• Who

Är det ok att ta med sig kundvagnen hem?

Jag bor väldigt nära en hyfsat stor mataffär. Det händer lite då och då att jag möter boende i samma hus med kundvagnar i hissen, jag har aldrig sett kundvagnar stå övergivna i eller utanför huset och jag har goda skäl att tro att åtminstone en av mina grannar helt enkelt använder samma kundvagn varje gång han handlar och aldrig lämnar tillbaks den.  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att ta med sig kundvagnen hem?
  • zigne

Kundvagnen kan väl bara köras längre sträckor utomhus sommartid? 

• Virriga Vera

Att ta med sig en kundvagn hem är ju lika med stöld. Den tillhör affären, däremot så kan det ju vara ok om man tar ett snack med affärsinnehavaren och får lov att låna hem den tillfälligt.

• NiniMe

hahahaha detta har vi faktiskt gjort,,,, Vi hade ingen bil och ingen som  kunde storhandla till oss... Vi shoppa loss och gick hem med vagnen.. Ja vi skämdes som attans, men vad skulle vi göra, vi var tvungna o ha blöjor mat och en massa annat.... Springa fram o tillbaka och handla lite då och lite då var inte ett alternativ...

• Studentpappa

Det är ju helt enkelt samma sak som att stjäla en vara i butiken.
    Så nej det är inte ok. Finns ju kundvagnar med fjärrlås på hjulen av just den anledningen.

• bepoe

Det är inte okej. Dessutom ganska pinsamt. Man får väl inte skriva WT, men om man skriver att det ger intryck av socialt utsatta individer? 

• Khaleesi
    bepoe skrev 2012-03-02 07:48:13 följande:
    Det är inte okej. Dessutom ganska pinsamt. Man får väl inte skriva WT, men om man skriver att det ger intryck av socialt utsatta individer? 
    Jag håller helt med. Det är INTE OK. Det är inte butikens ansvar att tillhandahålla transportmedel för kundernas matkassar hela vägen hem. Har man behov av att köra hem matkassarna i något så får man SJÄLV införskaffa en dramatenvagn, gammal barnvagn, köpa en packåsna eller använda en pulka.

Det kan förstås uppstå nödsituationer, men det ska vara rätt speciella omständigheter för att klassas som nödsituation. Typ att bilen inte startar när man ska hem från Ica.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anton Chigurh
    "Ja, självklart".

Ser inte problemet här......

The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • zigne

Det kanske är för att undvika svinn på kundvagnar som butiken lägger in en "hjulskada" på vagnarna så de inte går att köra rakt fram

• Lexxxie

Det är stöld då en kundvagn har ett värde över 800 kr och kan därför ge fängelsestraff upp till 2 år (Brottsbalken 8 kap 1 paragrafen). Så nej har man inte en överenskommelse med butiksledningen är det inte okej att lämna butiksområdet med en kundvagn.

• twomore

För 10 år sedan bodde jag i ett område där många med mig tog hem kundvagnen (500 m typ) sen lät man den stå på gården och då var det alltid några kids som lämnade igen den och fick en femma (som satt i låset). 

White Trash? Troligen  

Svar på tråden Är det ok att ta med sig kundvagnen hem?