• Smilla75

Avslag på uppehållstillståndet

Anonym (Maja) skrev 2012-03-07 12:50:43 följande:
    Jo men MG verket måste ju ändå ha sina riktlinjer. Om 95% av alla nigerianer "lurar på sig" PUT genom att lura en äldre kvinna att gifta sig med dem så måste man ju ha förståelse för att de övriga 5% blir ifrågasatta.
    Det handlar ju inte om rasism!

Min svärmor träffade som 50 åring en 25 årig man från Nigeria. Han var enligt henne oskuld och hade väntat på just henne i hela sitt liv ;) Hon svalde det med hull och hår trots alla varningar!

De gifte sig och så fort han fått PUT så blev han som förbytt. Han stannade i.o.f kvar ett tag eftersom hon försörjde honom (och några av hans polare).

Han drog vidare efter något år då hon tröttnade på att försörja dem och ställde lite krav.

Sannolikheten att din mamma kommer bli lurad är väldigt stor. Det måste du hålla med om.
    Be din mamma att föreslå att de gifter sig och bosätter sig i nigeria och se om det fortfarand är intressant. Då får hon iallafall se om det är henne eller sverige han är intresserad av :)
    Anonym (Maja) skrev 2012-03-07 12:50:43 följande:
    Jo men MG verket måste ju ändå ha sina riktlinjer. Om 95% av alla nigerianer "lurar på sig" PUT genom att lura en äldre kvinna att gifta sig med dem så måste man ju ha förståelse för att de övriga 5% blir ifrågasatta.
    Det handlar ju inte om rasism!

Min svärmor träffade som 50 åring en 25 årig man från Nigeria. Han var enligt henne oskuld och hade väntat på just henne i hela sitt liv ;) Hon svalde det med hull och hår trots alla varningar!

De gifte sig och så fort han fått PUT så blev han som förbytt. Han stannade i.o.f kvar ett tag eftersom hon försörjde honom (och några av hans polare).

Han drog vidare efter något år då hon tröttnade på att försörja dem och ställde lite krav.

Sannolikheten att din mamma kommer bli lurad är väldigt stor. Det måste du hålla med om.
    Be din mamma att föreslå att de gifter sig och bosätter sig i nigeria och se om det fortfarand är intressant. Då får hon iallafall se om det är henne eller sverige han är intresserad av :)
    Det är dessvärre min bild också, även att ha kommit i kontakt med väldigt många ärenden. det är ett PUT som hägrar, sedan kan mannen ta hit sin egentliga flickvän. Men vill din mor prova lyckan så.

Att ange falsk ID vid asylansökan är vanligt. Om man åker hem och inger ett äkta giltigt pass i rätta identiteten så är det ingen avslagsgrund. Är man gift finns endast två grunder till avslag: man uppfyller inte de formella rekvisiteten tex är man redan gift eller saknar pass eller har ingivit ett pass utfärdat utan personlig inställelse. Det andra alternativet är att det är ett skenäktenskap. jag är övertygad om att det framgår av beslutsmotiveringen vad som är skälet för avslag. vill du kan du skicka den till min inbox, avidentifierad, så kan jag förklara och se hur ni kan gå vidare.   

• Smilla75

Kan tillägga att om man får ett beslut man inte förstår så kontaktar man lämpligen någon av den båda personer som meddelat beslutet så kan de redogöra för grunden för avslaget på ett mer lättbegripligt sätt. Mottagningshandläggaren är det ingen mening att rådfråga, de kan inte asyl- och tillståndsprövning. Anlita inte ett juridiskt ombud i onödan, de gör sällan varken från eller til men är kostsamtl. Normalt kan man själv föra talan om man bara har förstått grunden för avslag. De flesta på Migrationsverket är också villiga att hjälpa till, men det kan förstås vara svårt att veta om man kommit till en person med relevant kunskap. jag hjälper gärna till i tråden att förklara.

