• Anonym

Dom tar barnens presenter!

Ta upp resorna med din socialsekreterare, men varför har du kört? De kontaktfamiljer jag känner till hämtar och lämnar. Presenterna kan du nog inte göra något åt, men det finns många knäppa människor i världen,

• Anonym

Ett råd till, sluta maila med familjen. Ha kontakten via soc. Så inte de får för sig att du trakasserar eller nåt. Det skulle bara göra saken värre för dig, de verkar ju vrida och vända på saker till sin fördel...

• Anonym

Det finns alltid två versioner av samma historia...

Jag tycker varken bu eller bä om stödfamiljen och deras beteende eftersom jag endast tagit del av en version, jag har själv kompisar som är stödfamiljer och har förstått att det inte är någon lätt uppgift att få till ett bra samarbete med föräldrarna till barnen... 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-03 12:30:53 följande:
    Ta upp resorna med din socialsekreterare, men varför har du kört? De kontaktfamiljer jag känner till hämtar och lämnar. Presenterna kan du nog inte göra något åt, men det finns många knäppa människor i världen
    Finns INGET som säger att en kontaktfamilj MÅSTE hämta & lämna barnen!
    Varför det oftast brukar vara så är för att bio föräldrarna brukar varken ha körkort eller bil men et är inget som man måste göra!
  • Anonym

de presenterna har de nog inte betalat själva 
    utan det har nog kummunen gjort

• Anonym
    Anonym (Arg o besviken) skrev 2012-03-15 22:40:22 följande:
    Jag har efter mycket tjat fått till ett möte med kommunen. Men jag är väldigt besviken på hur dom agerar. Soc tycker att stödfamiljen är kanon bara för att dom vill vara stödfamilj. Känns som kraven är låga. När tycker soc själva att bedrägeri är bedrägeri? Måste det uppgå till en viss summa för att dom ska ta det på allvar? 
    Dom är dessutom inte intresserade av att hjälpa mig utan går med på samtal för att jag bett om det.

Jag hade önskat att jag kunde låta det vara men eftersom mitt ena barn tjatar om en present så gott som dagligen så känns det tråkigt om han inte kan få tillbaka sin leksak. Barnen mår bra och jag märker inte än att dom saknar dom, men, det ena barnet har som sagt pratat om en sak som är kvar hos stödfamiljen. 

Jag ska försöka vara saklig när jag har mötet med soc. Förklara läget och faktiskt kräva hjälp av dem med att barnen ska få tillbaka sina saker. Jag vill också få svar på hur man anmäler för bedrägeri samt vad en stödfamilj ska behöva göra för felsteg, övertramp eller bedrägeri för att dom ska anses olämliga.

Lite konstigt att alla dessa stödfamiljer, familjehem och jourhem ska behöva ta så mycket skit för att dom frivilligt går inte och tar hand om ANDRAS barn då dom inte orkar eller har misslyckats....
    En familj går frivilligt ( med en fjuttg struntsumma som arvode) in och hjälper en annan familj med deras barn då dom själva inte orkar och ska trots denna insats bara få en massa skit i alla dessa trådar!
    Så patetiskt!
    Alternativet är att ta hem barnet och ta hand om dom själv såsom är meningen när man skaffar barn:)
  • Anonym
    Anonym (Arg o besviken) skrev 2012-03-15 22:40:22 följande:
    Jag har efter mycket tjat fått till ett möte med kommunen. Men jag är väldigt besviken på hur dom agerar. Soc tycker att stödfamiljen är kanon bara för att dom vill vara stödfamilj. Känns som kraven är låga. När tycker soc själva att bedrägeri är bedrägeri? Måste det uppgå till en viss summa för att dom ska ta det på allvar? 
    Dom är dessutom inte intresserade av att hjälpa mig utan går med på samtal för att jag bett om det.

Jag hade önskat att jag kunde låta det vara men eftersom mitt ena barn tjatar om en present så gott som dagligen så känns det tråkigt om han inte kan få tillbaka sin leksak. Barnen mår bra och jag märker inte än att dom saknar dom, men, det ena barnet har som sagt pratat om en sak som är kvar hos stödfamiljen. 
    Vad är det för saker du talar om? En del kan var sådant som familjen köpt för att flera barn ska kunna använda. Medan personliga saker som barnet fått på födelsedag eller namnsdag borde få följa barnet. 

Det är ingen som får kontaktfamilj för att få hjälp att fostra barnen. Det är ett stöd för personer som inte har stöd i nätverket.  

