• Anonym

Avslag på uppehållstillståndet

Måste han inte tillföra nya uppgifter? Om inget har förändrats i relation till avslaget så lär han ju få avslag igen.

Vad hade de för motivation till att han inte fick uppehållstillstånd?

• Anonym

antar det är just för att han är ifrån Nigeria då... kanske anar dem att det är ett skenäktenskap för att han ska få komma hit. hur länge har dem bott ihop här i Sverige då? och hur länge har dem kännt varandra?
    allt sånnt spelar in lixom.   

• Anonym

Berätta mer. Kan de visa att de träffats och levt tillsammans? Är det stor ålderskillnad? Har han sökt på anknytning till nån annan tidigare? Har din mor varit i Nigeria för att träffa mannen under tiden han varit där?

Jag känner många Nigerianer sedan många år tillbaks, och tyvärr måste jag informera dig om att risken för att din mamma håller på att bli lurad är ungeför 90%. Särskilt om mannen är mycket yngre. Man ska inte dra alla över samma kam, men det är SJUKT vanligt att man skaffar sig en svensk kvinna och översvallar henne med "kärlek" ENBART för att man vill ha ett uppehållstillstånd. Och givetvis så tror alla dessa lurade kvinnor att just deras man är annorlunda än "alla andra"

• Anonym

Det är nog som någon tidigare sa pg av att han kommer från Nigeria. Tyvärr är det inte helt ovanligt att män därifrån söker sig en kvinna från Sverige för att få uppehållstillstånd, snarare än av kärlek. Har han dessutom sökt asyl tidigare och fått avslag så ligger det nog honom i fatet.

Lycka till med överklagandet.

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-05 11:43:55 följande:
    Dem träffades i Juni 2011 och flyttade ihop ganska snart. Min mor har tidigare barn (en 15 åring)  med en man från uganda. Så detta är inte så "nytt". Då syftar jag mer på detta om att min mor då kan bli lurad. Den nya mannen är en vän till min mammas X.

Det är ca 8 år i mellan dem. Han har aldrig sökt tidigare på anknytning. Endast ett sökt asyl skäl 2009. Mamma har dock inte varit i Nigeria nu under tiden, då beslutet skulle ta 6 månader. Dem har stor kontakt via cam & telefon. 

Insatt: Det lät väldigt positivt vi ska överklaga.

Idag ringde vi en man på migrationsverket vi haft kontakt med tidigare, han kunde inte förstå att han fick avslag dem är gifta och det framkommer inget av detta tex inte pratar samma språk och alla andra exempel det kan framkomma när man prova seriositeten. Känns så fel detta.

Jag tycker inte det är konstigt alls att de får avslag. Om de endast varit ihop i 8 månader, gifte sig efter 2 månader och sen inte träffats på 6 månader. I mina öron är det ett solklart fall av att man endast vill ha uppehållstillstånd.
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-05 16:59:27 följande:
    Behöver inte vara ett solklart "fall" ... Dem levde ihop till oktober. Sedan åkte han ju givetvis hem för att söka, för det är något man inte får göra i Sverige. Det måste göras från sitt hemland i detta fall Nigeria. Min mamma kan ju inte slita sig från ett heltids jobb & sina barn bara för att åka med ner och "vänta". Dem gifte sig efter 4 månader mannen i fråga ville vänta men mamma propsade på enbart för att dem ska kunna bygga en framtid. Att leva i ovisshet gör ingen lyckligt.

Nu är det som det är och jag hade bara frågan: Just om man får söka igen direkt efter ett avslag eller måste vänta. Man läser som sagt mycket om 4 års tiden.

Nej, men kan du förstå att inte MV tar en relation på allvar där man gifter sig direkt och sen omedelbart söker uppehållstillstånd? Speciellt när mannen redan försökt med asyl och fått avslag på det.

Även om du hävdar att de är kära låter det inte speciellt seriöst i mina öron heller.
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-05 19:42:06 följande:
    Ja man får hoppas på det bästa. Här ovan skrev jag hur dem träffades.
    Nej, du skrev att han var en kompis till hennes ex. Men hur träffades dem? Var han i Sverige? Tredje land?
  • Anonym
    Anonym (-.-) skrev 2012-03-05 19:53:17 följande:
    Vadårå? Jag gifte mig med min nordafrikanska man 2009, efter vi känt varandra i 3 månader, träffats en vecka totalt. Nu har vi barn och lever tillsammans i Sverige. Och nu har han PUT och har, hör och häpna, inte lämnat mig. Så jo, man kan göra så och leva i verkligheten. Alla vill inte leva mellanmjölksliv och göra det som förväntas.
    1. Du kan inte jämföra Nordafrika med länder under Sahara.
    2. Bara för att det gick bra för er, så är ni långt ifrån i majoritet av de par där man skyndar sig att gifta sig för att få uppehållstillstånd.
  • Anonym

Ta reda på mer fakta om Nigeria och vad som försigår där, TS.