• Smilla75
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-07 18:12:28 följande:
    Tack så mycket du verkar vara riktigt kunnig. I beslutet framkommer det att han inte har registrerat sig som ogift i sitt land, men sanningen är den att det är gjort och vi har originalen och det gjorde han i Abujda ihop med sin intervju, men känns som MV "typ" har missat detta.

Jag har jobbat med dessa frågor väldigt länge. OK, då har ni fått avslag på formell grund, han är inte ogift och då kan man inte få anknytning till någon annan. Kan ni visa på rättelse finns viss möjlighet till ändring ivid överklagan. Dock undrar jag: i vilken identitet har han gift sig med din mor, antar att det är hans riktiga ID? Hur kunde han då genomgå hindersprövning i Sverige om han inte kunde intyga från hemlandet att han där var ogift?  ett sådant intyg måste ju ges in. När skulle han ha skiljt sig från förra hustrun? Är din mors äktenskap med honom registrerat hos Skatteverket? Det är ett stort problem om han gift sig med henne när han fortfarande var gift med en annan. bigami inte tillåtet i Sverige. då finns inget äktenskap.
  • Smilla75
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-07 21:18:48 följande:
    Han gifte sig i sin riktiga id. Han genomgick hinderprövningen utan registeringen, den gjordes 2 månader senare i sitt hemland ihop med intervjun. Han har aldrig varit gift. Ja det är registrerat och han har sin adress hos min mamma. 

OK. Då gjorde Skatteverket fel, den måste ju inhämtas från hemlandet. Men hur kommer det sig att han är reggad gift i Nigeria om han aldrig varit gift? Äktenskapet ska förresten reggas i Nigeria också. Din mor måste besöka honom, antar att det är länge sedan de sågs och de hade väl träffats rätt kort dessförinnan bara. Överklagandet tar minst ett halvår, kanske ett år. Det blir avslag redan på den grunden annars, att parterna inte träffas.
  • Smilla75
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-08 11:45:09 följande:
    Dem på MV antog att han va gift pga att registeringen inte hade inkommit till dem när dem tog beslutet. Nu däremot kommer dem få sig en näsbränna för registrering va gjord.
    Hon kan inte åka ner dit hon ha barnen och heltidsjobb. :/

Men jag förstår verkligen inte. Han är reggad som gift i Nigeria men han har aldrig varit gift där? Kan du förklara?

Det kommer alltså garanterat att bli avslag om de har varit i från varandra ett år (och mer än det antar jag) utan att träffa. Alla människor har jobb, det fär man lösa. Finns ingen far till barnen? eller annan anhörig? domstolen kommer att anse att det är ett skenäktenskap.   
  • Smilla75

Jag förstod dessvärre inte detta med registreringen som gift men du säger att frågan är utredd och då är det ju mycket positivt vid överklagandet. Om den enda anledningen till avslag var att mannen redan var gift så har den grunden då fallit bort.

jag måste ändå vidhålla att såväl Migrationsverket som domstolen (och särskilt domstolen) avslår om parterna inte träffats under lång tid. Mer än ett halvår så ligger man i riskzonen och din mor kommer sedan länge att ha passerat den. Ur den aspekten kan ansökan inte beviljas. Kanske kan du hjälpa till med barnen en vecka eller så och så åker hon och träffar honom på sin semester.   

• Smilla75
    SupersurasunkSara skrev 2012-03-09 07:40:36 följande:
    Fast Smilla säger i stort sett samma sak Att det KAN bli avslag iaf. Om din mamma verkligen är seriös med detta så löser hon problemet med barnvakt helt enkelt, det är så de ser på det. Om inte annat kanske han kan resa någonstans han med, så ses de där? Han kanske har lättare att vara borta lite längre n din mamma så han knske kan resa längre, tex till London så ses de där, det borde ju inte spela någon roll VAR de ses, bara de ses.

Precis! Så finns ju Ghana och Benin, som är trevliga länder dit han visumfritt och nästa utan kostnad kan bege sig. Nigeria är lite stökigt just nu.
Svar på tråden Avslag på uppehållstillståndet