Jo-anmälan?
Undrar hur man går till väga med en JO-anmälan hur man får tag i advokat m.m som kan hjälpa en gå igenom alla papper osv. måste man bekosta advokat själv eller kan man få hjälp med de på nått sätt? Tacksam för svar!
Undrar hur man går till väga med en JO-anmälan hur man får tag i advokat m.m som kan hjälpa en gå igenom alla papper osv. måste man bekosta advokat själv eller kan man få hjälp med de på nått sätt? Tacksam för svar!
Du behöver ingen advokat för att göra en JO anmälan!
Advokat får du ringa vem du vill som hhåller på med den typ av ärenden som du söker, hjälp med kostnad beror på din inkomst. Vem och varför ska du göra en jo-anmälan? Vad vill du uppnå med anmälan?
behövs inget ombud man behöver heller ingen examen i hur man skriver JOanmälan.
DU skriver vem du vill anmäla.
du skriver vad som hänt och när det hände
du beskriver vad du anser vad fel.
skickar in till JO.
här har du ett formulär annars kan du skriva ett vanligt doc och maila in.
http://www.jo.se/JOAnmalan.pdf?Language=sv
Okej tack så hjärtligt för länken Ville ha ett ombud som kan hjälpa o svara på vad man ska gå på för att dem verkligen ska gå vidare med mitt ärende men nu verkar det inte vara så komplicerat iallafall
Nej då det är inte alls komplicerat.
Jag har själv gjort JOanmälan förut.
Lycka till
du kan anmäla detta till JO eller till socialstyrelse...
alla sker hjälper inte att ta med socialchefen.. de är inte alltid så tillmötesgåede.
jag JOanmälde kommunen för att de inte delade på barnomsorgsavgiften vid vv boende.
jga pratade med förvaltningschefen ett flertal ggr men de totalvägrade.
Men nu har kommunen ifört nytt politiskt beslut om att föräldrar med vv boende ska kunna delapå barnomsrogaavgiften och få varsin faktura baserat på sin egna inkomst.
min andra JOanmälan rörde en partisk domare.
TS: Ta en funderar på vad du vill uppnå. En JO-anmälan kommer inte förändra beslutet eller ge dig någon ersättning eller likande. Inte heller något formelt straff till den som eventuellt har gjort fel. Det enda JO kan göra är att säga att någon myndighet/tjänsteman gjort fel. Förhoppningsvis leder det till nya rutiner eller bättre beslut i framtiden.
Vill du ha något straffansvar eller skadestånd är det domstol du ska vända dig till.
Lycka till!