• Anonym (Arg o besviken)

Dom tar barnens presenter!

Mina barn har haft stödfamilj varannan helg i 4 års tid. Då jag inte längre känner behov av varannan helg längre utan ville ändra till var 4:e helg så säger stödfamiljen att då får det vara. Då vill dom inte ha barnen mer.

Jag har fått reda på från soc att dom får ersättning för att hämta och lämna barnen trots att jag kört dom ett antal ggr (ersättning dom fått på 2000-3000kr som dom inte skulle ha). Dom har även i somras fått ersättning för att äka iväg på minisemester med barnen trots att dom inte åkte (dom skylde på dåligt väder). Detta är dom saker som jag vet. Troligen är det ju massa andra grejer också.

Jag anser att detta är bedrägeri. Är det inte det?

Nu frågade jag efter de presenter som mina barn fått hos stödfamiljen under dessa 4 år, om dom kan få ta hem dom till oss, dvs presenter som överlämnats med orden - "grattis på födelsedagen" eller "god jul", men som har varit kvar hos stödfamiljen. Jag får då som svar att dom sakerna vill stödfamiljen ha kvar ifall det kommer andra barn. Alltså presenter som mina barn fått! 

När jag förklarade för dom att barnens presenter måste dom ju själ få bestämma över hur dom ska göra så får jag som svar att jag är okänslig och småaktig?!

Vad är skillnaden att ge bort en present till en vuxen och sen ta tillbaka den några år senare jämfört med det här?

Snälla behöver lite stöd. Under alla dessa 4 år har stödfamiljen dikterat villkoren och jag har fått rätta mig efter dom då jag varit så beroende av dom. Men nu är jag glad att slippa dom när dom beter sig såhär. Men jag blir så ledsen å barnens vägnar samtidigt som jag undrar vad dom får för uppfattning vad man får och inte får göra.          

• Svar på tråden Dom tar barnens presenter!
  • Anonym

Ta upp resorna med din socialsekreterare, men varför har du kört? De kontaktfamiljer jag känner till hämtar och lämnar. Presenterna kan du nog inte göra något åt, men det finns många knäppa människor i världen,

Jag har kört för att dom bett mig. Det handlar ju inte om att jag ska ha ersättningen, utan att dom inte ska ha den. Dom har dessutom aldrig sagt till soc att dom ibland inte har barnen utan har fått ersättning även när dom inte haft dom. Det har hänt flera ggr att dom inte orkat ha dom vissa helger.

Men presenterna är ju deras? Ska jag be att få tillbaka det som mina barn gett dom då såsom blommor och smycken?   

Usch vad jag tycker illa om dom nu.  

• Vinterankan

Jag tycker också att du ska prata med socialsekreteraren. Vet inte om du kan kräva att få presenterna men det är ju helt klart dålig stil av dom att inte låta barnen få dom med sig. Om de är så snåla som de verkar vara så kanske de inte är stödfamilj av rätt skäl och då bör ju socialsekreteraren få veta det. 

• Litet My
    Vinterankan skrev 2012-03-03 15:19:56 följande:
    Jag tycker också att du ska prata med socialsekreteraren. Vet inte om du kan kräva att få presenterna men det är ju helt klart dålig stil av dom att inte låta barnen få dom med sig. Om de är så snåla som de verkar vara så kanske de inte är stödfamilj av rätt skäl och då bör ju socialsekreteraren få veta det. 
    Tänker samma sak.

Låter inte som de är stödfamilj för barnens skull utan pga andra orsaker. Annars är man väl knappast så ogin med barnens saker och tar emot pengar man egentligen inte har rätt till och som inte är intresserade av minskat behov av dem vilket jag trodde var positivt, dvs att bioföräldrarna känner att de själva orkar/kan ha barnen mer vilket borde vara positivt.

Jag blir lite skeptiskt jag.
  • carola 79

trist när vi avslutade med vårt kontaktbarn  så fick hon ta med alla grejer som hon hade hos oss, konstigt ang milersättningen vi får alltid fylla i en lapp med uppgifter om när vi hämtat och lämnat så har dom lämnat in uppgifter om att dom kört när dom inte har det e det ju bedrägeri...

Tack för era svar! 

Jag känner mig trakaserad av dom senaste dagarnas mailkonversationer med stödfamiljen där dom anklagar mig för att ha slitit bort 2 familjemedlemmar, att jag är känslokall som ska ta alla saker (killarnas presenter!) och kommentarer som "fattar du inget" eller "ska du ha sängarna med".

När jag sa till dom att det är ju ni som väljer bort barnen eftersom behovet av varannan helg inte finns utan bara var 4:e helg och stödfamiljen säger att var 4:e helg är dom inte med på. Detta har jag fått så spydiga svar på.

Jag har skrivit till dom flera ggr och förklarat att det är barnens behov som styr, och inte stödfamiljens önskemål. Men dom skriver bara spydiga svar. Jag skrev att det finns ju ingen mellanväg att gå, jag vill inte varannan helg och dom vill inte var 4:e. Dom kunde inte ens lämna hit kläderna som dom glömde skicka med sista gången utan dom fick jag hämta i en affär där dom lämnat in oss, för det var för jobbigt att träffa barnen.

Flera nära jag pratar med säger samma sak, dom har ju bara haft barnen för att dryga ut kassan, och sällskap. Den ena vuxna jobbar ofta kväll o natt o den andra gillar inte att vara själv i huset.

Det är ju just det, jag tror inte att dom är stödfamilj av rätt anledning, inte när dom förstår hur viktigt det är att hålla ord till barn (speciellt mina barn som tidigare blivit svikna av vuxna). När jag pratade med soc om ersättning som dom fått (semestern som inte blev av), alla gånger jag skjutsat samt de tillfällen när dom inte orkat ta barnen men inte meddelat soc utan fått ersättning så pratade bara soc bort det och frågade om det var ok för mig att dom tar andra barn nu, då vi är ett avslutat kapitel.
    Kompisar till mig har sagt att dom vill anmäla stödfamiljen för bedrägeri då det är våra skattepengar som dom stoppar i fickan utan rätt till dom. Men jag undrar också vad soc har för redovisningsskyldighet för stödfamiljer. Behövs inga kvitton. Inte ens i efterhand.

Nä, ska sluta skriva. Jag kan hålla på i evighet. En kompis sa nåt vettigt till mig. Då stödfamiljen jobbar på uppdrag av soc så ta detta med dom istället. Och det ska jag. Ta med hela mailkonversationen så får dom se hur stödfamiljen beter sig när dom inte får sin vilja igenom. Och soc får ta på sig ansvaret att förklara för stödfamiljen att gett är gett - det går inte ta tillbaka presenter, speciellt inte dem man ger ett barn. 

• Vinterankan

Se till att hålla dig lugn och saklig i din kontakt med soc. Blir väldigt lätt att man uppfattas som hysterisk när man försöker påtala brister.

• Anonym (Galet)

Byt stödfamiljoch berätta allt för soc, vilka idioter, blir så förbannad på folk som utnyttjar!!!

• Anonym

Ett råd till, sluta maila med familjen. Ha kontakten via soc. Så inte de får för sig att du trakasserar eller nåt. Det skulle bara göra saken värre för dig, de verkar ju vrida och vända på saker till sin fördel...

• Anonym (nix)

Man kan inte behålla barnens egna presenter...har aldrig hört!

Svar på tråden Dom tar barnens presenter!