggen var befruktade !! :( på en sekund gick vi från hopp till förtvivlan !! det e skit tråkigt, har tagit mediciner i 8 veckor och väntat på att börja behandlingen innan dess till ingen nytta, tillbaka på ruta 1 igen !! just nu känns det skit!! men det blir väl bättre om några dagar när vi har hunnit smälta detta!! hela detta året har bara varit en dal och berg bana !! det börja med ivf  1 misslyckades i februari, ivf 2 misslyckades i maj, ivf 3 skulle börja i augusti men blev upp skytten på grund av x i juli !! (mitt andra x), och nu när vi äntligen fick börja ivf 3 så blev det inget, så tillbaka till att vänta igen, som tur e har vi inte förbrukat några poäng eftersom det ej blev ett et, ska ringa in vid nästa mens för att få reda på planeringen !! 

håller alla mina tummar att det ska gå bättre för alla ni andra !! kram
    Neeeeej men gu va lessen jag blir nu när jag läser detta.
    jag som verkligen hoppades på att du åtmonstonde kunde få nått befruktat.
    Skicakr dej massa massa massa styrke kramar gumman.
    Skänt att höra att ni inte ger upp trots ytterligare denna motgång.
    Kommer fortsätta hoppas på att de blir n liten knodd hos dej snart.
  • Csillag
    Fidelis ad urnam skrev 2012-10-22 12:35:27 följande:
    Men vad fan! Sista sprutan jag ska ta, den för ägglossning, finns inte att få tag på. Den är totalt slut hos leverantör.
    Väntar på att kliniken ska ringa, men vad gör man?
    Jag hade samma problem som du 2 av mina omgångar.
    Sista gången va den slut på ventral lagret (mest troligt de e där de e slut nu med) o då kan inte apoteket beställa hem den heller.
    Jag fick snällt åka 23 mil för att hämta ut sprutan på det annat apotek den gången,
    Måttligt imponerad då kan ja säga.MEN va fan gör man inte.

Första gången hade ja turen att min läkare hade de liggandes på kliniken så jag fick ta en hos dom.
    Men dom sa att i värsta fall går de lösa,mn dom vill gärna inte byta behandling mitt i.
    Medicinerna matchar varandra oftast för bästa resultat.

Orgalutranen är inte samma sak.
    Orgalutran e ju den sprutan man tar för att ägget INTE ska släppa.

Hoppas verkligen du får tag i de.
    Jag vet sj vilket helvete de va o stressigt.
    Sista gången va ja ändå på apoteket direkt efter ja fått de av läkaren mn de hann inte hem i tid ändå ju.

Å tyvärr kan ju inte apoteket göra nått om de e slut på central lagret.

Pröva ringa apoteket o se om dom kan få tag i den via ett annat apotek så du får åka dit o hämta den,värt de,lovar!
    Sen finns de ju olika apotek,finns ju både apotek hjärtat o apotek kronan osv.
    Ibland har dom olika sortiment inne ju.
    Bara ett tips...Hoppas de löser sej.
  • Csillag
    Snölängtan skrev 2012-10-22 18:19:46 följande:
    Förstår precis!

Läkaren sa att det beror på att jag denna gång svullnat upp mer (anledning...öh hormoner...annan graviditet...jag hade inga som helst sådana problem förra gången...) och då kommer en nerv i handleden i kläm och på så vis drabbar det i princip alla fingrar och sedan kommer värken som ett svar på att nerver och muskler inte vill samarbeta. Tjoho! Det är vanligare att man får liknande problem de sista 4-6 veckorna då man ju samlar på sig vätska inför förlossningen, men för vissa startar de redan vi v.21..."typ". Sedan sa de att har man dessutom gener som gör att man kanske har lite trång kanal för just den här nerven så "åker man dit som på ett bananskal" och det enda att göra är att byta föräldrar (mina alltså..och det är ju lite sent nu... *skratt*)    Jag trodde att så fort "knyttet" är ute så försvinner problemen men tydligen kan det ta upp till 3mån efter förlossning. och för ett litet fåtal blir det bestående i viss utsträckning...men det är vääääldigt få! (Jag ska inte vara en av dem.) Men som det ser ut nu så kan det bli upp till 180 nätter till med sömnsvårigheter, om jag har otur. Försöker förtränga det och ta en natt i taget för att hålla humöret uppe och som sagt, jag har turen att ha ett 26v gammalt "knytte" i magen och DET är också bra att fokusera på efter alla turer.  
    USCH Fyy o Tvi din stackare.
    Hoppas verkligen du ska slippa de snart o verkligen slippa d efter förlossningen.
    Så tråkigt när man ska va en av få de drabbar o man drabbas hårt.
    Försök tänka framåt o positivt (Säger jag som e världs sämst på de just nu)
    Men försök tänka framåt,att de faktist kommer gå över.
    De e så jag tar mej igenom graviditeten.
    Varje dag,varje vecka e en ny milstolpe.
    Å det har varit värt varenda minut av oro rädsla tårar osv när man har en liten groda i famnen.
    Man får bara försöka FRSÖKA tänka positivt i allt helvete man går igenom.

