• gumman 1

När misstänkte ni ADHD?

Hej! Jag undrar när ni misstänkte att ert barn hade ADHD? Vilken ålder var barnet i? Hur betedde sig barnet? Hur gick ni vidare? Vad har ni fått för hjälp och hur känns det i dag? Tacksam om någon vill dela med sig! /Carina

• Svar på tråden När misstänkte ni ADHD?
  • Edah

Min son var också sen i talet, konstruerade många egna ( dock mycket funktionella) ord och var inte särskilt intresserad av att samtala eller lyssna. Detta började vända i 4 års åldern, då kunde han plötsligt ta egen kontakt med andra vuxna dom tidigare "ignorerats" hela hans liv. Fram till 4-5 års åldern var den största delen av hans kommunikation bara till för honom - "jag vill ha en glass eller den tröjan är ful"l typ

• gumman 1

Ok! Det är alltid skönt att höra hur andra har det. Min fina 3- åriga son är för det mesta helt underbar med gott humör och många empatiska sidor. Han har en energinivå som är högre än vad mina tidigare barn har haft och vi har svårt att alltid hantera det. Han har stunder då han verkligen kommer till ro, tex älskar han att lyssna på sagor och leka om någon vuxen!

• Edah

Så var det för vår son också - en energinivå utan dess like och sen kunde han sitta med pussel, böcker eller en film hur lugnt som helst. Det jobbigaste för oss andra i familjen under tiden då han var ca 6 mån - 5 år var att han ständigt var i rörelse och hade behov av att göra sånt som han var motoriskt redo för ( MYCKET tidig motoriskt) men hjärnan hängde inte med. Totalt orädd var han också så han slog sig hela tiden och vibbar livrädda att han skulle hoppa ner för höga höjder, springa uti vägen etc. Runt 5-6 år lugnade detta ner sig betydligt dock.

• UngMorsa

Jag började fundera då min son var 8-9 månader. Han var aldrig still. Fick ta bort skötbordet när han var 3 månader för då snurrande han omkring som en tok. Han kröp när han var 5 månader, gick längst möblerna när han var 6 månader, gick utan stöd vid 8 månader och sprang när han var 10 månader. Han har sen dess varit överallt och ingenstans, varit väldigt hårdhänt, impulsstyrd, okontrollerad, haft mycket ilska och frustration i sig osv. Historien kan göras lång men nu när han snart är 8 år så har vi ääääntligen fått hjälp! Han är mitt i utredningen nu och vi bör få "dommen" nästa vecka.

• Moonis
    Edah skrev 2012-03-07 23:27:43 följande:
    Så var det för vår son också - en energinivå utan dess like och sen kunde han sitta med pussel, böcker eller en film hur lugnt som helst. Det jobbigaste för oss andra i familjen under tiden då han var ca 6 mån - 5 år var att han ständigt var i rörelse och hade behov av att göra sånt som han var motoriskt redo för ( MYCKET tidig motoriskt) men hjärnan hängde inte med. Totalt orädd var han också så han slog sig hela tiden och vibbar livrädda att han skulle hoppa ner för höga höjder, springa uti vägen etc. Runt 5-6 år lugnade detta ner sig betydligt dock.
    Jag testade till och med koppel på honom en gång för att han bara kunde rusa rakt ut men fick lite väl många blickar av det. Men annars har han haft väldigt bra balans så han har ramlat väldigt lite faktiskt mot vad han annars skulle ha gjort.
    UngMorsa skrev 2012-03-09 01:32:52 följande:
    Jag började fundera då min son var 8-9 månader. Han var aldrig still. Fick ta bort skötbordet när han var 3 månader för då snurrande han omkring som en tok. Han kröp när han var 5 månader, gick längst möblerna när han var 6 månader, gick utan stöd vid 8 månader och sprang när han var 10 månader. Han har sen dess varit överallt och ingenstans, varit väldigt hårdhänt, impulsstyrd, okontrollerad, haft mycket ilska och frustration i sig osv. Historien kan göras lång men nu när han snart är 8 år så har vi ääääntligen fått hjälp! Han är mitt i utredningen nu och vi bör få "dommen" nästa vecka.
     Skönt att ni fått hjälp nu. Sonen har första mötet idag på sin utredning så det ska bli spännande.
  • LagomLångtNickname

På min son märkte jag det när han var runt 8 månader, när han började bli mer rörlig. Han var överallt samtidigt, och inget höll hans intresse många sekunder. Min familj märkte stor skillnad på honom och syskonbarnen när han var runt året. Haft en aktivitetsnivå som inte är av denna värld! Och råkade ut för saker hela tiden. Sen kom humöret också, arg och frustrerad för lilla minsta.

Vid 2.5års kontrollen fick jag remiss till psykolog på BUM, till henne gick vi i 2 år för samtal och stöd. Hon gjorde också sonens första utredning när han var 3.5 år. Den kunde inte göras fullständigt såklart, men det visade ändå tydligt på ADHD. Under denna tid fick vi även theralen för hans insomningssvårigheter.  Sen när han var 4.5 år skickades vi vidare till BUP, då var han "tillräckligt" gammal.

De gjorde en ny utredning, och konstaterade att han hade en ganska så grav ADHD. Men var för liten för medicinering. Men när han fyllt 5 år fick vi concerta, och då fick vi en "normal" vardag! Sen fick vi även melatonin istället för theralen, vilket är mycket bättre för hans sömnproblem.
    Nu är han 6 år, och allt flyter på. Han har bättre dagar och sämre. Man ser skillnad på honom jämfört med andra barn men livet är enklare för honom nu. Finmotoriken ligger fortfarande ganska så efter. Språk och tal har han alltid varit tidig med så är har han inga problem.

Han var en rymmare som mindre, att vara ute med honom kändes som ett vågspel varje gång. Han sprang ut på vägarna, stack från affären osv. Han åkte vagn tills han var över 4 år, enda sättet jag kunde ta mig till och från affären på (var själv med honom tills han var 5 år). Han hade också ett himla humör! Både fysiskt och verbalt! Men det är mycket lugnare nu.  

• Edah

Någon av er sim testat omega 3? Vi ser stor skillnad sedan han börjat med eye Q. Till att börja med fulldos

• Moonis
    Edah skrev 2012-03-09 13:09:48 följande:
    Någon av er sim testat omega 3? Vi ser stor skillnad sedan han börjat med eye Q. Till att börja med fulldos
    Får tyvärr inte i sonen. Funderar på hur det blir om det blir aktuellt med tabletter.

Ringde i alla fall från BUP och psykologen hade blivit akut sjuk så vi får vänta lite lite till. Den 15:e ska vi i alla fall ner till Lund för ett av testerna, hoppas det blir av. 
  • Edah

Omega 3 finns ju både i kapslar som sväljs hela, som jordgubbstuggisar och flytande. Flytande kan du ju "gömma" i tex gröt. Min stora tar kapslar medan lilla och mellan har tuggisar (mellan tuggar och spotar ut kapslarna medan lilla tycker att de är goda och sväljer dem hela.

• Moonis
    Edah skrev 2012-03-09 16:18:47 följande:
    Omega 3 finns ju både i kapslar som sväljs hela, som jordgubbstuggisar och flytande. Flytande kan du ju "gömma" i tex gröt. Min stora tar kapslar medan lilla och mellan har tuggisar (mellan tuggar och spotar ut kapslarna medan lilla tycker att de är goda och sväljer dem hela.
    Hm, jordgubbstuggisar har jag inte hört om, det skulle funka
Svar på tråden När misstänkte ni ADHD?