• Anonym (skrämd)

Du med linser - hjälp - bra/dåligt?

Jag har många gånger hört skräckhistorier om att linser har hamnat bakom ögat/försvunnit och att man måste "leta fram" den, detta är en STOR anledning till varför jag inte skaffar linser och vill veta om detta verkligen stämmer. Kollade på Adam Live igår på tv3 där Carin da Silva berättade att hon hade somnat med linser och när hon vaknade var den ena borta och hon trodde den hade hamnat bakom ögat och fick inte fram den så hon ringde sjukvårdsupplysningen och berättade detta och kvinnan i telefonen sa "du hör väl själv hur korkat det låter" eller nått i den stilen... detta fick mig att undra om jag uppfattade det fel, att detta alltså inte är möjligt??

Jag undrar även vad du med linser anser är positivt vs negativt med linser? Blir dina ögon ofta infekterade? Får du torra ögon? Kan linser förstöra hornhinnan?...

Jag vill gärna skaffa linser men är så rädd/uppskrämd att jag inte vågar!

• Svar på tråden Du med linser - hjälp - bra/dåligt?
  • Kjell2

Har haft linser i 30 år. Är gravt närsynt. Aldrig fått en lins baom ögat. Har fått en ögoninfektion en gång, när jag låg i lumpen. Blir lite torr i ögonen om jag råkar somna med linser på.

Fördelar:
    Ser bättre
    Immar inte
    Inga problem att idrotta
    Blir inte regnvåta
    Kosmetiskt

Nackdelar
    Kostar
    Kräver lite pyssel
    Måste vara försiktig vid dusch och bad

Tycker linser är helt fantastiskt!

• jådåsåatt

Har haft linser i 15 år dagligen, alltid förutom när jag sover.
    Det enda negativa är att det kostar. Har du känsliga ögon som lätt blir torra så finns det återfuktande linser, en bra optiker låter dig prova olika tills du hittar rätt.

• Lady Blue

Linserna kan INTE hamna bakom ögat. Det som kan hända om man somnat med dem är att de glider långt upp/ner och hamnar i kanten av ögat så att det år svårt att hitta dem. Det har hänt mig en gång med ena linsen och då sköljde jag bara med ögonvatten så kom den ut.

För mig är linser det absolut bästa alternativet. Jag hatar glasögon och tycker de är obekväma och i vägen. Med linser får man en helt annan frihet. Jag har endagslinser vilket gör att jag slipper krångla med linsvätskor, det är bara slänga dem efter dagen är slut.

Det finns massor med olika linssorter och optiker är jätteduktiga på att hjälpa en hitta rätt. Gå till din optiker och säg att du vill prova men ge inte upp om det inte funkar på en gång. Det krävs en invänjningsperiod för att man ska hitta rätt linssort, få ögat att vänja sig och lära sig hantera dem så då kan det kännas hopplöst men kämpa på.

Lycka till!

• Lillafrökenfräken

Har haft linser i några år nu. Började med dygnet-runt-linser för ett par år sen och det är underbart. Är närsynt och astigmatiker. Har inte torra ögon och har aldrig åkt på infektion än.

Plus:

Slipper glasögon
    Slipper ta i och ur varje dag, tar ut dem veckovis och sover då en natt utan linser medan de ligger i vätska.
    Ser bättre
    Smidigt när man åker bort
    Känner mig friare
    Kan ha riktiga, snygga solglasögon.

Negativt:

Kostnaden
    Pyssel att få rätt när man är astigmatiker

Det var skönt när jag gick från glasögon till linser, att sen gå vidare till dygnet-runt-linser var helt underbart! Visst har det hänt att en lins hamnat in på ovansidan av ögongloben (Det KÄNNS när den hamnar där!) men inte att den skulle "försvinna". Troligen har den åkt ut och ligger i sängen.

• j 3 n N y

Jag har haft linser i 18 år (vilket i sig är helt sjukt) och de senaste 16 åren haft dygnet runt-modeller. Aldrig haft problem. Går på ordentlig koll två gånger per år och mina ögon är i perfekt skick. Se till att gå till en optiker och gör kontroll minst en gång per år, alltså köp inte linser på nätet och strunta i optikern. Då är risken att något skulle gå så långt att det blir farligt väldigt liten. Och lyssna på kroppen, gör ögat ont så tar man ut linserna och vilar ögonen.

• twomore

Positivt enligt ovan. + träna kampsport är mycket lättare med linser

Negativt: trött och irriterad i ögonen, framför allt i kontorsmiljö.  Ute går bättre. Får väl testa återfuktande linser nästa gång.

Rekommenderar förresten fotokromatiska glasögon som verkligen gör livet enklare. Slipper att krångla med att byta mellan slipade solglasögon och vanliga. 

• Anonym (skrämd)

Tack för era svar! Är det obehagligt när linsen hamnar långt upp eller ner? kan de hända i "vaket tillstånd" eller vad man ska kalla det? "rullar" mycket med ögonen när jag pratar och så och är rädd för att det ska bli så ofta för mig, tycker inte om att behöva peta runt i ögonen om man tex inte är hemma och det blir så!!

Lillafrökenfräken: jag är också närsynt och astigmatiker, hur mycket kostar linserna för dig? Skulle vilja börja med endagslinser vet du vart priset ligger?

• Sindyrella1983

Har linser och tycker det är perfekt! Beställer mina på nätet (med recept såklart) så jag tycker inte det är så farligt dyrt. Visst lite dyrare än glasögon, men det är skönt att inte ha glasögon när man tränar, när det regnar osv.

Har aldrig haft inflammation, aldrig hamnat bakom ögat. Däremot gillar inte mina ögon om jag sover med dom. Men det e ju egentligen inga problem =)

Tänk bara på att rengöra dom ordentligt!

• jådåsåatt

Jag betalar 400 spänn i månaden för toriska (om man har astigmatism) endagslinser. Men det är genom synsam, det är billigare att beställa på nätet gissar jag.

• Anonym

Det enda negativa är väl att ibland kan ögonen bli torra. Speciellt om man somnar med linser som inte är anpassade för det. Ang att dom skulle åka in under ögonlocket om du rullar m ögonen- nääää. Jag provade nyss haha! Dom ramlar inte ut som i filmer heller!

Svar på tråden Du med linser - hjälp - bra/dåligt?