• Blanceflor

Var ska man bo i Jönköping?

Vi ska köpa hus i Jönköping och nu funderar vi på i vilket område vi ska bo. Vi är inte från Jönköping och vet inte så mycket om staden. Var är det lämpligt att bo med småbarn? Och i vilket område ska man absolut inte bo i?

• Svar på tråden Var ska man bo i Jönköping?
  • Tess12

Vi har precis köpt hus och flyttat till Månsarp. Precis utanför Taberg. Det tar 20 min med bil/tåg till stan. Vill man åka buss går den 3 ggr i timmen. Det är jättevackert här, bra skola, cykelavstånd till Taberg centrum, badplats m.m.. En mycket aktiv idrottsförening för både barn och vuxna, flera mil motionsspår i de vackra skogarna. Vi trivs hur bra som helst! Vi köpte vår helt nyrenoverade villa för 1,7 miljoner. Framförallt så är det väldigt trevlig atmosfär, man stannar ofta och pratar med grannarna!

• Alorna

Mina svärföräldrar bor i Ekhagen och min man är uppväxt där. Ett urmysigt område lungt och nära till centrum och A6 Glad

• Kiira

Kan också rekomendera Taberg! Underbart ställe att växa upp där,! Gick själv på Tabergskolan, lagom stor låg och mellan stadie i två olika byggnader.Nära till badplatser och skogsutflykter. Skulle helt klart kunna tänka mig att flytta dit igen, Dock bor ja i norra norrland nu. Får inte med mig mannen så långt söder ut.

• sassus
    Jeda skrev 2012-03-25 20:48:21 följande:
    Fast, Huskvarna är inte Jönköping....

Taberg/ Norrahammar är oxå backigt. men inte värre än att man kan cykla. Barnen gör ju det till skolan. Glad
    Fast man kommer ju in till Jönköping snabbare från Huskvarna än från Taberg eller Norrahammar. Tycker nog att Huskvarna mer tillhör Jönköping idag än vad Taberg gör. Fast det där beror säkert på om man är uppväxt i/runt Jönköping eller nyinflyttad. 
  • Ineedanick
    Baby1112 skrev 2012-03-25 20:57:23 följande:
    Idiot-telefon!!! 20-30 minut. Lagom lugnt och även nära till Vättern...

Har jag helt fel eller finns det inte en jättefin badplats där? Har för mig pappa säger att han alltid badar vid vättersnäs!
  • sassus
    Ineedanick skrev 2012-03-25 22:22:34 följande:
    Har jag helt fel eller finns det inte en jättefin badplats där? Har för mig pappa säger att han alltid badar vid vättersnäs!
    Vet att det finns en väldigt fin badplats i närheten av Huskvarna, men jag läste för ett tag sen i tidningen att den ligger nära ett reningsverk, och att badvattnet därför är otjänligt lite då och då. Men vet inte om det är den du menar, finns kanske fler.
  • Mariella81

Apropå badplats är det nog Oset du tänker på sassus. Men det finns en mysig badplats längre åt Jönköpingshållet, strax innan Rosenlundsbankarna och Elmiaområdet. På helt säkert avstånd från reningsverket

Angående boende - Är uppvuxen på Öxnehaga, ett område som har rätt dåligt rykte. Övre Öxnehaga, där jag bott, är trevligt med barnvänliga villaområden och ett fint friluftsområde. Bodde dock i lägenhet lite längre ner på området ett tag och det var ingen höjdare. Skolan vet jag inte så mycket om längre. Det var helt ok när jag gick där men det är ju många år sen nu.

Nu bor vi på Mariebo där vi trivs superbra. Det är barnvänligt och nära till stan. Stadsparken finns runt hörnet och det finns flera skolor i närheten, Torpaskolan eller Gräshagsskolan brukar barnen hamna på här. Enda nackdelen är backen men om man bor lite längre ner är det inte speciellt jobbigt att cykla eller gå upp. Vill man inte det så går bussen var tjugonde minut. Om inte annat så bor ju Amy Diamond på Mariebo

Ekhagen är också mysigt. Där bor mina föräldrar och det är riktigt barnvänligt.    

