• Mjos

Ägarbyte

Halloj!

Vi har haft en hund på prov ett bra tag nu för att vi skulle bli fodervärdar.
    Men fick erbjudande nu om att ta över henne helt istället. Ville försäkra mig om
    att det verkligen är hon som är ägaren så jag kollade upp chipnumret (som
    jag fick av henne) hos jordbruksverket men där finns inte denna hund som
    snart är 4 år. Ägaren(?) skyller på uppfödaren att denne inte har registrerat.
    Hur gör jag nu? Ska JAG registrera? Vet ju inte ens om det är det rätta numret.

Hur fungerar ett överlåtelseavtal? Hon säger att köpesumman måste stå på
    kontraktet för att försäkringsbeloppet ska gälla. Är bara rädd för att hon ska komma
    och kräva pengar i efterskott. Har visserligen fått stamtavlan. 
    Tackar på förhand!

• Svar på tråden Ägarbyte
  • tattines

Du fyller väl i en blankett som heter Ägarbyte och skickar till Jordbruksverket. Då kommer hunden stå i ditt namn och förra ägaren kan inte kräva pengar. Hunden är ju din då så att säga.

Eller menar du att hon inte står på hunden alls? Då behöver du inte göra ett byte utan bara regga hunden i ditt namn, också via en blankett från Jordbruksverket.

Hon kan inte kräva någonting så länge hunden står på dig. 

• dezibel

Att chipnr stämmer kollar du hos veterinären i samband med veterinärbesiktningen innan du betalar hunden och skriver den på dig. Vem hunden står skriven på är inget bevis på vem som äger hunden utan endast ett skrivet kvitto/köpeavtal är juridist hållbart så se till att skriva och få tidigare ägarens underskrift + köpesumman på kvittot.

Om du har stamtavlan är hunden alltså renrasig och borde åtminstone vara reggad i ägarregistret hos SKK, kolla på rasdata eller ring SKK.

• tattines
    dezibel skrev 2012-03-01 18:39:36 följande:
    Att chipnr stämmer kollar du hos veterinären i samband med veterinärbesiktningen innan du betalar hunden och skriver den på dig. Vem hunden står skriven på är inget bevis på vem som äger hunden utan endast ett skrivet kvitto/köpeavtal är juridist hållbart så se till att skriva och få tidigare ägarens underskrift + köpesumman på kvittot.

Om du har stamtavlan är hunden alltså renrasig och borde åtminstone vara reggad i ägarregistret hos SKK, kolla på rasdata eller ring SKK.
    Jaha, jag trodde ägarpappret man skickade till Jordbruksverket var det som gällde? Vart står det annars vem som äger hunden. Menar när man köper valp får man ju med ett papper att skicka till Jordbruksverket, är det inte det som räknas?
  • dezibel

Det är inga kontroller på varken SKK eller Jbv så vem som helst kan skicka in ett ägarbytespapper då en underskrift räcker. Har varit i kontakt med SKK när jag tog över en hund och blir det en tvist är det endast skrivet kvitto/köpeavtal som gäller juridiskt.

Ägarregistrering har egentligen bara betydelse om hunden springer bort så man kan hitta ägaren, på SKK är det ju valfritt om man vill att ägaruppgifter är offentliga. 

• tattines

På så vis! Det visste jag inte, trodde att allt man behövde fylla i skulle fyllas i på ägarbytarpappret men då vet jag :) Har aldrig gjort något sådant men nu har man i alla fall koll.

• Mjos
    dezibel skrev 2012-03-01 18:39:36 följande:

Vi ska ju få hunden gratis men hon pratar om att köpesumman måste stå på kontraktet för att inte försäkringsbeloppet ska sänkas.
    Det är en Jack Russel och de har valt att stå utanför SKK pga att de sönderavlar hundarna. Men jag ska kolla med jrtc om hon står med där. Och hunden finns som sagt inte i jordbruksverkets register (vilket visst är olagligt).
    Hoppas inte jag råkar ut för ngt om jag reggar den där :S

Är bara rädd för att hon, som jag ska ta över hunden för, redan har ett fodervärdsavtal (som hon har varit tidigare) och att hon inte äger hunden som hon påstår. Och att hon kommer att kräva pengar i efterhand för det kommer ju inte finnas ngt kvitto eftersom hon är gratis.

Vad kostar en vet.bes. ca? 
  • dezibel
    Mjos skrev 2012-03-01 21:53:20 följande:
    Vi ska ju få hunden gratis men hon pratar om att köpesumman måste stå på kontraktet för att inte försäkringsbeloppet ska sänkas.
    Det är en Jack Russel och de har valt att stå utanför SKK pga att de sönderavlar hundarna. Men jag ska kolla med jrtc om hon står med där. Och hunden finns som sagt inte i jordbruksverkets register (vilket visst är olagligt).
    Hoppas inte jag råkar ut för ngt om jag reggar den där :S

Är bara rädd för att hon, som jag ska ta över hunden för, redan har ett fodervärdsavtal (som hon har varit tidigare) och att hon inte äger hunden som hon påstår. Och att hon kommer att kräva pengar i efterhand för det kommer ju inte finnas ngt kvitto eftersom hon är gratis.

Vad kostar en vet.bes. ca? 
    Då ser du till att du får ett köpeavtal med hennes underskrift att du köper hunden för 1 kr, använd SKK avtal som du kan beställa via SKK. Kvitto/köpeavtal måste du se till att få!!!
    Har du regnr på hunden så kollar du på SKKs rasdata vem som är uppfödare och ringer den och hör så att allt är ok.

Du kan aldrig bli ansvarig för att hunden inte är reggad i Jbv.

• dezibel

Har förresten aldrig hört att det skulle vara några problem med försäkringen även om man fått hunden, ring och hör om du är osäker men man får ju den försäkring man betalar för inte beroende på hur mycket hunden köptes för....

• dezibel

Läser visst inte alls allt.......du får kolla med den klubb hunden är reggad i om den nu inte är reggad i SKK.

Svar på tråden Ägarbyte