• 060810

Vårdbidrag, föräldraansvar?

Jag har lite frågor om vårdbidrag och vad som räknas som föräldraansvar.

Min dotter är 18 mån nu. Hon har en ätstörningsproblematik och sondmatas till viss del. Hon har astma (fått veta nu att den är kronisk och inte förkylningsastma). Hon inhaleras i nebulisator (pariboy) och måste få hjälp att lossa slem.

FK anser att jag bara är berättigad till max 1/4 vårdbidrag om ens det. 

Hon kräver långsam matning (1-1.5 timme för 200 ml), hon ska ättränas vid varje måltid och det tar ca 30 min, sen beroende på hur mycket hon ätit så ska hon sondas och en måltid tar 1-1.5 timme. Hon äter frukost, lunch, mellanmål, kvällsmat, godnatt mål och nattmål.

Inhalationerna tar ca 20-25 min varje gång och hon inhaleras upp till varje timme med koksalt och var 3:e timme med ventoline. Sen ska hon även inhalera pulmicort 2-5 gånger per dygn!

Sen har vi kräkningar, extra tvätt, tiden det tar, fixa med sondmat, mediciner, beställa material, hämta mat och mediciner och material. Läkarbesök har vi lagt in för att jag är sjukskriven, det är besök i Lund och Kristianstad för vår del. Till Lund har vi 9 mil enkel resa så det tar ju ett bra tag att ta sig dit och hem + läkarbesöket. Extra städning pga kräkningarna.

Hon går i snitt 4 timmar per dag på förskolan. Vi har gjort en uträkning på att hon är där ca 4 timmar per dag om man ska räkna över en längre period då hon i stort sett alltid är sjuk. 

Jag vill gärna förstå hur  fk tänker. Jonalie kräver massa jobb nattetid och är hon sjuk så sitter man i stort sett uppe hela nätterna och inhalerar och studsar och torkar kräk.

Det är inte normalt att ha det så här. Men hur mycket kan de ta som föräldraansvar? 30 min per måltid kan jag förstå, men det är max, för hennes kompisar sitter INTE 30 min och äter, de är klara långt innan!

Inhalationerna kan de inte räkna som normalt föräldraansvar enligt mig. Så som hon inhalerar är inte normalt. Det tar en väldig tid!

Hur tror ni fk resonerar?

Enligt hennes läkare så borde vi få minst 3/4 vb för henne, men så tycker ju inte fk!
    Jag kommer överklaga om vi inte får 1/2 i a f... 

• Svar på tråden Vårdbidrag, föräldraansvar?
  • tigermamma

Det är svårt att få för ett så litet barn. Tyvärr!

FK är roliga först så anser de att allt är föräldraansvar och sen helt plötsligt anser de att barnen skall klara allt. Just astma är det mycket krångel med, tror att det ryvärr är så att de ser det som en folksjukdom och inte inser grader i h-vetet.

Överklaga och lycka till!

• 060810

Har inte fått beslutet än men det kommer när som helst!
    Överklaga kommer jag göra. De har bedömt detta för 1 år frammåt och en 2.5 åring kan definitivt äta själv!
    Fan de är så sjukt tröga!!
    De ser inte problemen utan bara att de ska spara pengar!
    Hon behöver ju hjälp med sånt som föräldrar till speciella barn inte ens behöver tänka på!
    Nattarbetet är det som är klart jobbigast.

• tigermamma
    060810 skrev 2012-03-04 10:24:14 följande:
    Har inte fått beslutet än men det kommer när som helst!
    Överklaga kommer jag göra. De har bedömt detta för 1 år frammåt och en 2.5 åring kan definitivt äta själv!
    Fan de är så sjukt tröga!!
    De ser inte problemen utan bara att de ska spara pengar!
    Hon behöver ju hjälp med sånt som föräldrar till speciella barn inte ens behöver tänka på!
    Nattarbetet är det som är klart jobbigast.
    tror dig jag vet precis hur det är. Vi fick länge bara 1/4 trots tre barn med astma och allergier, multiproblematik med matallergier så det var dubbel och trippel matlagning, nattvak, smörjning av svåra exsem på alla tre mm mm men trots överklagan fick jag inte mer....
  • Litet My

Blir så ledsen när jag ser hur FK gör.

Vi får 1/4 och vi är inte ens i närheten av allt "extrajobb" som jag läser att TS har och även andra. (sonen har Autsimliknande tillstånd och uppmärksamhetstörning) där handlar det mer om slitage, passning och förstörda tapeter.

Vi fick dock prata med en jättebra person på försäkringskassan som ställde rätt frågot och verkligen VILLE hjälpa och få alla delar rätt. Funderade på hur mycket det väger in att man får prata med en "bra" person där.

• Indian29

Ta hjälp av en utomstående vänlig själ som filma ett helt vanligt dygn hos er

• Busbellan

Ja, ibland undrar man hur fk tänker
    Problemet tror jag egentligen kan vara att det finns för få olika nivåer på vårdbidraget. Vi får ju helt vb och tycker nog också vi ska ha det, men sen finns det ju andra som har helt som antagligen har ännu mer extrajobb än vad vi har.
    Och eftersom 1/2 vb motsvarar ca 20 timmar och det har ni ju absolut i merjobb så det borde ni ju få!
    Men som sagt problemet är nog att det är för få nivåer   

Mamma till Nora, August och Ella
  • 060810

Busbellan: jag tror som dig!
    När hon är sjuk har jag 13 timmars jobb med henne per dygn bara i inhalationer och matning. Resten har jag inte räknat med då.
    Det suger multum. Men får se vad de skriver i sitt beslut sen. Ska bli spännande!
    Ska få beslut senast siste mars.

• hannalood

Har en dotter med lindrig utvecklingsstörning! Hon är i sept 5 år. Vi har fått första besked om att vi nog kommer få 3/4 vb. Fk diskutera så att ju mindre ett barn är, ju mer hjälp behöver de. Det är lika för även dem som får barn med Down dem får ca ett halvt först och sen öka man upp.

• 060810

Ja men min dotter kan ha större behov av omsorg än ett barn med Downs så där är det fel om de får vb pga diagnosen. Men jag kommer överklaga om det inte blir 1/2 vb.

• tigermamma
    060810 skrev 2012-03-05 20:49:03 följande:
    Ja men min dotter kan ha större behov av omsorg än ett barn med Downs så där är det fel om de får vb pga diagnosen. Men jag kommer överklaga om det inte blir 1/2 vb.
    fast så kan du inte säga! Men det är fel att vissa verkar få på diagnos men som med allt är det milsvid skillnad på individer även där.
Svar på tråden Vårdbidrag, föräldraansvar?