• Anonym

Vad gjorde ni när er förlossning satte igång?

Vad gjorde ni när er förlossning satte igång?
    Vilken vecka var ni i?

Själv är jag i vecka 40 imorgon och det ser inte ut att bli någon bebis än på länge.
    Har ett aktivt liv har fått för mig att risken att gå över tiden om man är aktiv är mindre än om man bara tar det lungt.
    Men igår läste jag en artikel där en barnmorska svarat att om man tex springer mycket i trappor tvättar fönster osv (sånt som många tror kan sätta igång färdknäppen) det kan istället göra att man går över tiden ännu längre. Tydligen är att ta det lungt bästa sättet att få kroppen redo inför förlossningen..
  • Svar på tråden Vad gjorde ni när er förlossning satte igång?
  • Khaleesi

Var i vecka 41+5. Vi var i stadens stora shoppingsområde och beställde en dubbelsäng så att vi skulle ha någon bekväm stans att sova sedan ungen kommit ut. Jag hade värkar i flera timmar innan jag sade något till maken, för jag ville inte att han skulle flippa ur så att vi inte hann handla klart. Jag hade haft falskt larm någon vecka tidigare, och då blev han alldeles blek och hispig och förstörde en fin fikastund hemma hos hans morfar. Flört

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym

Det beror på vad du menar med "satte igång".

När vattnet gick hade jag precis varit ute på en lugn promenad v.37. Men värkarna startade två dygn senare när jag ändå var på förlossningen för kontroll. Då gjorde jag inget särskilt, men där emellan hade jag gått långpromenad, städat bilen, storhandlat och vart på bio.  3 timmar efter första värken var hon ute

• Lisa1977

Första barnet: Vaknade tidigt på morgonen och gick på toaletten för att kissa, sen när jag la mig igen så sa det "plopp" och vattnet gick. Blev blött lite överallt och när jag väl tagit mig till toan igen så kom första värken sen var det fullt ös. På bb vid halv 10 på morgonen och kl 14.20 är han ute. V 38+6

Andra barnet: Små värkar hela dagen till och från, visste inte riktigt om det var på gång då jag varit upp några dagar tidigare och det var falsk alarm. Gått hemma med den större sonen och pulat lite under dagen men ingen stor städning direkt. Vid 17 så kändes det att det var på riktigt så jag förberedde barn och make på att det nog skulle bli nåt under natten. Vid 18 bestämde vi att det var dags att tillkalla farmor och åkte upp till BB.
    Stod och gjorde våfflor till de andra barnen medans jag väntade. Kom till bb vid 20 och 22.33 är han ute. V 40+0

• Friedegard
    Friedegard skrev 2012-03-01 14:04:41 följande:
    sov på nr 1

sov på nr 2 
    inte på, utan med såklart :). vaknade av att vattnet gick båda gångerna.
  • Duckan

39+3 fick jag små lätta molvärkar som höll på hela natten och in på nästa dag. Framåt eftermiddagen blev det lite mer och kl 18 kom den första riktiga smäll-värken, pang! Ringde hem maken och sen gick det rätt fort. 20.20 var jag inne på BB och 23.41 var hon ute.

• Aniara

Jag ville verkligen inte vänta mer så jag var superaktiv - gick upp och ner för trappor, gick långa promenader, gjorde knäböj och typ så mycket rörelser man nu kan göra. Mina värkar kom i direkt anslutning till det ( på ett varuhus efter en lång promenad) så jag är övertygad om att min aktivitet satte igång det hela. Jag födde på BF 40+0.

• Renesmee
    Aniara skrev 2012-03-01 17:15:40 följande:
    Jag ville verkligen inte vänta mer så jag var superaktiv - gick upp och ner för trappor, gick långa promenader, gjorde knäböj och typ så mycket rörelser man nu kan göra. Mina värkar kom i direkt anslutning till det ( på ett varuhus efter en lång promenad) så jag är övertygad om att min aktivitet satte igång det hela. Jag födde på BF 40+0.

Fast du skrev "efter"---betyder inte det att värkarna kom när du "lugnat" ner dig ? :)
    För är det inte egentligen så att man föder när kroppen är lugn, och därför det sätts igång mer värkar på natten än på dagen enligt BM? 
Svar på tråden Vad gjorde ni när er förlossning satte igång?