Inlägg från: sassus |Visa alla inlägg
  • sassus

Var ska man bo i Jönköping?

Vi har nyligen köpt ett radhus på söder i Huskvarna. Ligger en bit från Huskvarna centrum, som enligt mig är världens mest deprimerande plats Jag pendlar med tåget varje dag till Nässjö, och det tar 5-10 minuter att gå till tåget. Till Jönköping kommer man på 7 minuter med tåget, och det går en gång i halvtimmen. Man kan också gå till bussen på tio minuter, som går var tionde minut dagtid. Vi trivs bra här, och det finns flera förskolor i närheten. Hyrde ett jättefint hus från 1920-talet innan, med nyrenoverat kök och badrum, kakelugnar i flera rum, en uthyrningsbar lägenhet.. Det gick för 2,4 miljoner när det såldes i höstas. Vi var också och tittade på ett hus att köpa, som även det var från 20-talet. Det var relativt nyrenoverat och var väldigt fint (och stort). Det gick för 2,3 miljoner. Skulle man titta på liknande hus mer centralt hade priserna varit enormt mycket högre. Så jag slår ett slag för södra Huskvarna

• sassus
    Ineedanick skrev 2012-03-25 11:02:24 följande:
    Jag bor i lägenhet så jag bor mitt vid vätterstranden vid liljeholmen. När vi köper hus ska det vara på rosenlund för jag älskar öster! Det tar 2 min med cykel till stan. Pappa bor på faktorig/Huskvarna, och jag får alltid lite panik av den staden. Tycker den är deppig. Makens farföräldrar bor på ekhagen, och de trivs jättebra! svärisarna bor idylliskt i Gränna. Jag är uppvuxen i Norrahammar/hovslätt. På den tiden var hovslättskolan underbar med bra personal och bra mat. Tar väl 10 min med bil in till jkpg. det var en fin liten förort med mycket skog och närheten till en bondgård och till åsabadet.

Mitt ex bodde i bankeryd och där trivdes jag jättebra. Dock blir det ju en rejäl backe hem från staden. De gamla svärisarna cyklade rätt ofta. Hon var dock brevbärare

2 bekanta med småbarn flyttade precis till ljungarum. Det är ju verkligen nära till staden, cykelväg utan backar!
    Vi bor på Faktorigatan, och jag håller med om att Huskvarna är väldigt deppig. Dock bor vi nära tåget, och det tar typ kortare tid att ta sig till Jönköping centrum än Huskvarna centrum, så jag tänker aldrig på att jag bor i Huskvarna eftersom jag i princip aldrig går till det centrumet. Däremot tycker jag nog att Norrahammar och Hovslätt (har bott på båda ställena) är bra mycket deppigare än Huskvarna. Men smaken är som baken
  • sassus
    Ineedanick skrev 2012-03-25 17:32:39 följande:
    Jag måste säga att just faktorigatan är mysig, men det är bara för pappa fått så fint i sitt radhus! Älskar hans lilla oas till trädgård! Nära till parken också dit riktigt bra band oftast kommer. Men gillar inte hva city så mycket.

Hovslätt var ju idylliskt som barn eftersom man kunde lulla runt mellan hovslätt å Norrahammar, och å den tiden behövde man aldrig va rädd även om man var ute sent som barn! Fanns mycket att göra i och med vattendragen och all skog. Nu som vuxen skulle jag nog dö av tristess dock .. Jag är som sagt en citytjej och behöver mina uteserveringar m.m
    Vi kanske bor i likadant radhus, jag och din pappa
  • sassus
    Ineedanick skrev 2012-03-25 18:28:52 följande:
    [quote=64155246][quote-nick]sassus skrev 2012-03-25 17:58:12 följande:[/-nick]Vi kanske bor i likadant radhus, jag och din pappa [/quote]
    ja det finns väl bara en länga där på faktori
    Ja det kanske Eller det är väl flera likadana längor, men antar att det är det du menar. 
  • sassus
    Jeda skrev 2012-03-25 20:48:21 följande:
    Fast, Huskvarna är inte Jönköping....

Taberg/ Norrahammar är oxå backigt. men inte värre än att man kan cykla. Barnen gör ju det till skolan. Glad
    Fast man kommer ju in till Jönköping snabbare från Huskvarna än från Taberg eller Norrahammar. Tycker nog att Huskvarna mer tillhör Jönköping idag än vad Taberg gör. Fast det där beror säkert på om man är uppväxt i/runt Jönköping eller nyinflyttad. 
  • sassus
    Ineedanick skrev 2012-03-25 22:22:34 följande:
    Har jag helt fel eller finns det inte en jättefin badplats där? Har för mig pappa säger att han alltid badar vid vättersnäs!
    Vet att det finns en väldigt fin badplats i närheten av Huskvarna, men jag läste för ett tag sen i tidningen att den ligger nära ett reningsverk, och att badvattnet därför är otjänligt lite då och då. Men vet inte om det är den du menar, finns kanske fler.
  • sassus
    Blanceflor skrev 2012-03-26 19:42:51 följande:
    Det låter som att det är Vättersnäs, ekhagen, öxnehaga och vissa delar av huskvarna som gäller för oss då, vill verkligen inte bo för långt från stan som norrahammar, taberg och mullsjö. Och typ mariebo, topra är på tok för dyrt för oss, inte ens Amy diamond är värd de huspriserna Flört
    Vad jag har sett är priserna på Vättersnäs ganska hutlösa också. Min sambo är väldigt sugen på att flytta dit sen, och brukar därför kolla lite hus där. Radhusen som var ute nu (visserligen nybyggda, men ändå) ligger på ca 3 milj. Galet. 
  • sassus

Det ligger ett hus ute nu på söder i Huskvarna för 1,4 miljoner Jättefint tycker jag, men behöver viss renovering, men ändå inte såå mycket med tanke på att det är ganska billigt. Tar ett par minuter att gå till tåget från huset, så det ligger ju väldigt bra. Nackdelen är väl att det ligger bredvid tågrälsen, men vet folk som bor på den gatan som säger att man vänjer sig vid tåget. Kanske värt att kolla upp?

Svar på tråden Var ska man bo i Jönköping?