vitruviandude skrev 2012-03-01 14:21:21 följande:
Mycket festande kan definitivt påverka och livsstil överhuvudtaget är en viktig faktor vid högt blodtryck. Att man sedan har "mkt muskler" behöver inte betyda något alls ur hälsosynpunkt. Jag känner rätt många gymnissar som blir andfådda bara dom går upp för en trappa. Regelbunden konditionsträning i kombination med hälsosam kost är det som har störst påverkan på allmänhälsan, även om styrketräning är bättre än ingen träning alls.
Fast han har väldigt bra kondition. Han är brandman så han lägger stor vikt vid just konditionsträning :)
Kan tidigare festande ge utslag först nu? Det var nog en hel del alkohol förr men inte sedan några år nu.
nyago skrev 2012-03-01 14:29:04 följande:
Om han gillar att gymma kanske han också gillar (eller har gillat) diverse gympreperat? Vet inte hur det är nu men det har i alla fall funnits grejjer som man faktiskt vuxit av (anabola steroider i lightversion) som sålts lagligt i Sverige och dessa kan ju orsaka hälsoproblem för användaren...
Nä, han äter inte sånt alls. Vilket jag vet med säkerhet. Han är väldigt emot allt sånt där. Han är alltså ingen muskelbyggare utan han tränar för att jobbet kräver det och sen spelar han diverse lagsporter för att det är kul. Men jag förstår hur du tänker, har sett såna killar med men han hör inte till den gruppen. Han är en vanlig svensson.
Autumnbeauty skrev 2012-03-01 14:29:12 följande:
Kosten och stress är de vanligaste faktorerna bakom ett högt blodtryck. Dåligt kostmässigt är för mycket mat med det odefinierade innehållet "vegetabiliskt fett". Bakom det döljer det sig ofta en massa usla transfetter som sätter sig som klister i ådrorna. Mycket salt höjer blodtrycket (mycket salt finns även i kosten i s.k charkprodukter, dvs skinka, korv etc). Mycket alkohol höjer trycket. Dålig sömn likaså...
Ok, så "vanlig" mat kan också vara rejält onyttig? Är inte helt bra på det där. Jag äter nog likadant men har inget höjt blodtryck. Om han druckit mycket innan man slutat sedan några år och nu håller sig till normalt och måttligt - kan det komma som en eftersläng ändå?
Autumnbeauty skrev 2012-03-01 14:31:30 följande:
Gränsen för högt blodtryck går vid 145/90. Mer än det behöver i de flesta fall medicineras eftersom ett permanent högt blodtryck sliter på de flesta inre organen, hjärnan, ådrorna...Risken ökar för demens och en massa andra otäcka sjukdomar.
För att inte tala om den KRAFTIGT ökade risken för hjärnblödning/stroke... :-/ Många går ju dessutom med ett skyhögt blodtryck utan att veta om det, och ett högt blodtryck kan komma redan tidigt i livet (tyvärr).
Jo jag vet, det är det som gör mig orolig :-/ Han verkar inte ta det på så stort allvar utan tror att det bara är ngt tillfälligt. Men en höjning från 140 till 170 är ju konstig..
Autumnbeauty skrev 2012-03-01 14:32:49 följande:
Migrän är en "klassiker" vid högt blodtryck, och dessutom en varningsklocka.
Men som sagt, har han mycket negativ stress i sitt liv kan det också vara orsaken.
Han har haft migrän sen han var liten, men han har inte alltid haft höjt blodtryck. Kan migrän höja blodtrycket med tiden eller är det mer ett symtom av redan höjt tryck? Har själv migrän ibland men inga problem med blodtryck som sagt. Men det kan ju vara olika antar jag.
Tack för att ni svarar, försöker hitta info som slår ner hans "det är nog bara ngt tillfälligt ofarligt". Han säger att han är förkyld och att det kanske påverkar men det gör det väl inte?