• Anonym (Så orolig ...)

Leukemi?

Känner mig som världens löjligaste men kan inte släppa detta ... Efter en rejälv fökylning i januari har jag känt mig trött, ont i lederna, nedstämd och ont i halsen ut i örat med jämna mellanrum. Dock ingen feber. Googlade på mina symtom och fick då upp leukemi. Då kan man känna sig trött, på en del börjar det med halsont som inte går över precis som hos mig!  :( Livrädd för cancer som jag är var jag hos läkaren som jag berättade min oro för i fredags. Han sa att jag ser alldeles för pigg ut för att ha cancer. Jag bad honom ta blodprover och att jag var orolig för leukemi.

Fick svar efter en halvtimme kanske, alla värden såg bra ut, blodvärde, sänka, hb mm. Han sa att jag inte hade cancer och att jag skulle ta det lugnt och gå hem. Men jag kan ändå inte släppa det! Kan de verkligen se om man har leukemi med ett vanligt blodprov på VC?? Är så orolig och rädd  ....   Snälla någon som vet??

• Svar på tråden Leukemi?
  • Anonym

Google är bra på mycket men inte sjukdomsdiagnostik. Lita på din läkare.

• Anonym

Dina symptom du har, har jag från och till jämt.
    Försök att lita på det läkaren säger, vet att när oron är så stark som din är, så är det svårt att släppa. Jag är likadan.
    Men blodvärde m.m talar för mycket om hur det står till i kroppen!
    Vet folk som haft cancer, då har deras blodvärden varit åt helvete.

• Solaika

Eftersom leukemi är blodcancer o du hade normala värden kan du slappna av. Jag jobbar med leukemipatienter o blodvärdena är ju det avvikande som gör att man utreder vidare. De har ofta hb mellan 50-70 när de kommer in tex.

• Anonym (Så orolig ...)

Tack så mycket för era lugnande svar! Vet inte varför jag fått för mig detta, skräcken sitter så hårt och jag är så rädd. Men får nog lita på mina provsvar då!

Är bara så orolig för att jag känner mig olustig titt som tätt. Halsvärken som går ut i örat triggade igång oron för leukemi. Än en gång har goggle gjort mig livrädd!

Min mamma och mormor har fel på ämnesomsättningen så det togs ett sådant prov med, får svar på det nu i veckan. Kanske kan vara det som felar ... Har en son på 19 månader så jag har sån sjuk ångest att bli sjuk och dö ifrån honom ...

• kossan

Ja google, kära google! Jag är likadan som du, googlar mina symptom och varje gång jag går till läkare etc och säger att jag har googlat då suckar de och säger att man inte ska göra det för då är man helt plötsligt dödssjuk när man egentligen är lite förkyld!

Det är ju inga ovanliga symptom du har, och ja de kan se på blodprov för om du hade leukemi så skulle dina blodvärden vara jättedåliga! Så du kan känna dig lugn, du är nog bara förkyld! =)   

• Solaika

Sluta googla halsont är inte det vanligaste symptomen på leukemi. Tänker inte tala om för dig vad det är heller för det sista du behöver är mer saker att känna efter. Låter mer troligt att din ämnesomsättning är tok. Alternativt så har du fått samma envisa virus vi dragits med hela vintern. Jag har varit förkyld mer eller mindre konstant sen i november och sambon sen i julas. Så försök släppa oron o lyssna på din läkare. Din beskrivning låter inte alls som leukemi. Inte det minsta b

• Anonym

Googla är det värsta man kan göra!! Jag är själv lite hypokondriker, och googlade en hel del förr, jag hade alla möjliga farliga sjukdomar! Och sprang till vårdcentralen titt som tätt. Har slutat googla helt nu.
    Ska tillägga att jag ofta har ont ut till örat som du beskriver, inte så skön känsla, men det är INTE leukemi

• Anonym (.)

Har man leukemi så brukar ett vanligt blodprov kunna indikera på det. Jag fick en variant av lymfom förra året som är väldigt lik leukemi, båda är ju blodcancer. Men jag såg INTE sjuk ut, jag såg mycket välmående och frisk ut, mina blodvärden var väldigt fina men trots det var jag i slutstadiet av min sjukdom med tumörer i hela buken. Jag hade inga andra sjukdomsteckan dock, inte ens det klassiska med förkylningen som aldrig går över, som annars många blodcancersjuka har...

Det jag vill säga är att det finns andra sjukdomar som inte syns i vanliga blodprover. MEN det jag också vill påpeka är att det inte behöver vara något allvarligt i att vara långdraget sjuk. För några år sedan var jag förkyld i ta mig fasen flera månader, men det var ett sånt år då massa långdragna virus härjade bland folk. Trodde aldrig jag skulle bli frisk och hostade mig fördärvad.

Ett tecken på leukemi är de klassiska mörkblå "blåmärkena", även jag fick sådana. Du har inga sådana på kroppen som istället för försvinner, växer?

• Anonym (Så orolig ...)

Oj nu blev jag ju orolig när du skriver att dina värden var bra! :( Men hur upptäckte du att du var sjuk då? Jag menar om du var i slutstadiet?? Och nej, inga onormala blåmärken här. Ont i halsen som inte vill släppa och ont i lederna till och från är mina främsta symtom. Trött också samt lite ont nedanför höger revben. Läkaren kände dock inget onormalt där.

• Anonym (.)
    Anonym (Så orolig ...) skrev 2012-03-04 08:08:00 följande:
    Oj nu blev jag ju orolig när du skriver att dina värden var bra! :( Men hur upptäckte du att du var sjuk då? Jag menar om du var i slutstadiet?? Och nej, inga onormala blåmärken här. Ont i halsen som inte vill släppa och ont i lederna till och från är mina främsta symtom. Trött också samt lite ont nedanför höger revben. Läkaren kände dock inget onormalt där.
    Man tog en biopsi från det stora blåmärket jag hade (hade enbart ett). Därifrån kunde man ställa exakt diagnos.
    Min mamma har också haft cancer men ändå helt normala värden, cancer syns inte alltid i blodprover, men ofta. 
Svar på tråden Leukemi?