Några vänner till mig (ett gift par), blev lurade på pengar från folk från Nigeria, ganska mkt pengar.

Nigerianer är experter på att luras i mkt verkar det som. Som sagt, ta reda på mer fakta.     

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-06 19:22:00 följande:
    Herregud..... jag sitter inte och ljuger om skälen precis. Inte är det jag som bestämmer, nej det har du rätt i. MEN jag anser att det inte är skäl nog för att få leva med den man älskar.
    Nog får dom väl leva tillsammans. Bara inte i Sverige, hon får väl flytta till Nigeria.
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-07 11:41:25 följande:
    Rasim kallar jag detta, inte ett sunt svar här
    Du har fått en hel del realistiska svar skulle jag säga även om en del kan uppfattas som hårda. Faktum är att oavsett hur äkta din mors och hennes mans förhållande är så är det mycket som ligger honom i fatet. Klart de kan överklaga och det kan gå vägen, men det är nog bra att inse att det kan bli svårt och det kommer definitivt att ta tid. Det är lika bra att ställa in sig på det och på att de kommer att få kämpa för att bevisa att deras förhållande är baserat på äkta kärlek.

Han har sökt asyl för bara några år sedan och fått avslag. Under falskt namn dessutom. De gifte sig efter mycket kort tid tillsammans och hon är äldre än honom, I just det här fallet kanske inte det betyder något, men tyvärr är det vanligt att män från Nigeria söker äldre svenska kvinnor för att få uppehåll i Sverige när de inte får det på annat sätt. Jag tror din mor blir utnyttjad, men jag kan ha fel. Oavsett så ligger alla de här sakerna honom i fatet och det kommer bli svårt att få uppehållstillstånd.
  • Anonym
    Smilla75 skrev 2012-03-07 17:50:47 följande:
    Att ange falsk ID vid asylansökan är vanligt. Om man åker hem och inger ett äkta giltigt pass i rätta identiteten så är det ingen avslagsgrund. Är man gift finns endast två grunder till avslag: man uppfyller inte de formella rekvisiteten tex är man redan gift eller saknar pass eller har ingivit ett pass utfärdat utan personlig inställelse. Det andra alternativet är att det är ett skenäktenskap. jag är övertygad om att det framgår av beslutsmotiveringen vad som är skälet för avslag. vill du kan du skicka den till min inbox, avidentifierad, så kan jag förklara och se hur ni kan gå vidare.   
    Jag är inte det minsta insatt i sånt här men undrar: varför är det vanligt och varför är det inte en avslagsgrund?
    Alltså - varför inte uppge rätt från början och om det VAR en avslagsgrund skulle det väl få folk att vara ärliga med sin identitet redan från början?
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-03-08 19:04:22 följande:
    TS, varför tar du inte till dig det som skrivs??? JO DET KAN BLI AVSLAG!! Han har ljugit om sin identitet, det spelar ingen roll om tusen andra också gör det. Den här mannens ansökan behandlas för sig. Det är tyvärr vanligt att kvinnor blir lurade av utländska män som vill ha uppehållstillstånd.
    De som handhar dessa ärenden KÄNNER inte din mamma och hennes man. De ska genom intervjuer försöka avgöra om det är äkta eller inte.
    Om din mamma inte träffar honom under dessa månader så blir det troligen ett avslag igen.

Förstår du verkligen inte det?
    Kunde inte sagt det bättre själv
  • Anonym

TS Du är väldigt aggressiv i det sätt att svara andra.

Varför startar du en tråd om du inte är intresserad av att höra folks åsikter?

• Anonym

TS - finns det inte en enda skeptisk ådra i dig? Du inser väl hur mycket nästan allt talar emot att det här är äkta kärlek?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-09 10:04:02 följande:
    TS - finns det inte en enda skeptisk ådra i dig? Du inser väl hur mycket nästan allt talar emot att det här är äkta kärlek?
    Om du verkligen bryr dig om din mamma så kanske du borde öppna ögonen lite.
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-09 15:28:22 följande:
    Grymt löjliga allihopa. Tack för mig
    herregud vad omoget intryck du ger.
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-09 15:28:22 följande:
    Grymt löjliga allihopa. Tack för mig
    Glöm inte att göra en uppdatering i den här tråden om några och berätta hur det har gått för det lyckliga paret!
Svar på tråden Avslag på uppehållstillståndet