• Anonym (uppgiven)

Hur löser jag min arbetssituation? Jag står inte ut länge till..

Dilemma.. Jag är 26, fyller 27 i år. Sambo i lägenhet.

Här har man arbetat heltid sedan 19 års ålder och nu är jag sen en tid tillbaka omplacerad.
    Jag arbetar natt (gillar inte), ensamarbete (hatar), helger (hatar ännu mer). Arbetspassen är alltid fyra eller fem nätter i streck, 18-06. Mao så har man NOLL fritid mellan passen.
    Idag har jag tagit min arbetstidsförkortning och lagt den så att jag alltid jobbar fyra nätter, varje passvända, aldrig fem.

Detta grämer mig så kopiöst, jag avskyr min arbetssituation. Här på företaget finns det INGA möjligheter till att bli omplacerad på nytt eller så, erbjudandet jag har fått är att företaget kan vara schyssta och säga upp mig om jag vantrivs, så att jag slipper karensen etc.

Jag har nått den åldern att barn och större boende (hus?) börjar bli intressant.. Lägligt.
    Vad gör jag? Kastar mig ut i det okända vid just den tiden i livet som jag vill satsa på familjelivet?
    Biter ihop (hemska tanke) och börjar planera att påbörja graviditetsförsök till hösten kanske?
    Pluggar? Tar tjänstledigt till en viss procent?
    Ta med i beaktning att min chef inte är speciellt samarbetsvillig och rätt så nonchalant.

Alla som arbetat på ett ställe som de vantrivs något kopiöst på vet hur jag känner, man kan inte hur enkelt som helst ”stå ut ett år till”, för vad finns då kvar av mig och min relation?

Det som retar mig så förbannat mycket är att jag hittills har haft en stabil ekonomi och OM jag nu viker av mitt gamla spår så kanske jag skaffar familj under JUST den tiden i livet som min ekonomi INTE är helt trygg. Detta gör mig osäker, men samtidigt vet jag inte hur länge till jag står ut på arbetet.

Ursäkta mitt röriga inlägg, men snälla någon – ge mig en ny infallsvinkel i skitsituationen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-02 01:44
    Jo, det glömde jag ju, en "liten" detalj
    Jag söker andra jobb.
  • Svar på tråden Hur löser jag min arbetssituation? Jag står inte ut länge till..
  • Anonym (Mem)

Vad vill du göra?

Du har inte funderat på att börja plugga?
    eller kanske gå ned till halvtid och plugga 50%

eller skaffa taxileg och börja köra taxi om du gillar att köra bil, där brukar det finnas gott om jobb. Lönen kanske inte är den bästa, men man får träffa mycket folk och det bästa är att man aldrig i förväg veta hur dagen kommer att gå eller vilka orter man tänkas kan få besöka= man kan inte gruva sig inför morgondagen.

• Anonym (uppgiven)
    Anonym (Mem) skrev 2012-03-02 02:01:39 följande:
    Vad vill du göra?

Du har inte funderat på att börja plugga?
    eller kanske gå ned till halvtid och plugga 50%

eller skaffa taxileg och börja köra taxi om du gillar att köra bil, där brukar det finnas gott om jobb. Lönen kanske inte är den bästa, men man får träffa mycket folk och det bästa är att man aldrig i förväg veta hur dagen kommer att gå eller vilka orter man tänkas kan få besöka= man kan inte gruva sig inför morgondagen.
    Visst vill jag plugga, har läst upp betyg på distans nu under två år för att ha behörighet till högskolan.
    Men det är samma sak där, hoppa på en treårig utbildning när man helst av allt påbörjar familjelivet under de åren. Den ekonomiska biten förändras ju en hel del.

Jag är jävligt bitter av att jag hittills skulle ha fått en god föräldrapenning om barnfrågan skett tidigare (vilket inte varit aktuellt öht) Men nu lutar det mer åt en bedrövlig föräldrapenning om jag väljer att plugga, gå ner i tid eller rent av säga upp mig.

Bara tanken på att stå ut, planera för graviditet till hösten/vintern och arbeta här i över ett år till, minimum, gör mig spyfärdig.
  • katalysator

Jag skulle göra begära tjänstledigt och börja plugga! Då har du ett jobb att komma tillbaka till om utbildningen känns fel. Din SGI är alltid skyddad under studietiden, så om det skulle råka bli ett barn kommer du inte alls att få kass föräldrapenning, den utgår från din senaste lön.

• Anonym (uppgiven)
    katalysator skrev 2012-03-02 02:19:45 följande:
    Jag skulle göra begära tjänstledigt och börja plugga! Då har du ett jobb att komma tillbaka till om utbildningen känns fel. Din SGI är alltid skyddad under studietiden, så om det skulle råka bli ett barn kommer du inte alls att få kass föräldrapenning, den utgår från din senaste lön.
    Är du säker ang. SGI:n? Detta gäller alltså bara om man blir heltidsstudent?