• Baby1112
    Ineedanick skrev 2012-03-25 22:22:34 följande:

Japp, finns badplats! :)
    Sådär ja
  • Blanceflor

Det låter som att det är Vättersnäs, ekhagen, öxnehaga och vissa delar av huskvarna som gäller för oss då, vill verkligen inte bo för långt från stan som norrahammar, taberg och mullsjö. Och typ mariebo, topra är på tok för dyrt för oss, inte ens Amy diamond är värd de huspriserna Flört

• Miew

Jag älskar Torpa, gräshagen och mariebo. Mycket trevligt område, bra skola och bra ställen att promenera och springa på Rekommenderar starkt

• sassus
    Blanceflor skrev 2012-03-26 19:42:51 följande:
    Det låter som att det är Vättersnäs, ekhagen, öxnehaga och vissa delar av huskvarna som gäller för oss då, vill verkligen inte bo för långt från stan som norrahammar, taberg och mullsjö. Och typ mariebo, topra är på tok för dyrt för oss, inte ens Amy diamond är värd de huspriserna Flört
    Vad jag har sett är priserna på Vättersnäs ganska hutlösa också. Min sambo är väldigt sugen på att flytta dit sen, och brukar därför kolla lite hus där. Radhusen som var ute nu (visserligen nybyggda, men ändå) ligger på ca 3 milj. Galet. 
  • Jeda
    sassus skrev 2012-03-26 20:04:54 följande:
    Vad jag har sett är priserna på Vättersnäs ganska hutlösa också. Min sambo är väldigt sugen på att flytta dit sen, och brukar därför kolla lite hus där. Radhusen som var ute nu (visserligen nybyggda, men ändå) ligger på ca 3 milj. Galet. 
    Nästan 3 miljoner för ett radhus i Jkpg..? Galet dyrt i min värld! Vi bor 3 mil utanför Stockholm och här ligger  husen mellan 3-4 miljoner, viss skillnad på stad.

Sen finns ju Trånghalla / Åbolid/ Bankeryd med, men jag rekommenderar inget av de ställena... Dock nära till stan och alla faciliteter som behövs. Fast, även där ligger väl kåkarna på ett par miljoner?
  • Baby1112
    Jeda skrev 2012-03-30 20:05:15 följande:
    Nästan 3 miljoner för ett radhus i Jkpg..? Galet dyrt i min värld! Vi bor 3 mil utanför Stockholm och här ligger  husen mellan 3-4 miljoner, viss skillnad på stad.

Sen finns ju Trånghalla / Åbolid/ Bankeryd med, men jag rekommenderar inget av de ställena... Dock nära till stan och alla faciliteter som behövs. Fast, även där ligger väl kåkarna på ett par miljoner?

Vi bor i Vättersnäs och betalade två miljoner för vårt radhus. Det är dock äldre och viss uppfräschning står på schemat... 
    Jönköping växer så det knakar, det gör även huspriserna... :/  

Sådär ja
  • Blanceflor
    Baby1112 skrev 2012-03-30 20:47:05 följande:

Vi bor i Vättersnäs och betalade två miljoner för vårt radhus. Det är dock äldre och viss uppfräschning står på schemat... 
    Jönköping växer så det knakar, det gör även huspriserna... :/  

sassus skrev 2012-03-26 20:04:54 följande:
    Trodde inte vättersnäs var så dyrt. Synd, har varit och tittat lite i det området och det verkar ju ligga så bra till, nära till allt. Vill verkligen inte bo utanför stan, är alldeles för bekväm av mig. Får väl vinna på lotto eller nåt...  
  • sassus

Det ligger ett hus ute nu på söder i Huskvarna för 1,4 miljoner Jättefint tycker jag, men behöver viss renovering, men ändå inte såå mycket med tanke på att det är ganska billigt. Tar ett par minuter att gå till tåget från huset, så det ligger ju väldigt bra. Nackdelen är väl att det ligger bredvid tågrälsen, men vet folk som bor på den gatan som säger att man vänjer sig vid tåget. Kanske värt att kolla upp?

• Abdi89

Hej !

nya jag med här varför vart jag bor i jönköping ?

hur du hjlpa mig jag är döv hur jag är ensam hur jag undrar bara ... du kan svar mig ...

Svar på tråden Var ska man bo i Jönköping?