• 060810

Vårdbidrag, föräldraansvar?

Jag har lite frågor om vårdbidrag och vad som räknas som föräldraansvar.

Min dotter är 18 mån nu. Hon har en ätstörningsproblematik och sondmatas till viss del. Hon har astma (fått veta nu att den är kronisk och inte förkylningsastma). Hon inhaleras i nebulisator (pariboy) och måste få hjälp att lossa slem.

FK anser att jag bara är berättigad till max 1/4 vårdbidrag om ens det. 

Hon kräver långsam matning (1-1.5 timme för 200 ml), hon ska ättränas vid varje måltid och det tar ca 30 min, sen beroende på hur mycket hon ätit så ska hon sondas och en måltid tar 1-1.5 timme. Hon äter frukost, lunch, mellanmål, kvällsmat, godnatt mål och nattmål.

Inhalationerna tar ca 20-25 min varje gång och hon inhaleras upp till varje timme med koksalt och var 3:e timme med ventoline. Sen ska hon även inhalera pulmicort 2-5 gånger per dygn!

Sen har vi kräkningar, extra tvätt, tiden det tar, fixa med sondmat, mediciner, beställa material, hämta mat och mediciner och material. Läkarbesök har vi lagt in för att jag är sjukskriven, det är besök i Lund och Kristianstad för vår del. Till Lund har vi 9 mil enkel resa så det tar ju ett bra tag att ta sig dit och hem + läkarbesöket. Extra städning pga kräkningarna.

Hon går i snitt 4 timmar per dag på förskolan. Vi har gjort en uträkning på att hon är där ca 4 timmar per dag om man ska räkna över en längre period då hon i stort sett alltid är sjuk. 

Jag vill gärna förstå hur  fk tänker. Jonalie kräver massa jobb nattetid och är hon sjuk så sitter man i stort sett uppe hela nätterna och inhalerar och studsar och torkar kräk.

Det är inte normalt att ha det så här. Men hur mycket kan de ta som föräldraansvar? 30 min per måltid kan jag förstå, men det är max, för hennes kompisar sitter INTE 30 min och äter, de är klara långt innan!

Inhalationerna kan de inte räkna som normalt föräldraansvar enligt mig. Så som hon inhalerar är inte normalt. Det tar en väldig tid!

Hur tror ni fk resonerar?

Enligt hennes läkare så borde vi få minst 3/4 vb för henne, men så tycker ju inte fk!
    Jag kommer överklaga om vi inte får 1/2 i a f... 

• Svar på tråden Vårdbidrag, föräldraansvar?
  • 060810

Säga och säga, hört att vissa får det och det tycker jag är fel, men det är olika på olika barn hur mycket de kräver.
    Jag sitter uppe med min tjej nu och hoppas natten blir relativt lugn.
    Men jag hoppas få ett rättvist beslut men efter att ha läst papprena från fk idag tvivlar jag på det.
    Men vi får se vad det blir sen.

• pigglet

Åh - jag blir alldeles nervös. Skickade in ansökan i januari, men har inte hört något annat än att pappren kommit in. Sådana här historier får en lätt att misströsta  :(
    Sätter mitt hopp till att det bedöms som att föräldraansvaret vid 5 år är väldigt litet, för jag upplever det som att vi har en betydligt enklare vardag än den du beskriver... Tänk om vi får avslag helt? Fast när vi ägnar 5-6 timmar/vecka till besök på hab + allt merarbete här hemma + att han inte orkar mer än ca 20 timmar/vecka på förskolan... man har ingen aning om hur de resonerar. Det känns hemskt att det ska vara upp till vilken handläggare man får.

• tigermamma

Det är sjukt! Jag vet och jag håller med om att du bör få bra men tror tyvärr att risken är stor att du kommer fp bråka.

Det är fel att vissa diagnoser får på praxis, galet vill jag säga.

Fk kör mycket med ansvar, bör och anses istället för att lyssna på oss föräldrar. Att barnen inte klarar av heltid räknar de inte sim merarbete

Usch, jag måste skicka in igen men det är så jobbigt så jag har inte kommit mig för....

• pigglet
    tigermamma skrev 2012-03-05 23:05:16 följande:
    Fk kör mycket med ansvar, bör och anses istället för att lyssna på oss föräldrar. Att barnen inte klarar av heltid räknar de inte sim merarbete
    Fast det är så konstigt, för i typ vägledningen står att vårdbidrag är för att ge föräldrar möjlighet att vårda sina barn hemma. Men när man faktiskt GÖR det - alltså har barnet hemma för att det inte orkar med förskolan - då räknas det INTE som merarbete...
  • tigermamma

De anser inte att det är aktiv "vård" alt merarb. De anser å andra sidan inte att det är merjobb, eller ökade kostnader att laga dubbel och trippel mat pga allergier
    Så de har en egen värld....men lyckas du låt mig veta hur du skrev och formulerade det

• 060810

Ja fk världen kommer jag aldrig förstå! Den är helt sjuk!!
    Kom på nu att jag ska ringa handläggaren!!

• 060810

1/4 kommer hon yrka på!! Fy fan vad dåligt! Jaja bara att ställa in sig på att överklaga då!
    Jag ärINTE nöjd med 1/4 vb för allt det jobbet.

• Trollmamma till 4
    060810 skrev 2012-03-06 08:34:10 följande:
    1/4 kommer hon yrka på!! Fy fan vad dåligt! Jaja bara att ställa in sig på att överklaga då!
    Jag ärINTE nöjd med 1/4 vb för allt det jobbet.
    Hoppas du får mer!!

Inte klokt hur fk resonerar!

Jag skickade in en ansökan förra veckan och jag hoppas på 1/4 vb men då har vi inte så mycket jobb som du har så vi kommer säkert inte få nåt vb överhuvudtaget!
    97 03 03 11
Svar på tråden Vårdbidrag, föräldraansvar?