• kattochbebis

Dags för trampcykel vid 4 år?

När klarade ditt barn av att cykla på en vanlig cykel med trampor? Obs, utan stödhjul.
    Min son fyller snart fyra och jag funderar på om han ska ha en trampcykel. Han klarar galant att åka och balansera på en såndär cykel som man sitter på och sparkar sig fram med benen. Jag vill inte att han ska ha stödhjul.

• Svar på tråden Dags för trampcykel vid 4 år?
  • cosinus

Vid fyra kunde man cykla bredvid på cykelvägar men man fick påminna att titta frammåt, akta diket och såna saker :) han som cyklade vid tre sprang vi alltid med, han kunde börja titta bakåt när som helst, släppa styret för att klia sig i ansiktet och såna saker, ingen impulskontroll och inget förstånd alls :)

• kattochbebis
    cosinus skrev 2012-03-03 21:57:51 följande:
    Vid fyra kunde man cykla bredvid på cykelvägar men man fick påminna att titta frammåt, akta diket och såna saker :) han som cyklade vid tre sprang vi alltid med, han kunde börja titta bakåt när som helst, släppa styret för att klia sig i ansiktet och såna saker, ingen impulskontroll och inget förstånd alls :)
    Ja det är ju såna grejer man är rädd för! :) Som det du skriver med treåringen. Fyra kan nog vara en bra ålder att börja ändå låter det som.
  • vad ska man heta

min tjej fick en sån där sparkcykel när hon var 3år. den använde hon 2 dagar sen testade hon en cykel med trampor och hon kunde cykla. hon kunde int det innan, fast vi övat massor. vi lånade ut den till en bekants barn som åxå lärde sig cykla på en gång efter han testat ballanscykeln.

• strojes

Äldsta tjejen lärde sig cykla utan stödhjul strax efter hon var 4,5 år. Hon cyklade på en 12 tums-cykel och hade haft stödhjul sedan hon var knappt 3,5 år.
    När hon fyllde 4 år fick hon en tvåhjulig sparksyckel (kickboard ej springcykel) som hon körde mycket med och tränade balansen vilket hjälpte mycket när det gällde att cykla på vanliga cykeln.
    Hennes småsystrar blir 4,5 år nu i maj och under sommaren kommer vi prova lite utan stödhjul för dem. De var vars en sparkcykel (kickboard) som vi hoppas kunna hjälpa dem på samma sätt som storasyster som vi inte behövde springa med speciellt många gånger när hon lärde sig cykla.

• kattochbebis
    vad ska man heta skrev 2012-03-03 22:11:35 följande:
    min tjej fick en sån där sparkcykel när hon var 3år. den använde hon 2 dagar sen testade hon en cykel med trampor och hon kunde cykla. hon kunde int det innan, fast vi övat massor. vi lånade ut den till en bekants barn som åxå lärde sig cykla på en gång efter han testat ballanscykeln.
    Menar du en sån man sitter på o sparkar sig fram? De är fantastiska! Min lille kille älskar sin.
  • vad ska man heta
    kattochbebis skrev 2012-03-04 20:25:23 följande:
    Menar du en sån man sitter på o sparkar sig fram? De är fantastiska! Min lille kille älskar sin.
    ja en sån
  • fröken

Min tjej började cykla på sin vanliga 12 tums-trampcykel vid ca 3,5 år, utan stödhjul.

• YokohamaNr2

Det beror helt på intresse och koordination tror jag. Har han åkt balanscykel tror jag inte det blir några problem alls! Min son fick en cykel i 3års present av sina gudföräldrar. Den hade stödhjul men var otymplig och tung och han blev aldrig riktigt kompis med den. När vi tog bort stödhjulen dock så tog det ett par timmar och sen var det inga problem. Stödhjulen var bara ett hinder tycker jag

Han hade haft en sparkhjuling så jag tror att han hade tränat upp balansen på det viset.

• Woodgrove

Dottern fick en springcykel när hon fyllde 3. När hon var 3 år och 10 månader satte vi henne på en vanlig cykel utan stödhjul och sa "trampa". Det gick hur bra som helst Behövde inga stödhjul eller hjälp med balansen på annat sätt. Igår fick hon en ny större cykel och det gick lika smidigt att byta från den lilla till den stora. Så min erfarenhet är att det borde gå bra. Men hon är väldigt "modig" av sig, kompisars barn som inte är lika framåt har inte kunnat göra samma sak.  

• Maria 077

Vår dotter fyller 3 i Maj och hon cyklar med en cykel med trampor och stödhjul och det går jättebra!

• Flickan och kråkan
    Maria 077 skrev 2012-03-07 19:35:14 följande:
    Vår dotter fyller 3 i Maj och hon cyklar med en cykel med trampor och stödhjul och det går jättebra!
    TS vill inte ha stödhjul. Vi tänker inte heller sätta stödhjul på våra barns cyklar.
  • Maria 077
    Flickan och kråkan skrev 2012-03-07 20:20:12 följande:
    TS vill inte ha stödhjul. Vi tänker inte heller sätta stödhjul på våra barns cyklar.
    Jag tror att man får ta bort stödhjulen när barnet är redo... Sånt kan man inte stressa fram. Man är mogen vid olika åldrar.

Vår dotter som inte ens är tre kan cykla med trampor men inte utan stödhjul eftersom fokus inte alltid är där den borde vara när man cyklar men snart kan hon! 
Svar på tråden Dags för trampcykel vid 4 år?