• kattochbebis

Dags för trampcykel vid 4 år?

När klarade ditt barn av att cykla på en vanlig cykel med trampor? Obs, utan stödhjul.
    Min son fyller snart fyra och jag funderar på om han ska ha en trampcykel. Han klarar galant att åka och balansera på en såndär cykel som man sitter på och sparkar sig fram med benen. Jag vill inte att han ska ha stödhjul.

• Svar på tråden Dags för trampcykel vid 4 år?
  • Edda2

Vår ena son var 4år när han lärde sig fixa det på 10 min :-P
    Den andre som var 5 år fixade det inte och ville inte lära sig heller.

Bara att prova sig fram, lycka till!

• kattochbebis

Han som fixade det, hade han åkt med stödhjul innan eller cykel utan trampor som man sparkar sig fram på (minns ej vad den kallas:)?

• Edda2

Han har haft med stödhjul innan, meningen var egentligen att lära det äldre barnet men ja det blev inte så

Men hade inte alls cyklat mycket innan.

• MrsKnapa

2 av mina söner cyklade båda utan stödhjul när dem var 2,5 år den tredje är ännu bebis :) De vart en del blåmärken men va gör de? Dem läker :)

• Nica 1

Jag vägra också stödhjul men fför min son var det inga problem han lärde sig cykla på riktig cykel månaden innan han fylde 3år. Blåmärken bblev det men det tar olivoljan bort så det syntes inte mycket

• Flickan och kråkan

Vi ska satsa på vanlig cykel med trampor till vår äldsta nu till våren. Han fyllde 4 år vid jul. Behärskar sin balans-/springcykel klanderfritt sedan bra länge.

• skånegås

1:a var 4,5 då det blev vår och hon lärde sig
    2:a vägrade ens prova cykeln, kom hem från dagis då han var 4,5 och sa att han kunde cykla. 1 gång hann han innan snön kom
    3:e lärde sig på 10 min månaden innan han fyllde 4...

Så vid 4 kan det absolut vara dags för cykel. Ett tips är att välja en med små hjul (12 tum kanske). De går inte så fort utan man hinner springa med och så blir det inte så stora skador om/när de cyklar omkull.

• cosinus

Äldsta var fem år, nummer två fyra år (precis fyllda) och nummer tre cyklade 1 månad efter sin treårsdag. Dock utan att kunna stiga av och på eftersom han inte nådde ner till marken (han är liten för sin ålder så även 12 tummaren var stor). Vi har aldrig haft stödhjul.

• kattochbebis
    skånegås skrev 2012-03-03 20:18:40 följande:
    1:a var 4,5 då det blev vår och hon lärde sig
    2:a vägrade ens prova cykeln, kom hem från dagis då han var 4,5 och sa att han kunde cykla. 1 gång hann han innan snön kom
    3:e lärde sig på 10 min månaden innan han fyllde 4...

Så vid 4 kan det absolut vara dags för cykel. Ett tips är att välja en med små hjul (12 tum kanske). De går inte så fort utan man hinner springa med och så blir det inte så stora skador om/när de cyklar omkull.
    Vilket bra tips med små hjul, tack!
    När jag funderar över om det är dags tänker jag lite på hur mycket trafikvett man har vid fyra års ålder. Det är ju inte bara balansen som ska till. Men kan man bara springa med bredvid o ha koll så ska vi nog testa.
Svar på tråden Dags för trampcykel vid 4 år?