• Anonym

Hur lång tid sitter man häktad/anhållen ?

Min sambo sitter anhållen för ett brott han är misstänkt för.
    Hur länge kan man sitta ?

Jag får ingen kontakt med honom och ingen kan berätta något..
    För mig handlar det mycket om ovissheten ..

Och är fruktansvärd rädd för hans hälsa..

Ni som är insatta i de olika reglerna som gäller.

Kan jag få reda på vart han sitter anhållen ? så att jag kan åka dit med cigaretter och rena kläder osv .. det viktigaste är att han vet att jag finns utanför och väntar.

BROTTET i sig kan jag inte uttala mig om..

sia snälla inte om det heller .

• Svar på tråden Hur lång tid sitter man häktad/anhållen ?
  • Anonym (a)

Hör efter med åklagaren som anhållit honom (om du nu vet vem det är), det är antagligen så att du inte får veta så mycket. Häktningstiden kan tex bero på hur högt straffvärde brottet har, om det finns risk att han kan påverka utredningen om han är fri osv. I värsta fall (för din del) sitter han häktad tills rättegång och därefter dom och verkställighet. Det brukar inte heller gå att lämna in saker, ge honom pengar så kan han nog handla själv. 

• Anonym
    Anonym (a) skrev 2012-02-29 19:54:09 följande:
    Hör efter med åklagaren som anhållit honom (om du nu vet vem det är), det är antagligen så att du inte får veta så mycket. Häktningstiden kan tex bero på hur högt straffvärde brottet har, om det finns risk att han kan påverka utredningen om han är fri osv. I värsta fall (för din del) sitter han häktad tills rättegång och därefter dom och verkställighet. Det brukar inte heller gå att lämna in saker, ge honom pengar så kan han nog handla själv. 
    <tack ... nej vem åklagaren är och vart de satt honom vet jag inte.. och alla inom familjen har försökt få reda på något men tyvärr bom varje gång.. 

och sonen frågar ofta efter pappa .
  • Anonym (a)

Oj, jag snackar mest om häktning, det var inte det du frågade om....anhållen kan man vara max ett par dagar tror jag, sen måste han häktas eller släppas. 

• lawrence

Sitter han anhållen nu? Isåfall måste åklagaren fatta sitt beslut senast kl. 12 tredje dagen, då får han reda på om han släpps fri eller om han begärs häktad, begärs han häktad måste de ha bevis

• Anonym
    Anonym (a) skrev 2012-02-29 19:56:03 följande:
    Oj, jag snackar mest om häktning, det var inte det du frågade om....anhållen kan man vara max ett par dagar tror jag, sen måste han häktas eller släppas. 
    De tog honom igår på förhör .. han frågade om det fanns häktningsförhandling för honom och det sa han att han inte visste .. men pappret jag fick efteråt stod att han skulle bli anhållen samma dag ..
  • Anonym (Jag)

Googla... det är lätt...

Fråga:

Vad är det för skillnad mellan gripande, anhållande och häktning?

Svar:

Alla tre är tvångsmedel som gäller tillfälliga frihetsberövanden - skillnaden är vem som fattar beslutet och verkställer det.

Gripande utförs normalt av en polis, men även allmänheten får gripa en person man ser begå ett brott eller just har sett begå ett brott. Den gripne får hållas kvar av polisen högst tolv timmar för förhör innan åklagaren ska besluta om anhållande.

Anhållande är ett provisoriskt frihetsberövande i avvaktan på häktning. Beslutet fattas av åklagare, genom att antingen låta ett gripande övergå i ett anhållande eller att anhålla en person i sin frånvaro. Anhållande förutsätter att åklagaren bedömer att det finns skäl för häktning (se nedan).

Domstolen kan på begäran av åklagaren fatta beslut om häktning.
    Häktningsförhandlingen sker i domstol, senast fyra dagar efter gripandet. Det ska finnas sannolika skäl för att den misstänkte har begått ett brott som kan ge fängelse i minst ett år. Dessutom ska det finnas risk för att den misstänkte avviker, fortsätter att begå brott eller förstör brottsutredningen.

Fråga:

Hur länge kan man sitta anhållen?

Svar:

Senast klockan 12 tredje dagen efter anhållandet måste åklagaren fatta sitt beslut, antingen släpps du fri eller så begärs du häktad. Om du anhålls klockan 14 på en måndag ska beslutet fattas senast klockan tolv på torsdag i samma vecka.

