Inlägg från: tattines |Visa alla inlägg
  • tattines

Ägarbyte

Du fyller väl i en blankett som heter Ägarbyte och skickar till Jordbruksverket. Då kommer hunden stå i ditt namn och förra ägaren kan inte kräva pengar. Hunden är ju din då så att säga.

Eller menar du att hon inte står på hunden alls? Då behöver du inte göra ett byte utan bara regga hunden i ditt namn, också via en blankett från Jordbruksverket.

Hon kan inte kräva någonting så länge hunden står på dig. 

• tattines
    dezibel skrev 2012-03-01 18:39:36 följande:
    Att chipnr stämmer kollar du hos veterinären i samband med veterinärbesiktningen innan du betalar hunden och skriver den på dig. Vem hunden står skriven på är inget bevis på vem som äger hunden utan endast ett skrivet kvitto/köpeavtal är juridist hållbart så se till att skriva och få tidigare ägarens underskrift + köpesumman på kvittot.

Om du har stamtavlan är hunden alltså renrasig och borde åtminstone vara reggad i ägarregistret hos SKK, kolla på rasdata eller ring SKK.
    Jaha, jag trodde ägarpappret man skickade till Jordbruksverket var det som gällde? Vart står det annars vem som äger hunden. Menar när man köper valp får man ju med ett papper att skicka till Jordbruksverket, är det inte det som räknas?
  • tattines

På så vis! Det visste jag inte, trodde att allt man behövde fylla i skulle fyllas i på ägarbytarpappret men då vet jag :) Har aldrig gjort något sådant men nu har man i alla fall koll.

Svar på tråden Ägarbyte