Sen, att få tjänstledigt är inget man kan kräva va, det är något arbetsgivaren kan välja att ge va?
    Sen är väl även det tidsbegränsat, att man får söka om det osv?
  • Anonym (uppgiven)

Nosade fram på mitt fackförbundshemsida, fattig info men åndå

"Jag ska börja plugga på folkhögskola eller universitet. Vad har jag för rätt till ledighet för studier?

Rätten till ledighet regleras i Lagen om tjänstledighet för studier (xxx). Den innebär att du har rätt att vara tjänstledig men du måste ha anmält det tillräckligt långt innan. Det är en bedömningsfråga beroende på hur stort företaget är, hur enkel du är att ersätta med mera. Arbetsgivare kan inte neka dig tjänstledigt men däremot skjuta upp när tjänstledigheten börjar, upp till sex månader från ansökan."

• katalysator

SGI är skyddat om du är student och tar studiemedel under tiden du studerar. Så här skriver Unionen angående tjänstledighet:

Enligt studieledighetslagen har du rätt till tjänstledighet för studier om du varit anställd hos samma arbetsgivare i minst sex månader. Vill du studera väljer du själv utbildning. Studierna behöver inte ha något med arbetsuppgifterna att göra, men utbildningen ska ha viss planmässighet (alltså inga självstudier). Tjänstledighet beviljas för den tid utbildningen tar, oavsett hur lång tiden är. Arbetsgivaren kan skjuta på den begärda ledigheten i upp till sex månader. Efter din studieledighet är du garanterad att få samma eller likvärdiga arbetsuppgifter och anställningsvillkor som du skulle ha haft om du inte varit ledig. Observera att du är inte berättigad till arbete på lovdagar som infaller under studietiden, om du inte gjort en särskild överenskommelse om detta.

• Anonym (uppgiven)
    katalysator skrev 2012-03-02 02:30:14 följande:
    SGI är skyddat om du är student och tar studiemedel under tiden du studerar. Så här skriver Unionen angående tjänstledighet:

Enligt studieledighetslagen har du rätt till tjänstledighet för studier om du varit anställd hos samma arbetsgivare i minst sex månader. Vill du studera väljer du själv utbildning. Studierna behöver inte ha något med arbetsuppgifterna att göra, men utbildningen ska ha viss planmässighet (alltså inga självstudier). Tjänstledighet beviljas för den tid utbildningen tar, oavsett hur lång tiden är. Arbetsgivaren kan skjuta på den begärda ledigheten i upp till sex månader. Efter din studieledighet är du garanterad att få samma eller likvärdiga arbetsuppgifter och anställningsvillkor som du skulle ha haft om du inte varit ledig. Observera att du är inte berättigad till arbete på lovdagar som infaller under studietiden, om du inte gjort en särskild överenskommelse om detta. 
    Man skulle tillhöra Unionen. Hoppas Transportarbetarna har liknande villkor, det måste kollas upp.

Men, om man studerar och under tiden blir gravid, hur hattigt blir det?
    Allt pausas bara, studier, tjänstledigt etc. för att sedan kunna återupptas där jag slutade, alltså fortsätta vara tjänstledig och studera när barnet skolats in?

TACK för att du hjälper mig reda iaf
  • Anonym (uppgiven)

Jo, en fråga till! Får jag extraknäcka på typ HM under studietiden OCH då jag är tjänstledig?

• Sinne12

En på mitt jobb är tjänstledig sen fyra år för läkarstudier (kommer alltså inte komma tillbaka efter examen), och blev gravid efter 2 års studier och var mammaledig från studierna ett år. Sen nu i höstas började hon studera igen, tjänstledigheten består.

Om man får jobba extra med annat för arbetsgivaren vet jag inte dock, mitt jobb har inga synpunkter på det men om det är snällhet eller lagen vet jag inte.

Och du behöver inte tillhöra unionen, det är lagreglerat det som klipptes in, och påverkas inte mellan olika fackförbund :) (vi tillhör kommunal)

• Tow2Mater

Bara för att nåt börjar bli intressant betyder det väl inte att just det måste ske nu? Fortsätt sök nytt jobb o vänta med barn ett år eller ett par år till.

• Anonym (uppgiven)
    Sinne12 skrev 2012-03-02 03:05:21 följande:
    En på mitt jobb är tjänstledig sen fyra år för läkarstudier (kommer alltså inte komma tillbaka efter examen), och blev gravid efter 2 års studier och var mammaledig från studierna ett år. Sen nu i höstas började hon studera igen, tjänstledigheten består.

Om man får jobba extra med annat för arbetsgivaren vet jag inte dock, mitt jobb har inga synpunkter på det men om det är snällhet eller lagen vet jag inte.