En person kan av domstol häktas och därmed hållas frihetsberövad under en tid av högst 14 dagar (sju dagar om endast misstankegraden "skäligen misstänkt" föreligger), varefter ny häktningsförhandling ska hållas. För misstänkt som ännu inte fyllt 18 år krävs "synnerliga skäl" för att beslut om häktning ska kunna medelas av domstol. Den första häktningsförhandlingen efter frihetsberövande ska varit begärd senast kl 12 tredje dagen efter det den misstänkte anhållits, varpå häktningsförhandling måste hållas utan dröjsmål och senast fyra dygn efter att den misstänkte greps eller anhållningsbeslutet verkställdes, d.v.s. från det att han i realiteten berövades friheten. För häktning på graden "skäligen misstänkt" krävs även att det är av synnerlig vikt att den misstänkte tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning om brottet

• Anonym (a)

Troligen sitter han väl i närmaste polisarrest då. Du får försöka stå ut och vänta....inte så lätt förstår jag.

• Anonym

Mitt ex satt häktad 6 månader för grovt ekobrott.

• Kjell2

i slutet av denna vecka måste han släppas eller hamna i domstol för beslut om häktning. Han kommer då också få möjlighet att få en offentlig försvarare (advokat).

Då kommer du få möjlighet att se vad han är misstänkt för och också vad de domstolen beslut om avseende häktning.

Hur det går är omöjligt att säga. Han kanske blir släppt eller häktat. Blir han häktat kan de bli med olika typer av restriktioner. Han kanske få ha kontakt med sin familj eller vara totalt isolerad. Inte mycket du kan göra åt saken.

Försök ta treda på vem hans advokat är och ha en dialog med advokaten. Ring till domstolen och åklagaren i staden det gäller.

• Anonym

igår ringde polisen och berättade att han kommer sitta häktad i minst två veckor till.
    Antar att han får sitt straff innan han blir "släppt"?

Men rädslan över att det faktiskt kan röra sig upp till 2 års fängelse är enorm..

Jag ska träffa polisen på tisdag ... då får jag väl veta saker och ting .. är dock väldigt rädd för vad hon ska säga.

För varför vill de annars träffa mig om inte för att berätta hur det ligger till ?

Magen är i uppror och att förklara för andra varför man inte har gubben hemma , ja det är inte lätt .. man ser på mig om jag ljuger .. just nu går det bra att säga att han är bortrest .. men det är nog det enda ...

När jag googlade på "brottet" och dess straff kunde det bli böter och upp till 2 års fängelse..

• Klas

Tycker det inte är humant att en människa ska behöva sitta häktad med under dessa "regler" som åklagare sätter, nu pratar vi om en människa som är frihetsberövad, en människa som inte är DÖMD, men behandlas som den värsta kåkfararen, kollar man dom dömda personerna som sitter i fängelse så lever dom loppan, folk som sitter i häktet är INTE dömda för något brott men behandlas som apor i bur.

Så jävla patetiskt att dom ska omhäkta personer veckor efter veckor, för att i självaste verket inte ett jävla piss gentemot den frihetsberövade personen som stryker att denne är skyldig till brott, allt för o bryta ner, antingen har man bevis för att väcka åtal efter 2v eller inte.

Hur i helvete kan det få vara så? någon jävla ändring får det fan bli, man blir ju förbannad.

• ensamtsom1000ant

Min sambo har nu suttit häktad i snart 4 månader och jag vet fortfarande inget mer än det han är misstänkt för. Det drabbar vår familj enormt mycket, stressen av att inte veta hur framtiden ser ut, ekonomiskt och känslomässigt. Och vi som anhöriga får inget som helst stöd utan är drabbas dubbelt när man dömts ut av samhället för att man lever med någon som är frihetsberövad. 
    Varför finns det ingen krisplan i kommunerna eller i någon organisation för familjer som drabbas som oss ? Ibland behöver det inte alltid vara ekonomiskt stöd, men en mentor som kan hjälpa till att strukturera upp vardagen när en familj slås i spillror ?  
    Till dig som startade tråden, håller tummarna för dig och vet precis vad du gått igenom och det är sååååå tungt . 

Svar på tråden Hur lång tid sitter man häktad/anhållen ?