• Anonym (hjälp?)

Jo-anmälan?

Undrar hur man går till väga med en JO-anmälan hur man får tag i advokat m.m som kan hjälpa en gå igenom alla papper osv. måste man bekosta advokat själv eller kan man få hjälp med de på nått sätt? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Jo-anmälan?
  • Anonym

Du behöver ingen advokat för att göra en JO anmälan!

• Nica 1

Advokat får du ringa vem du vill som hhåller på med den typ av ärenden som du söker, hjälp med kostnad beror på din inkomst. Vem och varför ska du göra en jo-anmälan? Vad vill du uppnå med anmälan?

• Anonym (hjälp?)
    Anonym skrev 2012-03-03 12:13:24 följande:
    Du behöver ingen advokat för att göra en JO anmälan!
    Jo jag behöver en advokat som kan hjälpa mig förstå hur man går till väga osv då jag inte har nån examen i jo anmälningar och noll koll på hur o vad man gör så måste jag på nått sätt ha hjälp av någon som är insatt ex en advokat! 
  • vetvadjagvill

behövs inget ombud man behöver heller ingen examen i hur man skriver JOanmälan.

DU skriver vem du vill anmäla.

du skriver vad som hänt och när det hände

du beskriver vad du anser vad fel.

skickar in till JO.

här har du ett  formulär annars kan du skriva ett vanligt doc och maila in.
      http://www.jo.se/JOAnmalan.pdf?Language=sv

• Anonym (hjälp?)

Okej tack så hjärtligt för länken Ville ha ett ombud som kan hjälpa o svara på vad man ska gå på för att dem verkligen ska gå vidare med mitt ärende men nu verkar det inte vara så komplicerat iallafall

• Anonym (hjälp?)
    vetvadjagvill skrev 2012-03-06 18:22:13 följande:
    Nej då det är inte alls komplicerat.
    Jag har själv gjort JOanmälan förut.

Lycka till  Glad   
    Okej vad gällde de då? Gick det bra?
  • vetvadjagvill
    Anonym (hjälp?) skrev 2012-03-06 18:34:18 följande:
    Okej vad gällde de då? Gick det bra?

oja båda 2 gångerna gick väldigt bra  

vad ska du JOanmäla ?

• Anonym (hjälp?)
    vetvadjagvill skrev 2012-03-06 18:37:46 följande:

vad ska du JOanmäla ?

Okej vad gällde det då? Två socialtanter som bla brytit tystnadsplikten m.m lång historia
  • Chianti
    Anonym (hjälp?) skrev 2012-03-03 11:38:16 följande:
    Undrar hur man går till väga med en JO-anmälan hur man får tag i advokat m.m som kan hjälpa en gå igenom alla papper osv. måste man bekosta advokat själv eller kan man få hjälp med de på nått sätt? Tacksam för svar!
    Många universitet som har juristutbildning erbjuder hjälp av studenter gratis, kanske det kan vara något för dig?
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Anonym
    Anonym (hjälp?) skrev 2012-03-06 18:44:31 följande:
    Okej vad gällde det då? Två socialtanter som bla brytit tystnadsplikten m.m lång historia

Bryten tysdnadsplikt ska du inte JO-anmäla. Utan det ska du anmäla till socialchefen.
  • Anonym (hjälp?)
    Anonym skrev 2012-03-06 18:54:39 följande:
    Bryten tysdnadsplikt ska du inte JO-anmäla. Utan det ska du anmäla till socialchefen.
    Nehe och varför inte de då? missa du m.m en lång historia?
  • vetvadjagvill

du kan anmäla detta till JO eller till socialstyrelse... 

alla sker hjälper inte att ta med socialchefen.. de är inte alltid så tillmötesgåede.

jag JOanmälde kommunen för att de inte delade på barnomsorgsavgiften vid vv boende.
    jga pratade med förvaltningschefen ett flertal ggr men de totalvägrade.
    Men nu har kommunen ifört nytt  politiskt beslut om att föräldrar med vv boende ska kunna delapå barnomsrogaavgiften och få varsin faktura baserat på sin egna inkomst. 

min andra JOanmälan rörde en partisk domare.  

