• Blanceflor

Var ska man bo i Jönköping?

Vi ska köpa hus i Jönköping och nu funderar vi på i vilket område vi ska bo. Vi är inte från Jönköping och vet inte så mycket om staden. Var är det lämpligt att bo med småbarn? Och i vilket område ska man absolut inte bo i?

• Svar på tråden Var ska man bo i Jönköping?
  • nytt eller gammalt

Jag har inte koll på Jönköping längre men jag föreslår att ni kollar upp skolorna. Det är alltid bra att bo i närheten av en bra skola (även om ni inte har skolbarn än, ni kanske vill bo kvar...)

• Blanceflor

Håller helt med dig, oftast har ju populära områden bra skolor. Men hur vet man om skolan är bra eller inte? Det kan ju bara jönköpingsborna svara på, vill jättegärna har tips på bra skolor och bostadsområden.

• Dreamheaven82

jag har bott på mariebo ganska centralt, lugnt område och nära till stadsparken som har jättebra lekområde för barn. ett minus med området är den stora backen från centrum om man vill gå eller cykla.

det finns bra områden runtom jönköping som är barnvänliga, bankeryd tex.

det brukar generellt vara dyrare priser på hus lägenheter där det är ett tryggt område, titta booli och hemnet så kan ni få vägledning där.

• Centrina

Jag bor själv i Huskvarna och trivs jättebra. Här uppe på Petersberg, Jöransberg och Stensholm är det gamla fina villaområdet med bra dagisvoch skolor. Att man dessutom har fantastisk utsikt över stan och Vättern är ju inte heller helt fel. Huskvarna och Jönköping är jubteknisktvsett olika städer, men i praktiken sitter de helt ihop. Från Huskvarna centrum till Jkpng centrum tar det ca15-20min med cykel. Bussarna går ca var 10 min. Sedan är det väl kanske lite beroende på var man arbetar som kan spela in för var som är bra att bo. Bäckalycan - väldigt centralt, och väldigt dyrt Torpa - centralt och dyrt Rosenlund - halv centralt och lite bättre priser Vättersnäs - mindre centralt bra priser Bymarken - centralt och dyrt Alla dessa områden är väl mer el mindre centrala Har ni själva tittat på något särskilt område eller hittat något hus som verkar intressant?

• Blanceflor
    Dreamheaven82 skrev 2012-03-09 08:46:12 följande:
    jag har bott på mariebo ganska centralt, lugnt område och nära till stadsparken som har jättebra lekområde för barn. ett minus med området är den stora backen från centrum om man vill gå eller cykla.

det finns bra områden runtom jönköping som är barnvänliga, bankeryd tex.

det brukar generellt vara dyrare priser på hus lägenheter där det är ett tryggt område, titta booli och hemnet så kan ni få vägledning där.

Maribo är nog lite för dyrt för oss. Bra tips om att titta på booli för att kolla slutpriser. Har kollat och blev lite nedslagen, dyrt att köpa hus i Jkpg verkar det som.
    Centrina skrev 2012-03-09 09:09:30 följande:
    Jag bor själv i Huskvarna och trivs jättebra. Här uppe på Petersberg, Jöransberg och Stensholm är det gamla fina villaområdet med bra dagisvoch skolor. Att man dessutom har fantastisk utsikt över stan och Vättern är ju inte heller helt fel. Huskvarna och Jönköping är jubteknisktvsett olika städer, men i praktiken sitter de helt ihop. Från Huskvarna centrum till Jkpng centrum tar det ca15-20min med cykel. Bussarna går ca var 10 min. Sedan är det väl kanske lite beroende på var man arbetar som kan spela in för var som är bra att bo. Bäckalycan - väldigt centralt, och väldigt dyrt Torpa - centralt och dyrt Rosenlund - halv centralt och lite bättre priser Vättersnäs - mindre centralt bra priser Bymarken - centralt och dyrt Alla dessa områden är väl mer el mindre centrala Har ni själva tittat på något särskilt område eller hittat något hus som verkar intressant?
    Skulle verkligen kunna tänka mig att bo i Huskvarna. Det verkar mysigt, när stan som du skriver men det verkar ändå vara överkommliga bostadspriser. Du skrev att Vättersnäs är lite billigare, hur är det att bo där? Går det buss dit?
  • Centrina

