• Blanceflor

Var ska man bo i Jönköping?

Vi ska köpa hus i Jönköping och nu funderar vi på i vilket område vi ska bo. Vi är inte från Jönköping och vet inte så mycket om staden. Var är det lämpligt att bo med småbarn? Och i vilket område ska man absolut inte bo i?

• Svar på tråden Var ska man bo i Jönköping?
  • Blanceflor
    Jennie1987 skrev 2012-03-11 17:22:00 följande:
    Jag slår ett slag för Egnahem i Huskvarna, där jag själv bor idag, och är uppvuxen i närheten av.
    Nackdelen är väl att det är rejäla backar, men det tar endast 15 minuter hemifrån och ner till Huskvarna centrum när man går :)
    Bussen går en gång i timmen (tror jag).

Hur som helst är det väldigt vackert att bo över stan, och utsikten är som alltid magisk! :)

Huspriserna är jag inte så insatt i, vi köpte vårt hus för 1,5 miljoner, två år sen.

Välkommen till Huskvarna/Jönköping! Hoppas du och familjen ska trivas bra :)       

ReasonWhy skrev 2012-03-11 20:11:21 följande:
    Jag bor i Ljungarum, visserligen i bostadsrätt men här finns det villor med. Väldigt barnvänligt.

Bodde i Huskvarna förut. Där trivdes jag inte jättebra, men jag bodde lite för "mitt i smeten". Fast det var smidigt att kunna gå ned till de fina bagerierna på helgmorgnarna och köpa bröd. Det saknar jag! :) Jag tror det kan bli bra i Huskvarna om man bor mer i villakvarteren där de finns mer barnfamiljer. Vi tittade på radhus på Faktorigatan bla. därtycker jag att det var väldigt mysigt.
    Verkar som om de flesta trivs bra i Huskvarna, kanske nåt för oss med då :) 
    Däremot vill jag inte ha det backigt, vill gärna kunna cykla dit jag ska.
    Jeda skrev 2012-03-11 20:33:02 följande:
    Nu har jag förvisso flyttat från Jkpg, men jag och mitt ex hade hur i Taberg. Mina barn är uppvuxna där och bor kvar hos sin pappa. Husen har väl gått upp lite i pris, men det finns både nya och äldre områden där. Himla mysigt med mycket grönområden, bra förskolor och skolor. Det tar 15 min med bil till A6 / centrala Jkpg.

Det finns två skolor från 0-3, varav den ena dessutom har mellanstadiet. Förskolorna har jag inte jättekoll på längre då mina går i skolan( ena på högstadiet i Norrahammar som är den de tillhör). Men det är bara att kika in på kommunens hemsida.

Det finns ett litet centrum även här, stans bästa konditori :) Mycket aktiviteter för barnen, som gympa, scouter, bergets dag och annat smått och gott.
    Låter ju hur mysigt som helst, Taberg får vi helt klart tänka över.
  • sassus

Vi har nyligen köpt ett radhus på söder i Huskvarna. Ligger en bit från Huskvarna centrum, som enligt mig är världens mest deprimerande plats Jag pendlar med tåget varje dag till Nässjö, och det tar 5-10 minuter att gå till tåget. Till Jönköping kommer man på 7 minuter med tåget, och det går en gång i halvtimmen. Man kan också gå till bussen på tio minuter, som går var tionde minut dagtid. Vi trivs bra här, och det finns flera förskolor i närheten. Hyrde ett jättefint hus från 1920-talet innan, med nyrenoverat kök och badrum, kakelugnar i flera rum, en uthyrningsbar lägenhet.. Det gick för 2,4 miljoner när det såldes i höstas. Vi var också och tittade på ett hus att köpa, som även det var från 20-talet. Det var relativt nyrenoverat och var väldigt fint (och stort). Det gick för 2,3 miljoner. Skulle man titta på liknande hus mer centralt hade priserna varit enormt mycket högre. Så jag slår ett slag för södra Huskvarna

