• 060810

Vårdbidrag, föräldraansvar?

Jag har lite frågor om vårdbidrag och vad som räknas som föräldraansvar.

Min dotter är 18 mån nu. Hon har en ätstörningsproblematik och sondmatas till viss del. Hon har astma (fått veta nu att den är kronisk och inte förkylningsastma). Hon inhaleras i nebulisator (pariboy) och måste få hjälp att lossa slem.

FK anser att jag bara är berättigad till max 1/4 vårdbidrag om ens det. 

Hon kräver långsam matning (1-1.5 timme för 200 ml), hon ska ättränas vid varje måltid och det tar ca 30 min, sen beroende på hur mycket hon ätit så ska hon sondas och en måltid tar 1-1.5 timme. Hon äter frukost, lunch, mellanmål, kvällsmat, godnatt mål och nattmål.

Inhalationerna tar ca 20-25 min varje gång och hon inhaleras upp till varje timme med koksalt och var 3:e timme med ventoline. Sen ska hon även inhalera pulmicort 2-5 gånger per dygn!

Sen har vi kräkningar, extra tvätt, tiden det tar, fixa med sondmat, mediciner, beställa material, hämta mat och mediciner och material. Läkarbesök har vi lagt in för att jag är sjukskriven, det är besök i Lund och Kristianstad för vår del. Till Lund har vi 9 mil enkel resa så det tar ju ett bra tag att ta sig dit och hem + läkarbesöket. Extra städning pga kräkningarna.

Hon går i snitt 4 timmar per dag på förskolan. Vi har gjort en uträkning på att hon är där ca 4 timmar per dag om man ska räkna över en längre period då hon i stort sett alltid är sjuk. 

Jag vill gärna förstå hur  fk tänker. Jonalie kräver massa jobb nattetid och är hon sjuk så sitter man i stort sett uppe hela nätterna och inhalerar och studsar och torkar kräk.

Det är inte normalt att ha det så här. Men hur mycket kan de ta som föräldraansvar? 30 min per måltid kan jag förstå, men det är max, för hennes kompisar sitter INTE 30 min och äter, de är klara långt innan!

Inhalationerna kan de inte räkna som normalt föräldraansvar enligt mig. Så som hon inhalerar är inte normalt. Det tar en väldig tid!

Hur tror ni fk resonerar?

Enligt hennes läkare så borde vi få minst 3/4 vb för henne, men så tycker ju inte fk!
    Jag kommer överklaga om vi inte får 1/2 i a f... 

• Svar på tråden Vårdbidrag, föräldraansvar?
  • 060810

Ok. Jonalie är ju 18 mån och de har beviljat på 1 år. Eller yrkat på det. Får ju beskedet när som helst.
    Tycker det är på tok för lite med 1/4 men sen vill man ju gärna ha mer med. ;)
    Hon är ett jäkla jobb denna ungen. Sen ska brorsan utredas för autism med vilket inte är lätt det heller.

• Trollmamma till 4

Ursäkta om jag lånar tråden

Jag fick en ett brev från fk idag om att de skulle ringa mig den 26 mars ang vårdnadsbidrag!

Får man veta då om man får bidrag eller inte? Va händer efter samtalet?

Tack för svar

97 03 03 11
  • pigglet

Vilket samtal är det? Har ni haft intervjun?

Ni andra som redan gått igenom detta - idag hade jag intervjun. Men hon ville inte ha nummer till någon inom sjukvården, tex sjukgymnasten. Är det ett dåligt tecken? Att hon liksom redan bestämt sig för att avslå? Eller brukar de inte vilja prata personligen med någon annan? (läkarintyg och intyg från logoped och specialpedagog är redan inskickat, men ändå?) 

• evolyn

Ts jag hoppas verkligen att du får åtminstone ett halvt vb, jag blev förvånad över att jag fick ett halvt nu hade verkligen inte räknat med det. Har haft 1/4 i 2 år innan pga sonens språkstörningen men iom en ny behandling som kräver att vi åker till sjukhuset 2 gånger i veckan så fick jag oväntat ett halvt vårdbidrag och visst är det kämpigt med allt åkande och all behandling som jag nu ger honom hemma men det känns ärligt som att du får kämpa mer och borde absolut få mer än 1/4!

