• MintMint

Bilstol till 3½-åring?

Skulle ni låta en 3½-åring sitta i en framåtvänd bilstol under en bilfärd på ca 1 km, på en väg som inte är speciellt vältrafikerad och 30-50 km/h? Vi funderar på att låta farmor och farfar få en framåtvänd bilstol i bilen, när de ska hämta barnen. I dagsläget går de med lilleman, men det är ju lite krångligt att inte kunna ta med båda barnen i samma bil. Vi har en bakåtvänd bilstol i vår bil, men det är ju ganska krångligt att hålla på att flytta den mellan bilarna hela tiden. Och den stora sonen sitter bara på en bälteskudde i farmor och farfars bil. Att köpa en bakåtvänd stol till känns som en onödig utgift, eftersom den ändå inte kommer att användas så ofta. En framåtvänd kommer ju till användning i flera år framöver, och är billigare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-29 08:55
    Skulle ni vända på en som har fyllt 4 år då? Oavsett om en bakåtvänd bilstol är urvuxen eller inte? (som extrastol alltså)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-29 21:56
    Tack för allas svar. Vi ska fundera vidare på hur vi löser det. Men innan vi har bestämt oss, och fixat en ny stol så har nog lilleman hunnit fylla 5 eller nåt. Och då funkar det bra med en bälteskudde. =)

• Svar på tråden Bilstol till 3½-åring?
  • MintMint
    Pickeli skrev 2012-02-29 08:59:57 följande:
    Ja det är absolut bättre, men det är betydligt sämre än en bälteskudde.

Det jag menar var väl mer att en bra bältesstol ändå bara kostar några hundralappar mindre. Och skulle jag få välja skulle jag hellre valt att åka framåtvänt 3 ggr i månden i en two-way när barnet blir äldre i förmån för att få åka bakåtvänt så länge som möjligt.

Jag skulle inte tycka det var lika jobbigt att min 5-6 åring satt i en two-way (som ändå kan användas för framlängesbruk, 3 ggr i månaden) som att ha en knappt 4 åring framåtvänt i en bältesstol 3 ggr i månaden.

Om du köper en ny stol nu så kanske du kan sälja den senare för att finansiera den framtida bältesstolen.

Rent ekonomiskt skiljer det inte många hundralappar och det tycker jag absolut det är värt.

Nu blev det lite snurrigt, men kontentan är att jag tycker du ska köpa en two-way och använda den så länge det går!
    Frågan är om vi kommer att behöva köpa någon bältesstol, då vi redan har en till storebror. Eventuellt kan lillebror få ta över den. (och ha som extrastol i farmor och farfars bil, tills vi vänder honom i vår bil.)  *funderar*
  • Pickeli

När det bara handlar om 1 km så ser jag inte alls anledningen att inte ta vagnen eller cykla istället.

