Inlägg från: Mjos |Visa alla inlägg
  • Mjos

Ägarbyte

Halloj!

Vi har haft en hund på prov ett bra tag nu för att vi skulle bli fodervärdar.
    Men fick erbjudande nu om att ta över henne helt istället. Ville försäkra mig om
    att det verkligen är hon som är ägaren så jag kollade upp chipnumret (som
    jag fick av henne) hos jordbruksverket men där finns inte denna hund som
    snart är 4 år. Ägaren(?) skyller på uppfödaren att denne inte har registrerat.
    Hur gör jag nu? Ska JAG registrera? Vet ju inte ens om det är det rätta numret.

Hur fungerar ett överlåtelseavtal? Hon säger att köpesumman måste stå på
    kontraktet för att försäkringsbeloppet ska gälla. Är bara rädd för att hon ska komma
    och kräva pengar i efterskott. Har visserligen fått stamtavlan. 
    Tackar på förhand!

• Svar på tråden Ägarbyte
  • Mjos
    dezibel skrev 2012-03-01 18:39:36 följande:
    Att chipnr stämmer kollar du hos veterinären i samband med veterinärbesiktningen innan du betalar hunden och skriver den på dig. Vem hunden står skriven på är inget bevis på vem som äger hunden utan endast ett skrivet kvitto/köpeavtal är juridist hållbart så se till att skriva och få tidigare ägarens underskrift + köpesumman på kvittot.

Om du har stamtavlan är hunden alltså renrasig och borde åtminstone vara reggad i ägarregistret hos SKK, kolla på rasdata eller ring SKK.
    Vi ska ju få hunden gratis men hon pratar om att köpesumman måste stå på kontraktet för att inte försäkringsbeloppet ska sänkas.
    Det är en Jack Russel och de har valt att stå utanför SKK pga att de sönderavlar hundarna. Men jag ska kolla med jrtc om hon står med där. Och hunden finns som sagt inte i jordbruksverkets register (vilket visst är olagligt).
    Hoppas inte jag råkar ut för ngt om jag reggar den där :S

Är bara rädd för att hon, som jag ska ta över hunden för, redan har ett fodervärdsavtal (som hon har varit tidigare) och att hon inte äger hunden som hon påstår. Och att hon kommer att kräva pengar i efterhand för det kommer ju inte finnas ngt kvitto eftersom hon är gratis.

Vad kostar en vet.bes. ca? 
Svar på tråden Ägarbyte