Ärvt ett hus med höga lån, får jag behålla det??
Min pappa har gått bort och nu står jag med mitt barndomshem som dessvärre har lån på 980 tusen. Jag som inte har något fast jobb utan är föräldraledig och varit de i tre år och tagit ut väldigt lite dagar har ju ingen hög årsinkomst på pappret. Jaf har ju nu en hyra på 5600 som jag skött utan problem. Jag är ju inte godkänd på ett sånt lån eg men kan dom tvinga mig att sälja huset eller kan jag välja att flytta dit o hur blir de då med lånen? Det som hör till är att de finns en medlåntagare som inte äger något i huset utan endast står med på lånen. Tyvärr en person som är förtidspenisionerad så har heller ingen hög inkomst eller jobb. Huset har ett taxeringsrde på 950tusen kan väl tilläggas med. Hittar ingen som vill köpa de för mer än 900tusen och det blir ju en förlustaffär för mig med tanke på mäklaravg och reavinstskatten.. Jag har ju en del pengar med som "säkerhet" som jag hade kunnat betala av lånet med men tänkte ha dom och renovera med om vi kan flytta dit och ist kanske sälja i bättre tider o man kan få mer betalt.. Råd/tipps och svar mottages gärna!!