• Kjell2

Jo-anmälan?

TS: Ta en funderar på vad du vill uppnå. En JO-anmälan kommer inte förändra beslutet eller ge dig någon ersättning eller likande. Inte heller något formelt straff till den som eventuellt har gjort fel. Det enda JO kan göra är att säga att någon myndighet/tjänsteman gjort fel. Förhoppningsvis leder det till nya rutiner eller bättre beslut i framtiden.

Vill du ha något straffansvar eller skadestånd är det domstol du ska vända dig till.

Lycka till!

• Kjell2
    Anonym (hjälp?) skrev 2012-03-07 08:57:23 följande:
    Jag vill inte ha varken ersättning eller straff! Utan just de du skriver nya rutiner och bättre beslut i framtiden så andra kanske slipper gå igenom det jag gått igenom! Dem har gjort fel och jag vill att dem ska förstå det så dem kan göra rätt nästa gång därav just jo anmälan annars hade jag gått till socialstyrelsen och överklagat!
    Då ska du självklart skicka in en JO-anmälan. Ber om ursäkt för att jag frågade. En del vet inte riktigt vad JO har för mandat och JO-anmäler alltså av fel anledning.

Du behöver troligtvis inte advokathjälp, som bara blir dyrt. Hur du skriver anmälan hittar du ovan. Sen driver och utreder förhoppningsvis JO själva ärendet åt dig med hjälper av egna jurister mm.

Lycka till!
Svar på tråden Jo-anmälan?