• Colisa

Du med linser - hjälp - bra/dåligt?

Anonym skrev 2012-03-03 22:23:33 följande:
    OCH JOOO linser KAN hamna bakom ögat. Hände mitt ex 1 gång. så att har fick sticka till optikern o peta ut det.

men sällan det händer nån tror ja
    Nja, inte skrämma TS i onödan nu, bakom ögat kan linsen faktiskt inte hamna om man är normalt skapt. Testa att dra upp/ner ögonlocken så ser du att insidan ögonlocken liksom sitter fast i ögat runt om. Där tar det stopp, en lins kan omöjligt ta sig längre bak än så. Däremot kan den ju hamna där uppe under ögonlocket. Det har hänt mig ibland, oftast när jag gnuggat ögonen hårt eller fått någon sorts  smäll eller pet på ögat. De har kommit fram igen när jag blinkat ordentligt eller satt fingrarna utanpå ögonlocket och "dragit" neråt. Men det är inget som händer ofta, några gånger om året kanske. Ont gör det inte heller, det känns att något hamnat fel liksom, ungefär som om man har slem eller en klutt salva i ögat ungefär.

Det har hänt att de trillat ut "som på film" också, mest när jag var yngre och blev torr i ögonen när jag satt och glodde på tv/dator på kvällen och glömde blinka, då hände det ibland att en lins bara föll ut i knät. Stoppade in den igen bara, ingen skada skedd. Problemet är att de kan vara svåra att hitta. På senare år har det nog sånt bara hänt när jag råkat sätta in en lins vrängd, då sitter den ju inte så bra.

Har man linser som passar bra på ögat brukar de sitta bra på plats. Skulle de ändå halka ut eller upp brukar det inte orsaka några problem. Men det finns ju de som inte kan ha linser, som får väldigt torra ögon t ex. Du får gå till en optiker och prova ett litet tag helt enkelt, det är knepigt att få i dem först men man lär sig fort!
  • Colisa
    Anonym (skrämd) skrev 2012-03-02 20:07:54 följande:
    På synoptiks sida står det:

Du kan absolut använda smink när du bär linser bara du följer några få regler: • Använd vattenbaserat smink
    • Ingen eye-linser på den våta kanten runt ögat
    • Sätt i linserna innan du sminkar dig och ta ur linserna innan du tvättar
       bort sminket
    • Använd inte mascara med fibrer eller smink som kan stänka in i ögat

Jag kan "inte leva" utan eyeliner på den våta kanten runt ögat :(
    Använder helt vanligt smink, och tar aldrig ut linserna innan jag tvättar bort det (då skulle jag ju inte se om det blev rent). Har blivit lite irriterad i ögonen ibland när jag haft mycket smink, lite svid och rödsprängd vid slutet av kvällen, men inget som varit kvar nästa dag.

Sveda och rödögdhet har jag fått vid förkylning ibland också, men inget som inte gått över av sig själv när jag blivit frisk. Torra ögon har jag sällan nu, det var oftare när jag var yngre av någon anledning, i datasal eller framför tv:n.

Förstöra hornhinnan har jag aldrig hört om någon som gjort, det kan väl hända i extremt sällsynta fall om man får svåra infektioner och inte gör något, men söker du hjälp om du får ont eller något verkar fel behöver du inte oroa dig.
  • Colisa
    Anonym (skrämd) skrev 2012-03-02 20:02:45 följande:
    En fråga: jag använder smink dagligen, kan man ha smink på sig när man går till syn undersökningen?? Och vad är det man får göra där exakt?
    Ja, de har aldrig klagat på mitt smink i alla fall.

Hos optikern: Som en vanlig synundersökning, kolla på tavla med olika glas, "bättre så eller så?" för att kolla vilken styrka du behöver. Kolla in i en apparat som "mäter synfel" sa de, den apparaten mäter tydligen också (om jag förstod rätt) vilken storlek (diameter och baskurva) man ska ha på linserna, hur kupiga ögonen är liksom, så linserna sitter bra på ögat och passar. Sedan föreslår de en sort som passar ditt synfel, kanske frågar om man vill ha månadslinser eller endags, dygnet runt-linser osv (beroende på synfel och styrka är det inte säkert att man kan välja vilken typ som helst, månads är nog vanligast) och så får du prova att sätta i linserna själv. Så var min första gång i alla fall.

Sedan har det varit ungefär samma, fast de brukar vränga upp ögonlocket och kolla efter irritation och fråga om det funkar bra med de linserna och den vätskan jag redan har.
Svar på tråden Du med linser - hjälp - bra/dåligt?