• Anonym (skrämd)

Du med linser - hjälp - bra/dåligt?

Jag har många gånger hört skräckhistorier om att linser har hamnat bakom ögat/försvunnit och att man måste "leta fram" den, detta är en STOR anledning till varför jag inte skaffar linser och vill veta om detta verkligen stämmer. Kollade på Adam Live igår på tv3 där Carin da Silva berättade att hon hade somnat med linser och när hon vaknade var den ena borta och hon trodde den hade hamnat bakom ögat och fick inte fram den så hon ringde sjukvårdsupplysningen och berättade detta och kvinnan i telefonen sa "du hör väl själv hur korkat det låter" eller nått i den stilen... detta fick mig att undra om jag uppfattade det fel, att detta alltså inte är möjligt??

Jag undrar även vad du med linser anser är positivt vs negativt med linser? Blir dina ögon ofta infekterade? Får du torra ögon? Kan linser förstöra hornhinnan?...

Jag vill gärna skaffa linser men är så rädd/uppskrämd att jag inte vågar!

• Svar på tråden Du med linser - hjälp - bra/dåligt?
  • Anonym (skrämd)
    Anonym skrev 2012-03-01 16:22:32 följande:
    Det enda negativa är väl att ibland kan ögonen bli torra. Speciellt om man somnar med linser som inte är anpassade för det. Ang att dom skulle åka in under ögonlocket om du rullar m ögonen- nääää. Jag provade nyss haha! Dom ramlar inte ut som i filmer heller!
    Skönt att höra! :)
  • Anonym (skrämd)
    jådåsåatt skrev 2012-03-01 16:20:17 följande:
    Jag betalar 400 spänn i månaden för toriska (om man har astigmatism) endagslinser. Men det är genom synsam, det är billigare att beställa på nätet gissar jag.
    Ja det var saftigt, är veckolinser billigare? Eller hur kommer man undan billigast? Är inte riktigt för att beställa på nätet, går hellre till optiker
  • bäver
    Anonym (skrämd) skrev 2012-03-01 16:15:49 följande:
    Tack för era svar! Är det obehagligt när linsen hamnar långt upp eller ner? kan de hända i "vaket tillstånd" eller vad man ska kalla det? "rullar" mycket med ögonen när jag pratar och så och är rädd för att det ska bli så ofta för mig, tycker inte om att behöva peta runt i ögonen om man tex inte är hemma och det blir så!!

Lillafrökenfräken: jag är också närsynt och astigmatiker, hur mycket kostar linserna för dig? Skulle vilja börja med endagslinser vet du vart priset ligger?
    har haft linser i 15 år och ungefär en gång om året åker de upp, oftast när jag varit torr i ögonen :) det är obehagligt men ganska enkelt att putta ner den och sätta in igen :) 
  • tantS

Ibland när jag gnuggar ögonen för hårt så kan det hända att en lins viker sig och hamnar under ögonlocket så jag får mecka lite för att få loss den. Hade jag inte gnuggat så slarvigt så hade de inte hänt :) I övrigt tycker jag inte det är mer meck än med brillor. Brillorna ska du hålla rena och akta för repor hit och dit. Linserna ploppar du i med rena fingrar och sen ser du.

När du väl skaffat linser kommer du inte vilja byta tillbaka! Tänk - du kan ha snygga solglasögon, gå in och ut hur du vill utan att det blir immigt, droppigt eller fettfläckar, bada och duscha utan att va halvblind.

Gå till optikern så tipsar den om vilka linser som passar dig bäst, sen kan du beställa dem på nätet för flera hundra kr mindre :)

• jådåsåatt

Fast du måste gå till en optiker och få ett recept i vilket fall som helst. Om du sen beställer därifrån eller på nätet kvittar, det är samma linser.
    Hade du tänkt använda linser dagligen?