Och du behöver inte tillhöra unionen, det är lagreglerat det som klipptes in, och påverkas inte mellan olika fackförbund :) (vi tillhör kommunal)
    Toppen! Tack! Det låter ju faktiskt som om det finns en del möjligheter trots allt
    Tow2Mater skrev 2012-03-02 03:23:03 följande:
    Bara för att nåt börjar bli intressant betyder det väl inte att just det måste ske nu? Fortsätt sök nytt jobb o vänta med barn ett år eller ett par år till.
    Självklart inte, men situationen idag är för min del inte hållbar i längden, jag vantrivs så inåt helvete med arbetssituationen. Att arbeta 18-06, sova, 18-06, sova osv. dagarna bara går. Ledig när alla andra jobbar och så arbetar man två helger av fyra varje månad. Det TÄR. När sen arbetet i sig är ENSAMT gör det inte saken bättre.
    Barn är inte pronto, men den dagen vill jag inte ha försatt mig i en situation som arbetslös och hopplös, ungefär..
  • Vinterankan

Om du ändå inte tänker dig att jobba kvar så behöver du väl inte begära tjänstledighet utan då är det väl bara att sluta? Om du kan jobba fram till studiestarten så är väl sgi:n skyddad ändå?

• Sinne12
    Vinterankan skrev 2012-03-02 05:26:19 följande:
    Om du ändå inte tänker dig att jobba kvar så behöver du väl inte begära tjänstledighet utan då är det väl bara att sluta? Om du kan jobba fram till studiestarten så är väl sgi:n skyddad ändå?
    Det är smartare ta tjänstledigt för studierna. Om man t ex inser efter en halv termin att man valt helt fel och inte vill studera det man studerar, så har man sitt arbete kvar i botten istället för att ha arbetslöshet att falla tillbaka på. Samma sak om man har svårt få jobb som det man utbildat sig till efter studierna, så kan man falla tillbaka på sitt gamla arbete.

En fast tjänst är ju en fast tjänst liksom, och i dagens läge skulle jag värdesätta den även om jag i grunden vantrivdes på jobbet. För hellre vantrivas X månader tills fått nytt jobb (om jag avbryter studierna eller inte får arbete efter studierna) än att vara arbetslös X månader.
  • katalysator
    Anonym (uppgiven) skrev 2012-03-02 02:34:22 följande:
    Man skulle tillhöra Unionen. Hoppas Transportarbetarna har liknande villkor, det måste kollas upp.

Men, om man studerar och under tiden blir gravid, hur hattigt blir det?
    Allt pausas bara, studier, tjänstledigt etc. för att sedan kunna återupptas där jag slutade, alltså fortsätta vara tjänstledig och studera när barnet skolats in?

TACK för att du hjälper mig reda iaf
    Det där är inte Unionens villkor! Samma villkor gäller för ALLA! Det är enligt lag Glad Jag bara kopierade infon från Unionens hemsida eftersom jag är medlem där.

Som Sinne12 sa så är det inga problem att bli mammaledig mitt i tjänstledigheten och sen fortsätta studera.
  • Vinterankan

Jo så kan det ju vara med tjänstledighet att det blir tryggare men samtidigt så är ju det något som bidrar till den generella svårigheten på arbetsmarknaden. Om någon tar tjänstledigt så måste den ersättas med en vikarie som då måste sluta om den första bestämmer sig för att komma tillbaka. Så var det tex på min dotters förra förskola där en barnskötare tog tjänstledigt ett år, ersattes av världens bästa tjej som inte kunde få fast anställning för att den andra kanske skulle komma tillbaka. Så då fick istället hon en väldigt otrygg situation och det tycker inte jag är rätt.

• Anonym (uppgiven)
    Vinterankan skrev 2012-03-02 14:11:53 följande:
    Jo så kan det ju vara med tjänstledighet att det blir tryggare men samtidigt så är ju det något som bidrar till den generella svårigheten på arbetsmarknaden. Om någon tar tjänstledigt så måste den ersättas med en vikarie som då måste sluta om den första bestämmer sig för att komma tillbaka. Så var det tex på min dotters förra förskola där en barnskötare tog tjänstledigt ett år, ersattes av världens bästa tjej som inte kunde få fast anställning för att den andra kanske skulle komma tillbaka. Så då fick istället hon en väldigt otrygg situation och det tycker inte jag är rätt.
    Jag förstår att situtationen är frustrerande för den som vikarierar.. Jag gör det.
    Men alla ser vi om oss själva i första hand och jag kan tyvärr inte släppa min trygghet för att vara snäll,
    även om jag förstår den andres situation. Men antingen är vikarien eller den fast anställde som är i en osäker sits..
  • Sinne12
    Vinterankan skrev 2012-03-02 14:11:53 följande:
    Absolut, men som sagt - ska man själv sätta sig i en ännu mer osäker sits för att någon annan ska få en säkrare sits? Man ser nog tyvärr om sitt eget hus istället.

Och att ha ett ettårigt vikariat är väldigt mycket tryggare än många andra (t ex springvik) har det, så finns ju två sidor av allt.

Men visst vore det kanon om alla som ville kunde få ha en fast, trygg anställning.
Svar på tråden Hur löser jag min arbetssituation? Jag står inte ut länge till..