• pojkmorsan

Ärvt ett hus med höga lån, får jag behålla det??

Min pappa har gått bort och nu står jag med mitt barndomshem som dessvärre har lån på 980 tusen. Jag som inte har något fast jobb utan är föräldraledig och varit de i tre år och tagit ut väldigt lite dagar har ju ingen hög årsinkomst på pappret. Jaf har ju nu en hyra på 5600 som jag skött utan problem. Jag är ju inte godkänd på ett sånt lån eg men kan dom tvinga mig att sälja huset eller kan jag välja att flytta dit o hur blir de då med lånen? Det som hör till är att de finns en medlåntagare som inte äger något i huset utan endast står med på lånen. Tyvärr en person som är förtidspenisionerad så har heller ingen hög inkomst eller jobb. Huset har ett taxeringsrde på 950tusen kan väl tilläggas med. Hittar ingen som vill köpa de för mer än 900tusen och det blir ju en förlustaffär för mig med tanke på mäklaravg och reavinstskatten.. Jag har ju en del pengar med som "säkerhet" som jag hade kunnat betala av lånet med men tänkte ha dom och renovera med om vi kan flytta dit och ist kanske sälja i bättre tider o man kan få mer betalt.. Råd/tipps och svar mottages gärna!!

• Svar på tråden Ärvt ett hus med höga lån, får jag behålla det??
  • pojkmorsan

Nja man ärver ju inte skulder men tror inte lånet bara försvinner om man säger så?

• 969910

Vi har en försäkring på bolånet som gör att det skrivs av vid dödsfall vet jag !

• Jenna Dark

Har du haft bouppteckning än? Skulder skall betalas och allt som finns då alla skulder är betalda är ditt arv. Är det lån på huset och du inte löser in det så kommer huset att säljas. Eventuell vinst på försäljningen delas mellan arvingarna.

• pojkmorsan

Jo boupptäckningen är klar jag är ända som ärver. Så antingen måste jag betala in hela lånet eller sälja huset är det så? Helt sjukt isf..

• deecember

Bouppteckningen visar ju vad som finns kvar i dödsboet efter att alla skulder är avdragna. Om inteckningsskulden i fastigheten och fastigheten är upptagna i bouppteckningen, så har du som ensam arvinge efter bouppteckningen registrerats genom lagfarten rätt att sälja fastigheten för dödsboets räkning

( Bouppteckningen fungerar som;
    Legitimationshandling för dödsboet. Eftersom det står på bouppteckningen vilka som är dödsbodelägare kan de avsluta bank­konton och sälja fastigheter, bostadsrätter och värdepapper. Innan bouppteckningen registrerats kan inga sådana transaktioner göras. Läs mer om detta längre fram i avsnittet om skulder. Bouppteckningen behövs också tillsammans med arvskiftet för att den som har fått en fastighet ska kunna få lagfart eller för att den som har fått aktier ska kunna få dem överförda till sig. Underlag för arvskifte. Bouppteckningen innehåller en förteckning över vilka tillgångar som kommer att kunna skiftas. Detta gör också bouppteckningen till ett skydd för arvtagare och lega­tarier. Dessutom förebygger en korrekt bouppteckning onödiga arvs­processer. Underlätta för fordringsägare att bevaka sina fordringar på ­dödsboet.)
    Men, det som är kvar att ärva är fortfarande vad som är kvar efter att inteckningsskulden betalats. Om fastigheten är värderad till 950 000  kr är detta upptaget som tillgång i bouppteckningen, banklånet på 980 000 som inteckningsskuld och skulle du som arvtagare bara kunna få 900 000 kr vid en försäljning ärver du alltså ingenting, men banken gör en förlust på 80 000 kr. Om banken kan tänka sig att gå med på att du tar över lånet, är en annan fråga som är väldigt svår att svara på så här :)

Bättre svar/förklaring kanske du kan få hos er arvsförättare som har full insyn i hur dödsboet/bouppteckning ser ut?

• Vinterankan
    pojkmorsan skrev 2012-03-02 00:54:22 följande:
    Jo boupptäckningen är klar jag är ända som ärver. Så antingen måste jag betala in hela lånet eller sälja huset är det så? Helt sjukt isf..
    Betala in hela lånet innebär ju inte att du måste ha 900 000 kontant, men du måste ta ett nytt lån för att lösa det gamla. Och det är väl rätt rimligt att det är de två alternativen som finns. Banken kan ju inte bara efterskänka skulden. Så alternativen som finns är väl att antingen sälja huset eller börja jobba så att du får en inkomst och får ta lån.
  • pojkmorsan

Jo visst men jag får ju inget fast jobb och vettig registrerad årsinkomst på två dar liksom.. O banken kräver ju bara dom pengarna som är över av den andre låntagarn så det är ju den som hamnar i skiten..

• Kjell2

Banken vill ha tillbaka sin pengar. Huset är säkerhet på lånet. Pengarna kan banken få genom att någon tar över lånet, löser lånet eller huset säljs och lånet betals.

Steg ett bör bli att prata med banken och se om du kan ta över lånet. Om inte det funkar kolla runt om du kan få annat lån. 

Funkar inte detta så är det nog bäst att låta dödsboet sälja huset, lösa lånet och istället ärva pengarna från ett eventuellt överskott. Går det med förlust så är det dödsboet som drabbas, och banken, och du slipper bli drabbad själv.

• Lavish

Jag antar att huset kommer säljas men att du slipper finansiera detta då du bara har pengar att förlora på det.

• pojkmorsan

Jo tyvärr är det inte så enkelt eftersom om jag säljer huset och de blir en minus affär så är de medlåntagarens del av lånet som kvarstår och då blir hon betalningsskyldig. Visst de är hennes fel att hon skrivit på lånet utan att äga huset men då hon gjort de för att hjälpa min pappa och hon står mig nära och hon inte har några pengar så känns de inte så hyggligt...

• Lavish

Det går inte att för en billig penning fräscha upp huset för att förhoppningsvis kunna sälja det för mer? Måla om några rum med billig vit färg?

• Kjell2
    pojkmorsan skrev 2012-03-02 09:45:54 följande:
    Jo tyvärr är det inte så enkelt eftersom om jag säljer huset och de blir en minus affär så är de medlåntagarens del av lånet som kvarstår och då blir hon betalningsskyldig. Visst de är hennes fel att hon skrivit på lånet utan att äga huset men då hon gjort de för att hjälpa min pappa och hon står mig nära och hon inte har några pengar så känns de inte så hyggligt...
    Surt läge. Några saker att kolla upp:
    Finns det någon försäkring kopplad till lånet eller livföräkring som faller ut.

Sen, gå över till banken, ta med medlåntagaren och snacka verkligen igenom läget och se om det finns någon vettig lösning.
  • lubbe12

Mig veterligen kan det finnas ytterligare ett alternativ (nu lär det vara försent dock). OM hela arvshistorien ser ut att bli en minusaffär för dig så kan du avstå arvet. Ingen kan TVINGAS att gå minus på att ärva någon annan. Dock tror jag inte du kan välja att avstå enbart huset och ärva eventuella tillgångar utan avstående av arv är "allt eller inget".

• markvii

Man ärver inte skulder - men huset är pantsatt.
    Kan inte du o medlåntagaren dela på huset - till
    halva kostnaderna för Er var och ha det ihop?
    Om boet är nettoskuldsatt kan du begära det i
    konkurs

Svar på tråden Ärvt ett hus med höga lån, får jag behålla det??