Om några månader sitter vi där, med varsitt litet pyre.

Idag va jag o beställde våran vagn o inhandlade lite saker.
    Inte vågat gra nått med bebis innan,mn nu känner ja mej samtidigt stressad över att inte ha gjort de som att rädslan kickar in över att nått ska hända.
    Mn vagnen känns skönt att ha beställt o att förlossnings garantin går in om nått nu skulle hända sen.

Tema denna gången för våran lilla groda blir Pingu.

Dottern hade Nalle Puh
    Tvillingarna hade Spöket laban
    Så detta blev en Pingu.barnen fick vara med o bestämma tema o prickade in rätt.
    Pingu passar både flicka o pojke tyckte vi.

Så nu liger de lite Pingu saker här hemma o lite annat som behövs.

Barnvagnen kommer väl när den e klar hos leverantören.

Puhhh känns verkligen både nervöst o oroligt att börja inhandla o plocka fram.
    Men man måste ju börja...
    Gäst rummet börjar likna en baby butik nu då sakerna från vinden tas fram mer o mer.

skickar dej massa massa styrke kramar o hoppas verkligen du ska slippa ha superont.

• Csillag
    Fidelis ad urnam skrev 2012-10-22 19:35:47 följande:
    Jag fick tag på allt, apoteket hjärtat hade på lager (apoteket har aldrig några IVF mediciner på lager här). Men det krävde mycket ringande runt till olika apotek innan det kom fram. Men nu har jag allt utom gonal-f som ska komma i veckan. 
    Det var måttligt stressande när de först ringde från apoteket och sa att medicin nummer ett inte fanns att få tag på och sedan, någon timme senare, att medicin två inte fanns att få tag på.
    MEN, när jag pratade med apoteket hjärtat sa de att ovitrellen inte alls är slut på något lager eller hos leverantör, vilket apoteket påstod, utan hon sa att de måste ha sökt på fel artikelnummer. För ena artikelnumret visade att det var helt slut, överallt, och det andra artikelnumret att det fanns gott om det. De hade själva fått leverans i dagarna. Så det verkar vara skit bakom spakarna på apoteket som ledde till all min stress.  
    Skönt att de löste sej tillslut..
    jag hmtar ju ändå min medicin i en stad där min ivf läkare har sammarbete med apoteket så allt ska finnas i lager,mn ibland (tyvärr oftare o oftare) så är de slut så man måste beställa i tid.
    Däremot kan ja förstå apotekt samtidigt oxå när de e slut på central lagret för de e ju inget dom kan påverka.

Gonal F brukar inte va svårt att få tag i, brukar dimpa in innom några dagar..
    Annars brukar ju ivf klinikerna ha de hemma så din läkare kan få tag i de på så vis.
    gonal F e ju en av dom vanligaste ivf preparaten.
  • Csillag
    Lillan15 skrev 2012-10-22 20:53:47 följande:
    Vilken vagn blev det? Åh va skoj. Lycka till !!!!
    Heeeeeeej gumman, Guuu va skoj att se dej här inne ign, va ett tag sen nu!!
    Allt br med dej???

De blev en Emmaljunga Cerox.

Har haft den till barnen innan o den har verkligen allt man behöver i mina ögon o Emmaljungas vagnar håller va dom lovar.

