Inlägg från: Anonym (Fattar inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattar inte)

Dom tar barnens presenter!

Jag förstår inte riktigt. Du har fått hjälp av en familj i 4 år och då varannan helg samt minisemesterar. Det är helt fantastiskt att du har fått det då många många inte får den här hjälpen.

Dessa personer är utredda, de köper presenter till dina barn fast de bara är där varannan helg.

Varför skulle de inte få betalt? Det är inga stora pengar stödfamiljer får. De ger dina barn sin kärlek, de får följa med på minisemestrar, de ser till så att barnen är trygga.

Tycker du är väldigt otacksam. 

• Anonym (Fattar inte)
    trolltjejen skrev 2012-03-20 08:59:37 följande:
    Det som jag reagerar på är inte ersättningen de har fått. Det jag tycker är konstigt är att de väljer att bryta kontakten med barnen nu när mamman orkar ha barnen oftare. Vill de inte ha fortsatt relation med barnen och följa upp hur de mår? Jag tycker synd om barnen. De borde hamna i första rummet. Om relationen mellan mamman och stödfamiljen är dålig borde inte barnen få lida för det.
    Vi hör bara TS sida här. Vi vet inte vad stödfamiljen har att säga om vad som har hänt.
    Stödfamiljen känner barnen väl. De har säkert hjälpt till att bygga upp en trygghet genom att ha dem varannan helg samt under minisemestrar. Det har ändå gått fyra år vilket är en lång tid.

Att ha endast en helg i månaden anser kanske stödfamiljen är för lite därför att det bara blir barnvakts tid då. Kanske vill stödfamiljen ge två helger i månaden för att hjälpa andra barn.

Det vet vi inte eftersom vi inte har hört stödfamiljens resonemang. 
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (lisa) skrev 2012-03-20 09:13:17 följande:
    Jag hade kontaktfamilj för mitt barn ett tag. Det berodde självklart inte på att jag inte "orkade" ta hand om mitt barn - som någon så korkat skrev. Obestämd

Det var alltid jag som lämnade och hämtade barnet. Om dem någon gång gjorde utflykter eller annat som kostar pengar så var det jag som betalade det. Aldrig stödfamiljen.

Avtalet gällde en helg var 6:e vecka, men det kunde gå månader utan att dem haft tid för mitt barn. Jag vet att dem fick ersättning för dessa helger ändå, men jag brydde mig inte om det. Kanske jag borde ha gjort? 

Mitt barn gillade att vara hos dem och jag tyckte om dem också. Men det blev för jobbigt att aldrig veta om dem kunde till helgen eller inte.
    Oftast ringde dem och avbokade på torsdag kväll eller mitt på dagen på lämningsdagen (fredagen). Jag visste inte om jag skulle förbereda barnet eller vänta till sista stund för säkerhets skull, båda alternativen blev stressande för både mig och mitt barn.

Jag träffade en man och blev sambo så småningom så då behövde jag inte dem längre - jätteskönt faktiskt.    

Din familj verkar inte göra detta av rätt anledning och jag tycker det är starkt av dig att säga ifrån ts! Önskar dig all lycka till! {#emotions_dlg.flower} 
    I det här fallet skulle jag kontakta soc och berätta hur stödfamiljen fungerade. Att ringa någon dag innan och avboka när ett barn är förberett att åka iväg en helg är oacceptabelt.

Det bästa är att ha exakta helger inplanerade för t ex tre-sex månader framåt.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (lisa) skrev 2012-03-20 09:51:17 följande:
    Det är klart att vi bara hört ts sida - MEN - vi har också hört vad stödfamiljen skrivit för spydiga saker i sina mail till ts. Det säger en hel del om denna familj.

Självklart måste man lita på att det ts skriver är sant, gör man inte det behöver man inte läsa eller skriva i sådana här forum öht. 
    Ehh, som sagt var bara en sida.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (erfaren...) skrev 2012-03-20 09:40:39 följande:
    Bara ts och stödfamiljen vet hela scenariot.

