• Essien

Farligt högt blodtryck men vältränad???

Min vän kollade sitt blodtryck idag inför en eventuell anställning. Han har varit fysiskt aktiv hela sitt liv, är 28 år gammal och inte överviktig (enligt BMI är han ju det men han är brandman med mkt muskler så det stämmer inte).

Han hade 170 systoliskt!!! Är inte det jättehögt för en annars frisk man som inte ens fyllt 30? Blev helt orolig här, han är ju inte överviktig och han tränar säkert fem ggr i veckan, minst.

Vad kan sånt här bero på? Ärftlighet ja, men att det då uppkommer helt plötsligt? Han säger att han haft högt innan men då typ 130-140. Vilket ju är en bit från 170..

Ska man försöka tvinga honom till en läkare? Vad kan ha lett till den stora ökningen? Han har festat väldigt vilt med mkt alkohol rätt länge när han var ung och dum, kan sånt påverka?

• Svar på tråden Farligt högt blodtryck men vältränad???
  • Twin Dad

Mättat fett och transfetter kan leda till högt blodtryck. Äter han mycket "skräpmat"? Eftersom han tränar så intensivt lär det ju inte synas på utsidan om han har en dålig kost.

• Essien
    Twin Dad skrev 2012-03-01 13:34:47 följande:
    Mättat fett och transfetter kan leda till högt blodtryck. Äter han mycket "skräpmat"? Eftersom han tränar så intensivt lär det ju inte synas på utsidan om han har en dålig kost.
    det kan jag iofs tänka mig att han gör. eller njaa vad räknas som mkt? jag är ju inte där varje måltid men tror väl det blir pizza några ggr i månaden typ. annars lagad mat hemma från grunden (han gillar o laga mat). han käkar frukt och sånt hela tiden och gillar sallad. inget jag kan tänka mig som "oj vad onyttigt" direkt. jag äter nog typ likadant och är inte alls lika aktiv fysiskt längre och har ett lågt bmi men mitt blodtryck är normalt, nästan lågt.

han tyckte inte det "var så farligt väl" men jag blev jäkligt orolig :-/

TACK för att du svarade! 
  • Essien

han är ju inte superdeffad, så visst skulle han kunna tappa en tre kg eller ngt så bara musklerna syntes, men han är musklig och inte alls ens smotjock eller mjuk.. svårt att förklara.

• Twin Dad

Jag tror att jag förstår vad du menar. Vid högt blodtryck är det ju flera faktorer som spelar in så kosten var bara en tanke.
    Jag vet inte riktigt var gränsen går för högt blodtryck men 170 är väl en bit över den gränsen skulle jag tro. Vad sa läkaren som kollade blodtrycket då?
    Om ni inte fick något utlåtande så kan man ju ringa sjukvårdsupplysningen och fråga om det är värt att undersöka vidare.

• Essien
    Twin Dad skrev 2012-03-01 13:51:06 följande:
    Jag tror att jag förstår vad du menar. Vid högt blodtryck är det ju flera faktorer som spelar in så kosten var bara en tanke.
    Jag vet inte riktigt var gränsen går för högt blodtryck men 170 är väl en bit över den gränsen skulle jag tro. Vad sa läkaren som kollade blodtrycket då?
    Om ni inte fick något utlåtande så kan man ju ringa sjukvårdsupplysningen och fråga om det är värt att undersöka vidare.
    Vet inte riktigt, ska träffa honom i kväll (fick veta via sms bara). Tror inte han har hjärtproblem i släkten heller eller så. Det enda jag vet att han lider av är migrän.

Får övertala honom att han bör kolla upp det bättre, man blir ju som sagt orolig. Speciellt när han inte direkt passar in i mallen för de med högt blodtryck.

Tack igen! 
  • vitruviandude

Mycket festande kan definitivt påverka och livsstil överhuvudtaget är en viktig faktor vid högt blodtryck. Att man sedan har "mkt muskler" behöver inte betyda något alls ur hälsosynpunkt. Jag känner rätt många gymnissar som blir andfådda bara dom går upp för en trappa. Regelbunden konditionsträning i kombination med hälsosam kost är det som har störst påverkan på allmänhälsan, även om styrketräning är bättre än ingen träning alls. 

• nyago

Om han gillar att gymma kanske han också gillar (eller har gillat) diverse gympreperat? Vet inte hur det är nu men det har i alla fall funnits grejjer som man faktiskt vuxit av (anabola steroider i lightversion) som sålts lagligt i Sverige och dessa kan ju orsaka hälsoproblem för användaren...

• Autumnbeauty

Kosten och stress är de vanligaste faktorerna bakom ett högt blodtryck. Dåligt kostmässigt är för mycket mat med det odefinierade innehållet "vegetabiliskt fett". Bakom det döljer det sig ofta en massa usla transfetter som sätter sig som klister i ådrorna. Mycket salt höjer  blodtrycket (mycket salt finns även i kosten i s.k charkprodukter, dvs skinka, korv etc). Mycket alkohol höjer trycket. Dålig sömn likaså...

• Twin Dad

Brandmän brukar ju ha en del cardio-träning också så jag tror inte att det är det som är orsaken.

• Autumnbeauty

Gränsen för högt blodtryck går vid 145/90. Mer än det behöver i de flesta fall medicineras eftersom ett permanent högt blodtryck sliter på de flesta inre organen, hjärnan, ådrorna...Risken ökar för demens och en massa andra otäcka sjukdomar.

För att inte tala om den KRAFTIGT ökade risken för hjärnblödning/stroke... :-/ Många går ju dessutom med ett skyhögt blodtryck utan att veta om det, och ett högt blodtryck kan komma redan tidigt i livet (tyvärr).

Svar på tråden Farligt högt blodtryck men vältränad???