Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Leukemi?

Har man leukemi så brukar ett vanligt blodprov kunna indikera på det. Jag fick en variant av lymfom förra året som är väldigt lik leukemi, båda är ju blodcancer. Men jag såg INTE sjuk ut, jag såg mycket välmående och frisk ut, mina blodvärden var väldigt fina men trots det var jag i slutstadiet av min sjukdom med tumörer i hela buken. Jag hade inga andra sjukdomsteckan dock, inte ens det klassiska med förkylningen som aldrig går över, som annars många blodcancersjuka har...

Det jag vill säga är att det finns andra sjukdomar som inte syns i vanliga blodprover. MEN det jag också vill påpeka är att det inte behöver vara något allvarligt i att vara långdraget sjuk. För några år sedan var jag förkyld i ta mig fasen flera månader, men det var ett sånt år då massa långdragna virus härjade bland folk. Trodde aldrig jag skulle bli frisk och hostade mig fördärvad.

Ett tecken på leukemi är de klassiska mörkblå "blåmärkena", även jag fick sådana. Du har inga sådana på kroppen som istället för försvinner, växer?

• Anonym (.)
    Anonym (Så orolig ...) skrev 2012-03-04 08:08:00 följande:
    Oj nu blev jag ju orolig när du skriver att dina värden var bra! :( Men hur upptäckte du att du var sjuk då? Jag menar om du var i slutstadiet?? Och nej, inga onormala blåmärken här. Ont i halsen som inte vill släppa och ont i lederna till och från är mina främsta symtom. Trött också samt lite ont nedanför höger revben. Läkaren kände dock inget onormalt där.
    Man tog en biopsi från det stora blåmärket jag hade (hade enbart ett). Därifrån kunde man ställa exakt diagnos.
    Min mamma har också haft cancer men ändå helt normala värden, cancer syns inte alltid i blodprover, men ofta. 
  • Anonym (.)
    Solaika skrev 2012-03-04 12:39:42 följande:
    Men sluta skrämma upp henne. Det är ytterst  ovanligt att man har leukemi utan att det syns på blodproverna. 
    Men det var ju det jag skrev(!). Tror inte TS behöver oroa sig för någon allvarligare sjukdom, men försvinner inte besvären bör hon ta kontakt med läkare igen och ta nya prover.
  • Anonym (.)
    Anonym (Så orolig ...) skrev 2012-03-04 16:06:51 följande:
    Blev ju inte direkt lugnare nu kan jag säga! Men det måste ju funnits någon anledning till att man tog prov från ditt blåmärke, jag menar det gör man ju inte bara så där apropå! När jag hade bihåleinflammation för tre veckor sen tog man blodprover som också visade bra, bland annat vita blodkroppar. Fast då hade jag inga misstankar om leukemi, har kommit nu efteråt eftersom halsontet och värken i lederna, framförallt benen inte ger med sig. Tog ju som sagt nya prover nu igen och de visade inget så då borde det väl kanske inte vara leukemi??? Usch, nu blir jag ju nojjig igen! Varför har jag dessa symtom egentligen??? Vill ju inte oroa mig och lita på läkaren men set är så svårt ... Om jag hade haft leukemi borde det väl setts på NÅT av proverna???
    Du har säkert INTE leukemi, då hade dina blodprover visat det. Jag tror också att du dras med en jobbig förkylning, väldigt vanligt såhär efter vinter!

Kan ju förklara lite närmre. Mitt blåmärke tog man prov på eftersom det växte och inte försvann som blåmärken ska göra. Det gjorde man iom att man inte hade något annat att gå på, då mina blodprover var outstanding, så att säga. Hade inga tecken på blodsjukdom, förutom detta blåmärke. Vid leukemi brukar man dessutom få många blåmärken, jag hade bara ett. Men så hade jag inte leukemi, utan en annan blodsjukdom. Dessa blåmärken man får vid leukemi är inte blåmärken, för att förtydliga, det är ansamlingar av cancerceller som inte längre får plats i blodomloppet. 

Om du har sådana problem länge och det skulle vara leukemi så hade det redan setts på dina prover. 
  • Anonym (.)
    Anonym (virus) skrev 2012-03-05 10:50:37 följande:
    Jag hade i början av året en dunderförkylning och har ännu efter 2 månader lite feber och ont i kroppen.
    I mitt fall är det ett virus som symptomen hänger kvar av.

Inget annat man kan göra åt saken än att ge det tid.
    Syns inte heller på blodprov.
    Precis, jag gissar på virus... de syns inte på prover.
    Imunförsvaret är ju ofta nedsatt hos svenskar efter en lång mörk kall vinter och då tar det tid att bekämpa infektioner, skapa antikroppar osv... Lederna kan ju påverkas då. Mot ledvärk finns ju bra grejer, kolla på apoteket samt hälsokost, så kanske du kan mildra symptomen lite.
Svar på tråden Leukemi?