Om vi utgår från att Ts berättat som det är:

Att vara familjehem ska tåla granskning....om de fått ersättning de inte haft rätt kan det ju i förlängningen innebära att det blir mindre pengar kvar till denna verksamhet=färre får hjälp än som kunde få det.....

Man väljer att ta hand om andras barn, det är ett förtroende.....man gör det för barnens skull...inte för att få ersättning, slippa känna sig ensam etc.(Självklart ska man ha skälig ersättning)

Att behålla barnens personliga presenter, på vilket sätt är det att tillvarata barnens intresse?
    När jag växte upp kallades det för stöld!

Har sett saken från båda sidor, har nära släktingar som är stödfamilj, haft nära vänner som behövt stödfamilj...
    i alla de fallen har det fungerat bra.
    (När jag växte upp var vi fosterfamilj kan också tilläggas)

Måste också påpeka att även socialt välfungerade, pålitliga föräldrar med jobb, välutbildade, kan hamna i en sån livssituation att de kan behöva denna hjälp, jag känner åtminstone två personligen!!!

Inte att förglömma att denna stödfamilj har tagit hand om TS barn i fyra år. Ganska lång tid.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (lisa) skrev 2012-03-20 10:05:45 följande:
    Just därför är det ännu värre att dem beter sig så illa nu! Om jag vore ts så skulle jag fundera på hur barnen egentligen har haft det hos den där familjen.

Det är nog bäst för barnen att dem slipper familjen nu och det är väl det enda positiva i det hela. 
    Du tar det för en självklarhet att andra människor ska ta hand om andras barn. Den här stödfamiljen har gemensamt tagit ett beslut troligtvis efter mycket övervägande. Ringt socialtjänsten som har gjort en utredning och godkänt familjen som stödfamilj.

De har endast barnen  varannan helg. Jag läste att det stod barnens sängar någonstans så jag antar att barnen trots att de är där endast varannan helg har ett eget rum. Vad kostar inte ett till rum varje månad i hyra? Du ska inte tro att omkostnaden som stödfamiljer får täcker allt. En milersättning (TS skrev 20 kr jag tror att den är på 18 kr) täcker inte både bensin och slitage på bilen. det är en otroligt låg ersättning mot vad det egentligen kostar.
    Jag är inte stödfamilj kan jag säga men jag tycker att de gör ett fantastisk arbete. 
  • Anonym (Fattar inte)
    trolltjejen skrev 2012-03-20 10:08:58 följande:
    Precis, det är konstigt. Efter 4 år tycker jag att du borde bry sig om barnen oavsett åtangande via soc eller inte. Att bryta kontakten bara för att de inte kommer överens om tiderna med mamman blir ett svek mot barnen.
    Det kanske är mamman som är problemet. det vet vi inte. Tycker hon ska vara tacksam mot familjen som har tagit hand om hennes barn i hela fyra år.

• Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Arg o besviken) skrev 2012-03-20 10:17:53 följande:
    Anonym "fattar inte" - bara för att någon blir godkänd behöver det inte betyda att dom är bra. Du kanske läst tidigare om hur mycket uppföljning kommunen gör (INTE!), då kanske dom inte har så noggrann kontroll på stödfamiljer heller?
    Jag kommer förhoppningsvis få en del svar från soc när vi haft mötet.
    FYRA år TS har stödfamiljen tagit hand om dina barn. Nattat dem, hittat på aktiviteter, lagat mat till dem mm mm  mm. VAR tacksam.
  • Anonym (Fattar inte)
    asta66 skrev 2012-03-20 10:21:09 följande:
    Jag och min man vart tillfrågade och fick ett papper att anmäla oss på. Det var ingen utredning av oss inte.
    Det är klart att det utreds. jag har sett dig förut här bland inläggen och väldigt ofta kommer du med skumma kommentarer. Dvs enbart osanna kommentarer som bara är ute efter att provocera
  • Anonym (Fattar inte)

Bara det att de haft eget rum till barnen säger en hel del. Ett rum som de betalat hyra för fast barnen bara är där 2 helger i månaden. Otacksamt är vad det är.

Svar på tråden Dom tar barnens presenter!