• Kjell2

TS: Ta en funderar på vad du vill uppnå. En JO-anmälan kommer inte förändra beslutet eller ge dig någon ersättning eller likande. Inte heller något formelt straff till den som eventuellt har gjort fel. Det enda JO kan göra är att säga att någon myndighet/tjänsteman gjort fel. Förhoppningsvis leder det till nya rutiner eller bättre beslut i framtiden.

Vill du ha något straffansvar eller skadestånd är det domstol du ska vända dig till.

Lycka till!

• vetvadjagvill
    Kjell2 skrev 2012-03-07 08:19:50 följande:
    TS: Ta en funderar på vad du vill uppnå. En JO-anmälan kommer inte förändra beslutet eller ge dig någon ersättning eller likande. Inte heller något formelt straff till den som eventuellt har gjort fel. Det enda JO kan göra är att säga att någon myndighet/tjänsteman gjort fel. Förhoppningsvis leder det till nya rutiner eller bättre beslut i framtiden.

Vill du ha något straffansvar eller skadestånd är det domstol du ska vända dig till.

Lycka till!

iblnd räcker det bara att ha ett JObeslut på att  de har gjort fel

Och visst kan JO se till att de får "staff" eftersom JO får agera åklagarmydnighet och anmäla den anmälda  till  en ansvarsnämnd så som  de gjorde med domaren jag anmälde och han blev ju prickad, fick varning med ett enhälligt beslut. det är ju ett straff i sig.

Dessutom har jag ju fått reda på att han inte längre får sitta med familjerättsliga mål..  så visst kan det få följder för den anmälda.

Och en JOanmäla kan också leda till nya beslut, såsom kommunen jag anmälde, de har nu nya regler  som gördet möjligt att man får dela på fakturor vid vv boende.

Sen är det inte så kul att bli JOanmäld eftersom media ofta tycker  det är intressant att skiva om JOanmälningar, det  är offentilg handling.

En personlig upprättelsen kan betyda väldigt mycket för en själv - det vet jag av erfarenhet - även om inget beslut ändras.

• Anonym (hjälp?)
    Kjell2 skrev 2012-03-07 08:19:50 följande:

Lycka till!
    Jag vill inte ha varken ersättning eller straff! Utan just de du skriver nya rutiner och bättre beslut i framtiden så andra kanske slipper gå igenom det jag gått igenom! Dem har gjort fel och jag vill att dem ska förstå det så dem kan göra rätt nästa gång därav just jo anmälan annars hade jag gått till socialstyrelsen och överklagat!
  • Anonym (hjälp?)
    vetvadjagvill skrev 2012-03-07 08:32:49 följande:
    En personlig upprättelsen kan betyda väldigt mycket för en själv - det vet jag av erfarenhet - även om inget beslut ändras.

• Kjell2
    Anonym (hjälp?) skrev 2012-03-07 08:57:23 följande:
    Jag vill inte ha varken ersättning eller straff! Utan just de du skriver nya rutiner och bättre beslut i framtiden så andra kanske slipper gå igenom det jag gått igenom! Dem har gjort fel och jag vill att dem ska förstå det så dem kan göra rätt nästa gång därav just jo anmälan annars hade jag gått till socialstyrelsen och överklagat!
    Då ska du självklart skicka in en JO-anmälan. Ber om ursäkt för att jag frågade. En del vet inte riktigt vad JO har för mandat och JO-anmäler alltså av fel anledning.

Du behöver troligtvis inte advokathjälp, som bara blir dyrt. Hur du skriver anmälan hittar du ovan. Sen driver och utreder förhoppningsvis JO själva ärendet åt dig med hjälper av egna jurister mm.

Lycka till!
  • Anonym (hjälp?)
    vetvadjagvill skrev 2012-03-06 18:37:46 följande:

vad ska du JOanmäla ?

Hur lång tog de för att få ditt ärende behandlat?
  • vetvadjagvill
    Anonym (hjälp?) skrev 2012-03-08 20:27:16 följande:
    Hur lång tog de för att få ditt ärende behandlat?

ca året..  
Svar på tråden Jo-anmälan?