• Anonym

Jag gillar inte linser. Har provat två gånger med flera års mellanrum. Dels blir jag torr i ögonen och det är väldigt jobbigt, men så har jag även ett brytningsfel som linser inte kan rätta till, det blir lite gungigt, och då vill jag gärna kisa för att se bättre.
    Men många är ju nöjda så det är väl bara att prova. 

• Lillafrökenfräken

Jag betalade 720 kr/öga för 6 månaders linser, ett par/månad. Endagslinser har jag ingen koll på alls.

• Anonym (skrämd)
    Lillafrökenfräken skrev 2012-03-01 19:06:22 följande:
    Jag betalade 720 kr/öga för 6 månaders linser, ett par/månad. Endagslinser har jag ingen koll på alls.
    Det är ganska saftigt, ca 1400 :-/år! Någon annan som vet vilka linser som är billigast (månads,vecko, dags-linser?...).
  • Anonym (skrämd)
    Anonym (skrämd) skrev 2012-03-02 19:46:14 följande:
    Det är ganska saftigt, ca 1400 :-/år! Någon annan som vet vilka linser som är billigast (månads,vecko, dags-linser?...).
    Hittade svaret själv, månadslinser ska tydligen vara billigast.

En fråga: jag använder smink dagligen, kan man ha smink på sig när man går till syn undersökningen?? Och vad är det man får göra där exakt?
  • Rafael90

Jag har haft linser i snart 8 år och det har inte hänt en enda gång att en lins "försvunnit" bakom ögat. Har fått ögoninflammation EN gång, men det skyller jag inte på linserna. Mina kostar 1600 för ett halvår (har speciallinser på högra ögat) men det funkar bra. På senaste tiden har dock mina ögon blivit torrare så jag får ta ögondroppar.

• Anonym (skrämd)

På synoptiks sida står det:

Du kan absolut använda smink när du bär linser bara du följer några få regler: • Använd vattenbaserat smink
    Ingen eye-linser på den våta kanten runt ögat
    • Sätt i linserna innan du sminkar dig och ta ur linserna innan du tvättar
       bort sminket
    • Använd inte mascara med fibrer eller smink som kan stänka in i ögat

Jag kan "inte leva" utan eyeliner på den våta kanten runt ögat :(

• Lillafrökenfräken

Nä, det blir 2800 per år, det är 1400 per halvår. Men det är en kostnad jag gärna betalar för att slippa glasögon. Visserligen behöver jag nya glasögon också nu men det skjuts upp, orkar inte fixa helt enkelt.

• Anonym

jag har haft linser sen flera år tillbaka. kan inte bära glasögon pga huvudvärk av dom.

Jag har inga större problem me linser, lite torr kan man bli ibland med då blinkar ja bara lite extra .
    Har endast haft en ögoninflammation.

OCH JOOO linser KAN hamna bakom ögat. Hände mitt ex 1 gång. så att har fick sticka till optikern o peta ut det.

men sällan det händer nån tror ja

• Colisa
    Anonym skrev 2012-03-03 22:23:33 följande:
    OCH JOOO linser KAN hamna bakom ögat. Hände mitt ex 1 gång. så att har fick sticka till optikern o peta ut det.

men sällan det händer nån tror ja
    Nja, inte skrämma TS i onödan nu, bakom ögat kan linsen faktiskt inte hamna om man är normalt skapt. Testa att dra upp/ner ögonlocken så ser du att insidan ögonlocken liksom sitter fast i ögat runt om. Där tar det stopp, en lins kan omöjligt ta sig längre bak än så. Däremot kan den ju hamna där uppe under ögonlocket. Det har hänt mig ibland, oftast när jag gnuggat ögonen hårt eller fått någon sorts  smäll eller pet på ögat. De har kommit fram igen när jag blinkat ordentligt eller satt fingrarna utanpå ögonlocket och "dragit" neråt. Men det är inget som händer ofta, några gånger om året kanske. Ont gör det inte heller, det känns att något hamnat fel liksom, ungefär som om man har slem eller en klutt salva i ögat ungefär.