Ja jag trivs väldigt bra här. Huskvarna har ju sitt eget lilla centrum med typ Lindex, kappahl, MQ, lite andra butiker och mataffärer så att man inte alltid måste åka in till stan eller A6. Vättersnäs är väl tekniskt sätt det som delar huskvarna och Jönköping, så det ligger ju på vägen från huvarna centrum in till stan. Det är dock ganska sällan det kommer ut hus där. Det är väl inget hyfsat centralt område här som är billigt egentligen, men det beror ju på vad man jämför med. Det är dock väldigt smidigt att åka buss här. Bussarna går ofta och bussnätet är väl utbyggt.

• Blanceflor
    Centrina skrev 2012-03-10 11:40:12 följande:
    Ja jag trivs väldigt bra här. Huskvarna har ju sitt eget lilla centrum med typ Lindex, kappahl, MQ, lite andra butiker och mataffärer så att man inte alltid måste åka in till stan eller A6. Vättersnäs är väl tekniskt sätt det som delar huskvarna och Jönköping, så det ligger ju på vägen från huvarna centrum in till stan. Det är dock ganska sällan det kommer ut hus där. Det är väl inget hyfsat centralt område här som är billigt egentligen, men det beror ju på vad man jämför med. Det är dock väldigt smidigt att åka buss här. Bussarna går ofta och bussnätet är väl utbyggt.
    Skönt att bussarna går ofta, livet blir ju lite enklare då. Men vilka områden ska man undvika då?
  • Jennie1987

Jag slår ett slag för Egnahem i Huskvarna, där jag själv bor idag, och är uppvuxen i närheten av.
    Nackdelen är väl att det är rejäla backar, men det tar endast 15 minuter hemifrån och ner till Huskvarna centrum när man går :)
    Bussen går en gång i timmen (tror jag).

Hur som helst är det väldigt vackert att bo över stan, och utsikten är som alltid magisk! :)

Huspriserna är jag inte så insatt i, vi köpte vårt hus för 1,5 miljoner, två år sen.

Välkommen till Huskvarna/Jönköping! Hoppas du och familjen ska trivas bra :)       

• ReasonWhy

Jag bor i Ljungarum, visserligen i bostadsrätt men här finns det villor med. Väldigt barnvänligt.

Bodde i Huskvarna förut. Där trivdes jag inte jättebra, men jag bodde lite för "mitt i smeten". Fast det var smidigt att kunna gå ned till de fina bagerierna på helgmorgnarna och köpa bröd. Det saknar jag! :) Jag tror det kan bli bra i Huskvarna om man bor mer i villakvarteren där de finns mer barnfamiljer. Vi tittade på radhus på Faktorigatan bla. där tycker jag att det var väldigt mysigt.

• Jeda

Nu har jag förvisso flyttat från Jkpg, men jag och mitt ex hade hur i Taberg. Mina barn är uppvuxna där och bor kvar hos sin pappa. Husen har väl gått upp lite i pris, men det finns både nya och äldre områden där. Himla mysigt med mycket grönområden, bra förskolor och skolor. Det tar 15 min med bil till A6 / centrala Jkpg.

Det finns två skolor från 0-3, varav den ena dessutom har mellanstadiet. Förskolorna har jag inte jättekoll på längre då mina går i skolan( ena på högstadiet i Norrahammar som är den de tillhör). Men det är bara att kika in på kommunens hemsida.

Det finns ett litet centrum även här, stans bästa konditori :) Mycket aktiviteter för barnen, som gympa, scouter, bergets dag och annat smått och gott.

Svar på tråden Var ska man bo i Jönköping?