• Sinne12

Hur löser jag min arbetssituation? Jag står inte ut länge till..

En på mitt jobb är tjänstledig sen fyra år för läkarstudier (kommer alltså inte komma tillbaka efter examen), och blev gravid efter 2 års studier och var mammaledig från studierna ett år. Sen nu i höstas började hon studera igen, tjänstledigheten består.

Om man får jobba extra med annat för arbetsgivaren vet jag inte dock, mitt jobb har inga synpunkter på det men om det är snällhet eller lagen vet jag inte.

Och du behöver inte tillhöra unionen, det är lagreglerat det som klipptes in, och påverkas inte mellan olika fackförbund :) (vi tillhör kommunal)

• Sinne12
    Vinterankan skrev 2012-03-02 05:26:19 följande:
    Om du ändå inte tänker dig att jobba kvar så behöver du väl inte begära tjänstledighet utan då är det väl bara att sluta? Om du kan jobba fram till studiestarten så är väl sgi:n skyddad ändå?
    Det är smartare ta tjänstledigt för studierna. Om man t ex inser efter en halv termin att man valt helt fel och inte vill studera det man studerar, så har man sitt arbete kvar i botten istället för att ha arbetslöshet att falla tillbaka på. Samma sak om man har svårt få jobb som det man utbildat sig till efter studierna, så kan man falla tillbaka på sitt gamla arbete.

En fast tjänst är ju en fast tjänst liksom, och i dagens läge skulle jag värdesätta den även om jag i grunden vantrivdes på jobbet. För hellre vantrivas X månader tills fått nytt jobb (om jag avbryter studierna eller inte får arbete efter studierna) än att vara arbetslös X månader.
  • Sinne12
    Vinterankan skrev 2012-03-02 14:11:53 följande:
    Jo så kan det ju vara med tjänstledighet att det blir tryggare men samtidigt så är ju det något som bidrar till den generella svårigheten på arbetsmarknaden. Om någon tar tjänstledigt så måste den ersättas med en vikarie som då måste sluta om den första bestämmer sig för att komma tillbaka. Så var det tex på min dotters förra förskola där en barnskötare tog tjänstledigt ett år, ersattes av världens bästa tjej som inte kunde få fast anställning för att den andra kanske skulle komma tillbaka. Så då fick istället hon en väldigt otrygg situation och det tycker inte jag är rätt.
    Absolut, men som sagt - ska man själv sätta sig i en ännu mer osäker sits för att någon annan ska få en säkrare sits? Man ser nog tyvärr om sitt eget hus istället.

Och att ha ett ettårigt vikariat är väldigt mycket tryggare än många andra (t ex springvik) har det, så finns ju två sidor av allt.

Men visst vore det kanon om alla som ville kunde få ha en fast, trygg anställning.
Svar på tråden Hur löser jag min arbetssituation? Jag står inte ut länge till..