Hur har du fått reda på vad soc betalar ut? Det skulle vara intressant att se hur våra skattepengar förvaltasDrömmer
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-03-17 18:05:29 följande:
    Tills dess annat framkommer kan jag inget annat än anta att det TS skriver stämmer.

Jag är helt övertygad om att det inte är enligt reglerna att få milersättning för hämtningar/lämningar man ej gjort samt ersättning för dagar man ej haft dessa barn i sin vård.
    Beror helt och hållet på hur uppdraget är upplagt och vad som står i familjens avtal!
    Kan visst vara så att dom får visst antal mil varje månad och även fast arvode + omkostnad!
    Det vet varken du eller Ts nåt om och inte heller kommer få ta del utav!
    Tro och spekulera kan man göra i kyrkan:)
  • Anonym
    Anonym (Arg o besviken) skrev 2012-03-19 20:18:28 följande:
    Till dig som säger att jag borde vara tacksam för att ANDRA tar han om mina barn - denna stödfamilj tar in andras barn för att dom själva inte kan få barn. Är det i så fall inte jag som tycker att dom borde vara "tacksamma" att det finns andras barn att ta hand om? 

Jaha så kan man inte få egna barn så ska man "skratta sig lycklig" för att det finns föräldrar som inte orkar ta hand om sina barn!
    Tänk vad omtänksamt av alla dessa personer som får stödfamilj beviljat av Soc.... att dom tänker på alla barnlösa par!
    Absurd tanke!
    Självklart finns det nötter överallt men varför lägger du ner så mycket energi på hur mycket och vad dom får i arvode,milersättning och omkostnad?
    Du har INTE med det att göra!
    Trivs dina barn där?
    Har det fungerat i relationen/omsorgen till dina barn?
    Om svaret är JA så va nöjd och lägg inte din näsa i blöt om vad/hur och om dom får eller inte får vissa ersättningar!
    Om svaret är NEJ så byter du familj om du fortfarande har behov av att nåt barnlöst par vill med öppna armar ta emot dina barn då du själv inte orkar/kan eller har förmåga!
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-03-19 21:17:31 följande:
    Tja, om det nu är så att denna familj fular åt sig pengar de ej ska ha vill inte jag att de ska ha några uppdrag för skattepengar. Fusk kan bara fortsätta när kontrollen brister. Om inte TS säger ifrån, vem ska då göra det?
    Summan för EN familjs fuskande är en skitsak, för 10 eller 100 är det inte det
    Köper det du säger men samtidigt Herre Gud att Ts ens orkar lägga ner sin energi och tid på att snoka hos stödfamiljen!
    Är väl i alla fall inte hennes grej och inte heller vet hon hur avtalet är utformat och vad som står i det!
    Samma sak som att stödfamiljen ska kolla upp varje månad om Ts får rätt summa av Soc eller inte!
    Gör dom ett "bra jobb" ska Ts vara glad men gör dom det inte ska barnen inte vara kvar där och det oavsett om 100 meter redovisas eller inte!

• Anonym
    Tom Araya skrev 2012-03-19 21:19:48 följande:
    Och även då är man förpliktad att utföra vad som är översenskommet.
    Absolut är man det!
    Men hur det nu är utformat vet varken Ts, du eller jag något om!
  • Anonym

Förstår inte riktigt problemet?
    Vi är stödfamilj åt ett syskonpar.
    Vi har fast arvode varje månad, fast summa för omkostnad och fast summa för milen (så länge det inte blir längre oplanerade resor som i så fall redovisas i efterskott) 
    Dessa fasta summor har vi oavsett vad.
    Vad vi får och inte får har inte mamman till syskonen inte en aning om och ska inte heller ha eftersom det är något som vi och Kommunen har kommit överens om!
    Man brukar väl inte behöva redovisa sina inkomster för vem som helst eller? 

• Anonym
    Tom Araya skrev 2012-03-19 22:38:50 följande:
    Sedan så heter det skatta sig lycklig, utan r mellan k och a.
    Wow!!!!! Ooooooooops hur ska detta gå nu då, det kom med ett R och ett K.Fyyyy så dumt det blev!
    Hahahahahaha!
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-03-19 21:29:14 följande:
    Du läser som en kratta cyklar!

Om du läser understruken rad måste du väl förstå att raderna ovanför är ironi.

Sen när ska inte skattebetalare bry sig om vad skattepengar går till?

Detta har TS redan svarat på om du behagar läsa. Familjen vägrar gå ner i antalet dagar de har barnen, då ska de inte ha barnen alls. Alltså funkar det inte med denna familj.

