Anonym (Arg o besviken) skrev 2012-03-04 22:44:25 följande:
Tack för era svar!
Jag känner mig trakaserad av dom senaste dagarnas mailkonversationer med stödfamiljen där dom anklagar mig för att ha slitit bort 2 familjemedlemmar, att jag är känslokall som ska ta alla saker (killarnas presenter!) och kommentarer som "fattar du inget" eller "ska du ha sängarna med".
När jag sa till dom att det är ju ni som väljer bort barnen eftersom behovet av varannan helg inte finns utan bara var 4:e helg och stödfamiljen säger att var 4:e helg är dom inte med på. Detta har jag fått så spydiga svar på.
Jag har skrivit till dom flera ggr och förklarat att det är barnens behov som styr, och inte stödfamiljens önskemål. Men dom skriver bara spydiga svar. Jag skrev att det finns ju ingen mellanväg att gå, jag vill inte varannan helg och dom vill inte var 4:e. Dom kunde inte ens lämna hit kläderna som dom glömde skicka med sista gången utan dom fick jag hämta i en affär där dom lämnat in oss, för det var för jobbigt att träffa barnen.
Flera nära jag pratar med säger samma sak, dom har ju bara haft barnen för att dryga ut kassan, och sällskap. Den ena vuxna jobbar ofta kväll o natt o den andra gillar inte att vara själv i huset.
Det är ju just det, jag tror inte att dom är stödfamilj av rätt anledning, inte när dom förstår hur viktigt det är att hålla ord till barn (speciellt mina barn som tidigare blivit svikna av vuxna). När jag pratade med soc om ersättning som dom fått (semestern som inte blev av), alla gånger jag skjutsat samt de tillfällen när dom inte orkat ta barnen men inte meddelat soc utan fått ersättning så pratade bara soc bort det och frågade om det var ok för mig att dom tar andra barn nu, då vi är ett avslutat kapitel.
Kompisar till mig har sagt att dom vill anmäla stödfamiljen för bedrägeri då det är våra skattepengar som dom stoppar i fickan utan rätt till dom. Men jag undrar också vad soc har för redovisningsskyldighet för stödfamiljer. Behövs inga kvitton. Inte ens i efterhand.
Nä, ska sluta skriva. Jag kan hålla på i evighet. En kompis sa nåt vettigt till mig. Då stödfamiljen jobbar på uppdrag av soc så ta detta med dom istället. Och det ska jag. Ta med hela mailkonversationen så får dom se hur stödfamiljen beter sig när dom inte får sin vilja igenom. Och soc får ta på sig ansvaret att förklara för stödfamiljen att gett är gett - det går inte ta tillbaka presenter, speciellt inte dem man ger ett barn.
Låter ju som sagt helt galet, men kanske som att de knutit an till barnen för mycket istället för att se att barnen faktiskt är ett uppdrag de har, ingen mindre adoption. kan tänka mig att de är ledsna över att få ha barnen mindre och därför kanske agerar som de gör.
Men oavsett är det INTE OKEJ!
Tycker att om orkar så slåss för att sanningen kommer fram, idag är det brist på familjehem så risken finns ju att de beter sig såhär igen och igen.
Om soc inte vill lyssna så gå högre upp, din socialsekreterare eller vem du nu träffar har alltid en chef, som har en chef som har en chef så att säga. Dessutom brukar de lite högre cheferna vara väldigt intresserade av budgeten/ekonomin när minsta krona försvinner, i nuläget sparas det på allt, här har de tom dragit in bläckpennorna för hemtjänsten som skall ha med sig egen bläckpenna....mao ord kommunerna sparar kan man lugnt säga.