Google it!
  • Pickeli
    MintMint skrev 2012-02-29 09:04:28 följande:
    Frågan är om vi kommer att behöva köpa någon bältesstol, då vi redan har en till storebror. Eventuellt kan lillebror få ta över den. (och ha som extrastol i farmor och farfars bil, tills vi vänder honom i vår bil.)  *funderar*
    Då kan ni köpa något annat kul när ni säljer two-wayen då
    Google it!
  • MintMint
    Pickeli skrev 2012-02-29 09:04:30 följande:
    När det bara handlar om 1 km så ser jag inte alls anledningen att inte ta vagnen eller cykla istället.
    För att vi har två barn som hämtas, och i dagsläget så innebär det att både farmor och farfar måste vara med och hämta. Och gå med båda barnen är inget alternativ. Så just nu åker farfar med stora sonen i bilen, och farmor får gå med lilla sonen i vagn.
  • Pickeli
    MintMint skrev 2012-02-29 09:09:49 följande:
    För att vi har två barn som hämtas, och i dagsläget så innebär det att både farmor och farfar måste vara med och hämta. Och gå med båda barnen är inget alternativ. Så just nu åker farfar med stora sonen i bilen, och farmor får gå med lilla sonen i vagn.
    Det låter jättekonstigt i mina öron att det måste vara två som hämtar , men det finns säkert anledning till det som inte framkommer här.. 
    Google it!
  • MintMint
    Pickeli skrev 2012-02-29 09:12:08 följande:
    Det låter jättekonstigt i mina öron att det måste vara två som hämtar , men det finns säkert anledning till det som inte framkommer här.. 
    Ja, men det är inte så konstigt som det låter. Det beror helt enkelt på att farfar har en knäskada, som gör att han inte kan gå längre sträckor. Och farmor orkar inte bära alla barnens grejer som ska med. De hämtar oftast barnen, när alla lillemans saker ska med hem. Han går hos dagmamma, och byter dagmamma en gång/vecka. Då brukar farfar ta grejerna i bilen, och farmor går med lilleman hem.
  • Jeda
    MintMint skrev 2012-02-29 07:35:54 följande:
    Skulle ni låta en 3½-åring sitta i en framåtvänd bilstol under en bilfärd på ca 1 km, på en väg som inte är speciellt vältrafikerad och 30-50 km/h? Vi funderar på att låta farmor och farfar få en framåtvänd bilstol i bilen, när de ska hämta barnen. I dagsläget går de med lilleman, men det är ju lite krångligt att inte kunna ta med båda barnen i samma bil. Vi har en bakåtvänd bilstol i vår bil, men det är ju ganska krångligt att hålla på att flytta den mellan bilarna hela tiden. Och den stora sonen sitter bara på en bälteskudde i farmor och farfars bil. Att köpa en bakåtvänd stol till känns som en onödig utgift, eftersom den ändå inte kommer att användas så ofta. En framåtvänd kommer ju till användning i flera år framöver, och är billigare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-29 08:55
    Skulle ni vända på en som har fyllt 4 år då? Oavsett om en bakåtvänd bilstol är urvuxen eller inte? (som extrastol alltså)
    Jag skulle köpa en bra bilkudde med rygg, förutsatt att han väger över 15 kg. Rekommenderar inte modellen som de säljer på biltema/ coop etc då bältet har en förmåga att krypa ut ryggstödet, bättre med en där man reglerar ryggen till lagom höjd.Det enda ni ska tänka på är att ni kan få problem i er bil sen, att han vill sitta framåt då de ser ut på ett annat sätt.
  • myran82
    Vickan I skrev 2012-02-29 07:51:33 följande:
    Intressant när man sättet säkerhet vs billigare mot varandra när det gäller ens eget barn. Men så är jag färgad av att varit på flera trafikskadeplatser där barn ibland varit inblandade. Jag skulle satsa på en britax multi tech el dyl som går att ha bakåt för att sedan vända framåt när barnet blir äldre. Så tänker vi göra när lillebror ska ta över hi-wayen av storebror som då är ca 3 1/2 år.
    Det är inte att rekomenderat alls att vända en kombistol framåt. Tänk själv att få all tyngd från en tung bilstol i ryggen vid en krock.
    Pickeli skrev 2012-02-29 07:52:07 följande:
    Nej det skulle jag absolut inte gå med på. Jag skulle satsa på en begagnad eller ny two-way som de sedan kan använda framåtvänd i sin bil.

Så har vi löst det! Hittade en begagnad two-way av en bekant som farmor och farfar köpte för att ha i sin bil.
    När twoway är urvuxen bakåtvänt är den det även framåtvänd.
  • MintMint
    Jeda skrev 2012-02-29 09:50:59 följande:
    Jag skulle köpa en bra bilkudde med rygg, förutsatt att han väger över 15 kg. Rekommenderar inte modellen som de säljer på biltema/ coop etc då bältet har en förmåga att krypa ut ryggstödet, bättre med en där man reglerar ryggen till lagom höjd.Det enda ni ska tänka på är att ni kan få problem i er bil sen, att han vill sitta framåt då de ser ut på ett annat sätt.
    Ja, han väger över 15 kg. Antingen så köper vi en likadan som vi har till storebror eller en ny likadan (Britax Kid). Sen tror jag inte att det blir något problem att ha honom bakåt i vår bil, då det kommer att vara så sällan han sitter framåt i deras bil (om vi skulle göra så).
  • Vickan I

Myran - bra veta då får han åka bakåt till han är 6 år el ngr då :D

Svar på tråden Bilstol till 3½-åring?