När misstänkte ni ADHD?
Hej! Jag undrar när ni misstänkte att ert barn hade ADHD? Vilken ålder var barnet i? Hur betedde sig barnet? Hur gick ni vidare? Vad har ni fått för hjälp och hur känns det i dag? Tacksam om någon vill dela med sig! /Carina
Hej! Jag undrar när ni misstänkte att ert barn hade ADHD? Vilken ålder var barnet i? Hur betedde sig barnet? Hur gick ni vidare? Vad har ni fått för hjälp och hur känns det i dag? Tacksam om någon vill dela med sig! /Carina
Puffar! Någon som vill svara?
Hej alla! Tack för svaren! Vi har en son som är 3,5 år och har sedan han kunde gå vid 9-10 mån varit väldigt utåtaggerande och aktiv. På förskolan har de satt en en extra resurs som följer honom som en skugga för att försöka förhindra att något händer. Han är yngst och har 2 äldre bröder. Vår son är mest på små barn, slåss, puttas och ibland bits. Han får ibland mkt utbrott men inte mer än andra 3 åringar. Han har jättesvårt att sitta still och man får passa honom hela tiden. Vi har stöd från BUM och en utredning blir nog aktuell vid 4 års åldern. Hur har era barn varit i talet och hur har de varit mot andra barn?
Ok! Det är alltid skönt att höra hur andra har det. Min fina 3- åriga son är för det mesta helt underbar med gott humör och många empatiska sidor. Han har en energinivå som är högre än vad mina tidigare barn har haft och vi har svårt att alltid hantera det. Han har stunder då han verkligen kommer till ro, tex älskar han att lyssna på sagor och leka om någon vuxen!
Hur har era barn sovit? Vår son sov extremt dåligt mellan 9-15 mån då han hela tiden bet sig i tungan när han sov. Han vaknade mellan 5-10 ggr vid varje sovstund oavsett om det var på dan eller natten. Han bet sig så illa så tillslut hade han bitit av sin tungspets och såg ut som köttfärs i munnen. Vi gick till alla möjliga olika instanser, på BVC fick vi theralen för att han skulle få sova djupare och inte hela tiden väckas av sin ytliga sömn och bitningarna. Vi fick mkt bra hjälp på specialtandvården men de hade aldrig sett något liknande. Han slutade bita sig av sig själv när han var drygt 15-16 mån. Han hade oxå under sitt första år 8 öroninflammationer som behandlades. När han fyllde 1år fick han rör inopererade. Ja den här killen har haft det tufft och jag tycker så synd om honom när han "ställer" till det för sig tex på förskolan och hann får baningar. Nu är personalen på förskolan väldigt insatta och försöker stödja honom i det mesta.
Nu sover han oftas hela nätterna och det är aldrig några problem. Han somnar efter välling och saga i sin säng med någon av oss vuxna vid 19-tiden och vaknar han på natten så tar han sin kudde och kommer in till oss. Han brukar vakna mellan 6-7 tiden på morgonen och har då oftast det lugnaste temperamentet och kan se på barnTV en 20-30 min. Annars sitter han mkt sällan mer än 10 min och ser på TV.