De enda lilla minuset är att den vägen 1.2 kg mer än dom nyare varianterna som city cross osv mn de e ju bara en bagatell om den har allt annat.
  • Csillag
    Tant Groda skrev 2012-10-23 05:29:34 följande:
    Enäggs81: magen är helt rätt kropps del!

Är påväg till mitt äp nu.
    Håller tummarna för en bra skörd!!!!!!
  • Csillag
    Nina76 skrev 2012-10-22 22:40:17 följande:
    I vissa bipacksedlar har det stått låret, men jag har ALLTID tagit ALL medicin i magen. Enligt klinikernas instruktioner. Man (jag i alla fall) har ju mest att hålla i där.  Flört  Så du har gjort helt rätt, enäggs. 

Rolig fakta: I USA däremot fick min svägerska ta sina hormonsprutor i rumpan. Aouusch!!  Förvånad 
    Det är faktist ganska många som väljer ta den på rumpan i sverige oxå.
    De har varken bättre lr sämre verkan.
    De handlar ofta om oro o rädsla från patientens sida o därav de olika rekomendationerna.
    Vet flera som vill att deras män tar sprutan på dom o då blir de oftast på rumpan.
    Jag kallsvettades som en gris  o skakade som ett asplöv första gångerna jag skulle ta sprutorna, va dock inte så gammal o spruträdd till tusen.
    Efter några gånger så gjorde man de som man aldrig gjort nått annat,medans kompisarna stod o titta o mer lr mindre led när man gjorde de haha.
    Känns ju knappt.
    Sprutan som kan kännas e ju orgalutranen för spetsen e lite trubbigare så blir lite motstånd ibland att få in den.
  • Csillag
    enäggs81 skrev 2012-10-23 10:14:26 följande:
    idag är buken helt platt igen och äggstockarna smärtfria. som jag sagt förut är jag rädd att äggen skrumpnat ihop så imorgon när jag kommer dit kommer jag få åka hem igen för dom kommer säga- tyvärr är det tomt här! finns inget att ta ut. Då ska jag gå och köpa ett paket cigg för att dränka mina sorger. Har redan planerat katastrofen ;))
    Måste bara fråga....Ska ni lägga ner bebis försöket om de visar sej att äggen redan släppt eller e inte tar sej denna gången?
    Tänkte då du skriver att du går o köper ett paket cigg direkt o dränker dinasorger med.

Förstår hur du känner då jag sj va rökare o kände så efter varje negativt test,insemination o ivfer.

men att köpa cigg o röka skapar ju bara sämre chanser för er, vare sej de bara blir en cigg eller fler...

Ska ni fortsätta med detta så hade ja hållt mej undan ciggen o tänkt framåt.
    Ivf e rena karusellen..man måste verkligen ta vara på alla chansen man har o göra allt för att öka chansen.

Helt klart nöjd med mej sj efter ha lyckats sluta röka efter ha rökt i 15 år.
  • Csillag
    enäggs81 skrev 2012-10-23 11:54:53 följande:
    Csillag: vet inte om vi försöker igen. Om vi får till frysen JA. Måste vi göra om hela IVF proceduren med sprutor mm vet jag inte om vi har råd eller ork. Men du har så rätt! Därför slutade jag röka innan vi startade denna IVF behandling.... det är bara känslan att man ska ha någon tröst
    Missförstå mej inte o ta de inte fel.
    menade absolut inget illa.
    Vet ju sj hur lätt de e att tänka i dom banorna o va "gott" de skulle va att ta en cigg i dom stunderna.
    men jag lovar dej att de e värt varenda sekund man inte röker.
    De tag ett tag innan kroppen känner av att man slutat röka.
    Många tror att om man slutar en månad lr två så kan man börja sen om de inte tagit sej för inget har ju hänt.
    Men kan ta upp till 1 år innan kroppen börjar känna av ordentligt att den e rökfri.
    Jag slutade röka i Augusti 2011 o jag lyckades efter många om o men bli gravid i Maj 2012
    Flera gånger va jag påväg att å tillbaka till rökningen,mn varje gång så stannade jag upp o tänkte, Näää jag ska inte ge mej o lägga mej,jag ska ta vara på varenda lilla ökad chans jag har till att lyckas.
    Om de sen inte lyckas ändå så har jag verkligen verkligen gjort allt i min makt för att försöka bli gravid.

jag slutade röka ,la om kost,ökade i vikt,tog tag i akupunktur rädslan o började med den.
    Jag visste att om jag gjorde allt de här så ökade jag mina chanser  lite mer.
    minsta lilla chans till ökning skulle vara värt de.