• Blanceflor
    sassus skrev 2012-03-12 21:25:21 följande:
    Vi har nyligen köpt ett radhus på söder i Huskvarna. Ligger en bit från Huskvarna centrum, som enligt mig är världens mest deprimerande plats Jag pendlar med tåget varje dag till Nässjö, och det tar 5-10 minuter att gå till tåget. Till Jönköping kommer man på 7 minuter med tåget, och det går en gång i halvtimmen. Man kan också gå till bussen på tio minuter, som går var tionde minut dagtid. Vi trivs bra här, och det finns flera förskolor i närheten. Hyrde ett jättefint hus från 1920-talet innan, med nyrenoverat kök och badrum, kakelugnar i flera rum, en uthyrningsbar lägenhet.. Det gick för 2,4 miljoner när det såldes i höstas. Vi var också och tittade på ett hus att köpa, som även det var från 20-talet. Det var relativt nyrenoverat och var väldigt fint (och stort). Det gick för 2,3 miljoner. Skulle man titta på liknande hus mer centralt hade priserna varit enormt mycket högre. Så jag slår ett slag för södra Huskvarna

Det lutar helt klart åt huskvarna, mest för bostadspriserna. Vi har nog inte råd att bo mer centralt, även om jag gärna hade bott inne i Jkpg, men som du säger så verkar det ju gå snabbt att ta sig till stan från huskvarna.

• Solian

Tittar man nordväst ut så finns prisvärt boende i Mullsjö. Med tåget tar det ca. 20 minuter från Mullsjö in till Jönköping. I Bankeryd och Habo, som är orterna mellan Mullsjö och Jönköping, har huspriserna stigit ordentligt, men i Mullsjö finns fortfarande goda möjligheter till prisvärt boende.

• SmåDunder
    Solian skrev 2012-03-18 18:26:52 följande:
    Tittar man nordväst ut så finns prisvärt boende i Mullsjö. Med tåget tar det ca. 20 minuter från Mullsjö in till Jönköping. I Bankeryd och Habo, som är orterna mellan Mullsjö och Jönköping, har huspriserna stigit ordentligt, men i Mullsjö finns fortfarande goda möjligheter till prisvärt boende.
    Solian, bor du i Mullsjö? Vi har tittat lite på det, hur är det där? Är det bra FS och skolor, sociala problem?
  • Solian

Nej, jag bor inte själv i Mullsjö. Men jag jobbar i Jönköping och har flera arbetskamrater som bor i Mullsjö och trivs bra där. Men det beror ju på om man vill bo i storstad (Jönköping) eller småstad (Mullsjö). Jag föredrar småstad/landet.

• Blanceflor
    Solian skrev 2012-03-18 18:26:52 följande:
    Mullsjö och Habo, ligger tyvärr på fel sida av stan, vill hellre bo åt öster om man säger så :)
  • Ineedanick

Jag bor i lägenhet så jag bor mitt vid vätterstranden vid liljeholmen. När vi köper hus ska det vara på rosenlund för jag älskar öster! Det tar 2 min med cykel till stan. Pappa bor på faktorig/Huskvarna, och jag får alltid lite panik av den staden. Tycker den är deppig. Makens farföräldrar bor på ekhagen, och de trivs jättebra! svärisarna bor idylliskt i Gränna. Jag är uppvuxen i Norrahammar/hovslätt. På den tiden var hovslättskolan underbar med bra personal och bra mat. Tar väl 10 min med bil in till jkpg. det var en fin liten förort med mycket skog och närheten till en bondgård och till åsabadet.

Mitt ex bodde i bankeryd och där trivdes jag jättebra. Dock blir det ju en rejäl backe hem från staden. De gamla svärisarna cyklade rätt ofta. Hon var dock brevbärare

2 bekanta med småbarn flyttade precis till ljungarum. Det är ju verkligen nära till staden, cykelväg utan backar!

Svar på tråden Var ska man bo i Jönköping?