Sist men inte minst....
    Du ger intrycket av att vara en "sköt-dig-själv-och-skit-i-andra"-typ....min fråga är då...VAD FAN SKRIVER DU HÄR FÖR DÅ?
    Japp så är det, man ska bry sig när man är skattebetalare men är Ts en skattebetalare menar du?

• Anonym
    Anonym (Fattar inte) skrev 2012-03-20 08:47:05 följande:
    Jag förstår inte riktigt. Du har fått hjälp av en familj i 4 år och då varannan helg samt minisemesterar. Det är helt fantastiskt att du har fått det då många många inte får den här hjälpen.

Dessa personer är utredda, de köper presenter till dina barn fast de bara är där varannan helg.

Varför skulle de inte få betalt? Det är inga stora pengar stödfamiljer får. De ger dina barn sin kärlek, de får följa med på minisemestrar, de ser till så att barnen är trygga.

Tycker du är väldigt otacksam. 
    Håller med dig helt!
  • Anonym
    Anonym (Arg o besviken) skrev 2012-03-23 14:38:07 följande:
    Nu har jag varit på möte hos soc och jag är nöjd med utgången.

Soc erkänner att dom gjort fel efter fel vad det gäller mig och mina barn. Dom har bara gjort en fjärdedel så många uppföljningar som dom borde ha gjort och de uppföljningar dom har gjort har dom inte gjort enligt boken.

Soc har gett ut ersättning utan att kontrollera var pengarna tar vägen.

Soc tog på sig ansvaret att se till att mina barn får tillbaka sina saker. Dom höjde inte ens på ögonbrynen utan det var ju självklart, även för soc, att saker man gett bort kan man inte ta tillbaka.

Soc ska kolla över rutiner angående avtalen dom har med stödfamiljer, och bättre förklara för stödfamiljen vad som är deras roll, deras rättigheter och deras skyldigheter.

Soc sa också att  det är positivt om behovet av stöd minskar, det är ingenting som stödfamiljen ska argumentera emot.

Så som stödfamiljen har behandlat mig är inget som soc ställer sig bakom, tvärtom. Soc gillade inte tonen som stödfamiljen haft mot mig i sina skrivna meddelanden.

Känns bra att soc erkänner fel och tar till sig och ska jobba på att förbättra rutiner. Och dom tackade mig för att jag faktiskt tog mig tid och rapportera in.

Dom ska prata med stödfamiljen om deras beteende mot mig för att försäkra sig om att nästa familj inte får samma problem.

Skönt - nu ska jag släppa det här och ha en skön solig helg tillsammans med mina underbara ungar :))))
  • Anonym
    Anonym (Arg o besviken) skrev 2012-03-23 14:38:07 följande:
    Nu har jag varit på möte hos soc och jag är nöjd med utgången.

Soc erkänner att dom gjort fel efter fel vad det gäller mig och mina barn. Dom har bara gjort en fjärdedel så många uppföljningar som dom borde ha gjort och de uppföljningar dom har gjort har dom inte gjort enligt boken.

Soc har gett ut ersättning utan att kontrollera var pengarna tar vägen.

Soc tog på sig ansvaret att se till att mina barn får tillbaka sina saker. Dom höjde inte ens på ögonbrynen utan det var ju självklart, även för soc, att saker man gett bort kan man inte ta tillbaka.

Soc ska kolla över rutiner angående avtalen dom har med stödfamiljer, och bättre förklara för stödfamiljen vad som är deras roll, deras rättigheter och deras skyldigheter.

Soc sa också att  det är positivt om behovet av stöd minskar, det är ingenting som stödfamiljen ska argumentera emot.

Så som stödfamiljen har behandlat mig är inget som soc ställer sig bakom, tvärtom. Soc gillade inte tonen som stödfamiljen haft mot mig i sina skrivna meddelanden.

Känns bra att soc erkänner fel och tar till sig och ska jobba på att förbättra rutiner. Och dom tackade mig för att jag faktiskt tog mig tid och rapportera in.

Dom ska prata med stödfamiljen om deras beteende mot mig för att försäkra sig om att nästa familj inte får samma problem.

Skönt - nu ska jag släppa det här och ha en skön solig helg tillsammans med mina underbara ungar :))))
    Härligt att läsa, ibland kommer det fram vilka utnnyttjare de är...de vill bara ha pengarna å skiter i barnen.
    Lyck atill nu TS å njut med dina barn Solig
Svar på tråden Dom tar barnens presenter!