Men visst förstår ja hur du tänker o känner.
    Vet hur jobbigt de e.
    Bara att veta att man har svårt att bli gravid e jobbigt,att försöka år in o år ut e ännu värre,ivf karusellen sätter sina spår.

Men jag lovar dej att de e värt varenda sekund när plusset kommer.
    De kommer vara så overkligt att du faktist inte tror de när du sj ser de.
    De står gravid mn man vågar inte ta till sej de.

Ger dej rådet att tänka igenom de väldigt noga...om ni verkligen ska ge upp bebis helt eller inte.
    För om ni inte ska de så försök hålla dej ifrån ciggen hur jobbigt de än e.
    Dina chanser försämras så mkt när du tänt ciggen.
    O då vi som har svårt att bli gravida redan har liten chans så försvinner den ju nästan helt.

Styrke kramar
  • Csillag
    enäggs81 skrev 2012-10-25 08:39:09 följande:
    Csillag: var har du tagit vägen? Hoppas du och pyret mår bra!?
    Hejsan gumman.
    Jag e här mn har mått rent av skit senaste dagarna.
    Trött till tusen och väldigt kratiga sammandragningar så har legat o sovit de mesta faktist.

Precis hemkommen från kontroll.Ny läkare,suck!
    UNDERKÄND blev jag så de skrek om de.

På två veckor har jag gått ner 4 kg.
    De villsäga att jag har dessutom bara gått upp totalt 3 kg nu och jag är i V 25.
    Jag som fick klagomål sista att jag "bara" gått upp 7 kilo.
    Nu kan du tänka hur läkaren va när ja gått ner 4 av dom kg.

Så då blev de massa frågor hur ja äter o om ja tycker jag e fet osv.
    Herre gud, va tror dom.
    Jag e gravid efter 6 år, tror dom serriöst jag bryr mej om att jag blir stor?

Nog med att jag har haft aneroxia mn de va tydligen dumt av mej att va ärlig o berätta de på inskrivningen.
    Jag äter precis va jag vill o känner ör, vare sej de e nyttig mat lr onyttig mat.
    Va så arg o lessen när ja fick där ifrån.
    Jag äter som jag ska.
    Magen har ju växt,bara vikten som inte går upp. 

Sen låg mitt järnvärde på 79 nu,så de blev hon väl sur över.
    Sa till henne som de va att om hon läser i mina journaler å står de att jag inte kan äta järntabletterna o äter mkt järn rikt hemma + extra c vitaminer ör kroppen ska kunna ta upp järnet lättare.
    Å om hon läser i min journal så står de ju fakist att jag har problem med järn värdet i normala fall utan en graviditet ió jag haft jätte stora problem med de när ja vari gravid.

Med pojkarna ick jag järn injektioner mn de hjälpte inte så de slutade i blodtransusion.

Sammandragningarna ökar mer o mer o blödningarna kommer o går än o hon ffrågade om ja verkligen tar de lugnt.
    Jag gör ju knappt ett skit.
    Jag e ju helt slut på dagarna o jag vet att om ja gör nått kan grodan dö.
    Va tror hon, att jag e dum nog att ens riskera en bebis jag kämpat så hårt ör att lyckas å i min mage.

Ibland blir ja så´sur.Särskillt på nya läkare.Har sagt till min BM att jag inte ville ha nån ny läkare mn lik örbannat va de en ny idag.

Ingen bra dag ör mej,
    Besiktning UNDErKÄND.

Min man va snäll o tröstade mej i tlg iaf o gullig som han e så sa han att ikväll när han slutat jobba så ska han åka o köpa massa chokladglass chokladsås o bananer till mej.
    MUMS!
    De går altid hem hehe.

Nu blir de sängen en stund innan mina "monster barn" kommer hem ån skolan,

Hur går de för dej?
    Kram

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012