• Anonym

Vad gjorde ni när er förlossning satte igång?

Vad gjorde ni när er förlossning satte igång?
    Vilken vecka var ni i?

Själv är jag i vecka 40 imorgon och det ser inte ut att bli någon bebis än på länge.
    Har ett aktivt liv har fått för mig att risken att gå över tiden om man är aktiv är mindre än om man bara tar det lungt.
    Men igår läste jag en artikel där en barnmorska svarat att om man tex springer mycket i trappor tvättar fönster osv (sånt som många tror kan sätta igång färdknäppen) det kan istället göra att man går över tiden ännu längre. Tydligen är att ta det lungt bästa sättet att få kroppen redo inför förlossningen..
  • Svar på tråden Vad gjorde ni när er förlossning satte igång?
  • Anonym

För både jag och min syster startade det när vi varit och gått på en stor loppis =) Hon var på den en lördag i april och på kvällen fick hon känningar föddes på söndag kväll. Jag var på loppisen 6 månader senare en lördag och söndag morgon tittar min pojke ut =) Så gå på loppis en hel dag funkade här i alla fall =)

• Aniara
    Renesmee skrev 2012-03-01 17:22:21 följande:
    Fast du skrev "efter"---betyder inte det att värkarna kom när du "lugnat" ner dig ? :)
    För är det inte egentligen så att man föder när kroppen är lugn, och därför det sätts igång mer värkar på natten än på dagen enligt BM? 
    Jag vet inte hur jag ska definiera det, men de första riktiga värkarna kom ju under min promenad. Då fick jag ta buss hem och låg sen på soffan hela kvällen och klockade värkarna. Jag åkte in på natten och födde ett dygn senare. Så jag skulle nog ändå säga att mitt värkarbete började mitt under aktivitet.
  • Anonym

Låg och sov, vaknade i vanlig ordning på natten av att behöva kissa, så gick slemproppen när jag satt på toa och efter det startade värkarna direkt så det blev inte mer sömn på nära 30 timmar :P 
    Var i v.37 när det startade.. 

• hannis

Jag var sjukskriven och hemma. Var ute med hundarna, fikade med min granne och surfade på nätet. Förlossningen satte igång i vecka 40.

• Snäckan05

Mitt vatten gick när jag satt och åt lunch på jobb. Dottern föddes samma kväll. Vecka 38+3

• Anonym (samma)
    Mrs Moneybags skrev 2012-03-01 14:10:59 följande:
    Sov. Vaknade av att vattnet gick!
    Samma här. Sedan hände ingen särskilt mer än förvärkar på nätterna, så jag fick sättas igång efter ytterligare 2 dygn.
  • LitenIsa

Med första barnet fick jag första riktiga värken när jag var ute i skogen och plockade blåbär. Skulle baka paj var planen men fick slänga blåbären som stod i kylen då jag kom hem från BB med dottern. Hon föddes 39+5

Nr två låg jag på en stenhård madrass inne hos dotter nr 1 som vägrade sova själv i sitt rum. Jag vaknade mitt i natten av värkar och senare på em var lillasyster ute. Hon föddes i v 39+2 

• KlaraBella

Hade riktiga städmanier i slutet så städade dygnet runt kändes det som, tänk om hemmet kunde glänsa lite mycket nu 8 månader efter ;)
    Var på Ikea och sprang runt hela dagen, hade småvärkar hela tiden, åkte in på kvällen pga blödning och blev inlagd, födde på kvällen dagen efter

• litenlind

41+0
    Jag är också väldigt aktiv av mig och gjorde mitt bästa för att sätta igång det hela, trots att alla barnmorskor sa att det inte hjälper ett dugg utan bara tröttar ut en inför förlossningsarbetet. När jag väl gav upp och tog det lugnt, satt och såg en film med maken satte det igång Hade värkar i några timmar innan jag sa något till honom dock.

Allt du önskar kan du få
Svar på tråden Vad gjorde ni när er förlossning satte igång?