Ang samtalet som fk gör så är det mer för att man muntligt redogör för allt extra jobb man gör vilket jag tycker är jätte bra då jag är väldigt dålig på att uttrycka mig skriftligt, beslutet fattas först nån vecka efter samtalet!

• Mariella81
    pigglet skrev 2012-03-08 15:22:15 följande:
    Vilket samtal är det? Har ni haft intervjun?

Ni andra som redan gått igenom detta - idag hade jag intervjun. Men hon ville inte ha nummer till någon inom sjukvården, tex sjukgymnasten. Är det ett dåligt tecken? Att hon liksom redan bestämt sig för att avslå? Eller brukar de inte vilja prata personligen med någon annan? (läkarintyg och intyg från logoped och specialpedagog är redan inskickat, men ändå?) 

Tror inte det är nåt tecken åt nåt håll. Det var ingen som var intresserad av något annat än våra egna uppgifter om merarbete och läkarintyget. Hade inte ens nåt intyg från vare sig logoped eller sjukgymnast. Fick halvt vårdbidrag men då har jag ett barn med DS och det är tydligen en "fördel" i sammanhanget. Tycker det är helt åt helsike att det bedöms efter diagnos och inte efter vilket merarbete man har. 

Hoppas att du överklagar om det bara blir 1/4, TS. Hörde senast idag om en bekant som faktiskt fått rätt efter en överklagan så det går att få igenom även om det är svårt.    
  • 060810

Jag ska överklaga!
    Gjorde inte det när vi fick 1/4 från juni-november. Då kände jag mig nöjd med det, var glad att få något i a f. ;)
    Nu vet jag mer, Jonalie är äldre och nu kommer de ge det för 1 år så då tycker jag bedömningen ska göras efter att hon är 2.5 när det är dags för ny ansökan.

Måste i o f s evtl skicka in ansökan på hennes bror som ska utredas för autism. Så då bedöms dem ihop. Kan ju hoppas att de fattar då att jag är rätt så låst kring barnen och deras behov.

• bananflugan82

Man vet aldrig hur FK tänker! Våra pojkar har albinism och är synskadade pga det, men allt vad det innebär. Vi får ingenting, en annan familj vi vet med barn med exakt samma problem, får fullt sen ena pojken var 6 månader gammal.. det är stört omöjligt att veta vad FK vill höra, och det beror också tyvärr på vilken handläggare man får! Det har vi insett..

Sen är det också så att ju mindre barnet är, desto svårare att få något för det, för då anses man ändå göra så mycket "jobb" som förälder.   

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13http://livetochlyckan.blogspot.com/
  • caspersmamma 08

Det kan vara väldigt bra att ta hjälp av en kurator som är insatt i barnets funktionshinder/sjukdom som kan berätta ordagrant. FK som sitter och beslutar om vårdbidrag har oftast ingen aning om hur funktonshindret/sjukdomen är.
    Sen brukar jag även ordna ett personligt möte med handlägaren där jag berättar med mina egna ord och jag brukar även tala om vad jag anser jag ska ha och varför och jämnföra med vänners barn som är lika gamla.

• Garderoben
    Busbellan skrev 2012-03-04 15:27:16 följande:
    Ja, ibland undrar man hur fk tänker
    Problemet tror jag egentligen kan vara att det finns för få olika nivåer på vårdbidraget. Vi får ju helt vb och tycker nog också vi ska ha det, men sen finns det ju andra som har helt som antagligen har ännu mer extrajobb än vad vi har.
    Och eftersom 1/2 vb motsvarar ca 20 timmar och det har ni ju absolut i merjobb så det borde ni ju få!
    Men som sagt problemet är nog att det är för få nivåer   
    Tyvärr finns det ingen sådan motsvarighet som du skriver om att ett halvt vb motsvarar ca 20 timmar enligt FK själva. 

Det enda som finns reglerat (utåt sett) är för 1/4 och där är det 7 timmar i veckan + betydande merkostnader.
Svar på tråden Vårdbidrag, föräldraansvar?