Det har hänt att de trillat ut "som på film" också, mest när jag var yngre och blev torr i ögonen när jag satt och glodde på tv/dator på kvällen och glömde blinka, då hände det ibland att en lins bara föll ut i knät. Stoppade in den igen bara, ingen skada skedd. Problemet är att de kan vara svåra att hitta. På senare år har det nog sånt bara hänt när jag råkat sätta in en lins vrängd, då sitter den ju inte så bra.

Har man linser som passar bra på ögat brukar de sitta bra på plats. Skulle de ändå halka ut eller upp brukar det inte orsaka några problem. Men det finns ju de som inte kan ha linser, som får väldigt torra ögon t ex. Du får gå till en optiker och prova ett litet tag helt enkelt, det är knepigt att få i dem först men man lär sig fort!
  • Candylicious

Jag använder endagslinser men kanske i en vecka. Sista året har jag lyckats få en månadsförbrukning (30 endagslinser) att räcka ett år! Jag tar ut dem och sover utan på natten och sätter tillbaka på morgonen igen! De dagar jag går hemma får ögonen vila. Detta har gett mig en kostnad på $40 (280 kr) per år. En professor i oftalmologi jag jobbar nära med har inga som helst anmärkningar. Men och andra sidan jobbade jag med en kardiolog för ett par år sedan som hellre skulle dö än att använda linser eftersom ögat inte får andas...

• Colisa
    Anonym (skrämd) skrev 2012-03-02 20:07:54 följande:
    På synoptiks sida står det:

Du kan absolut använda smink när du bär linser bara du följer några få regler: • Använd vattenbaserat smink
    • Ingen eye-linser på den våta kanten runt ögat
    • Sätt i linserna innan du sminkar dig och ta ur linserna innan du tvättar
       bort sminket
    • Använd inte mascara med fibrer eller smink som kan stänka in i ögat

Jag kan "inte leva" utan eyeliner på den våta kanten runt ögat :(
    Använder helt vanligt smink, och tar aldrig ut linserna innan jag tvättar bort det (då skulle jag ju inte se om det blev rent). Har blivit lite irriterad i ögonen ibland när jag haft mycket smink, lite svid och rödsprängd vid slutet av kvällen, men inget som varit kvar nästa dag.

Sveda och rödögdhet har jag fått vid förkylning ibland också, men inget som inte gått över av sig själv när jag blivit frisk. Torra ögon har jag sällan nu, det var oftare när jag var yngre av någon anledning, i datasal eller framför tv:n.

Förstöra hornhinnan har jag aldrig hört om någon som gjort, det kan väl hända i extremt sällsynta fall om man får svåra infektioner och inte gör något, men söker du hjälp om du får ont eller något verkar fel behöver du inte oroa dig.
  • Colisa
    Anonym (skrämd) skrev 2012-03-02 20:02:45 följande:
    En fråga: jag använder smink dagligen, kan man ha smink på sig när man går till syn undersökningen?? Och vad är det man får göra där exakt?
    Ja, de har aldrig klagat på mitt smink i alla fall.

Hos optikern: Som en vanlig synundersökning, kolla på tavla med olika glas, "bättre så eller så?" för att kolla vilken styrka du behöver. Kolla in i en apparat som "mäter synfel" sa de, den apparaten mäter tydligen också (om jag förstod rätt) vilken storlek (diameter och baskurva) man ska ha på linserna, hur kupiga ögonen är liksom, så linserna sitter bra på ögat och passar. Sedan föreslår de en sort som passar ditt synfel, kanske frågar om man vill ha månadslinser eller endags, dygnet runt-linser osv (beroende på synfel och styrka är det inte säkert att man kan välja vilken typ som helst, månads är nog vanligast) och så får du prova att sätta i linserna själv. Så var min första gång i alla fall.

Sedan har det varit ungefär samma, fast de brukar vränga upp ögonlocket och kolla efter irritation och fråga om det funkar bra med de linserna och den vätskan jag redan har.
Svar på tråden Du med linser - hjälp - bra/dåligt?