Inlägg från: IceJossan |Visa alla inlägg
  • IceJossan
    Tina 016 skrev 2013-02-27 18:54:37 följande:
    Hej!
    Undrar vad färgen på min kattunge Max kallas? Han är vit men med lite beigare parier på ryggen.
    Han är nu 15v och vi tycker att ha blir "mörkare" på ryggen ju mer han växer.
    Mamman är chinchilla perser och pappan norsk skogkatt.



     
    Oj, den är svår. Kan du googla dig till en bild på hur mamman ser ut? Är din kisse en hane så har han ärvt färgen av sin mamma. Sen är det diverse andra anlag som spelar in - silver, mönster osv. Hur ser pappan ut?
    Kan du lägga upp en bild på din katt på någon annan sida och länka här? Jag blev jättenyfiken! Av din beskrivning så låter det som cremesmoke med vitt men jag kan omöjligt svara rätt utan bild :)
  • IceJossan
    Busbellan skrev 2013-03-28 23:27:11 följande:
    Slänger in ett par bilder på mina katter och hoppas att denna tråden fortfarande lever  Vad kallas färgerna på de här två?   
    Den övre är blåtigré och den undre är blå-vit :)
  • IceJossan
    ElinJansson skrev 2013-04-02 20:33:35 följande:

     


     


    vad e detta för färg? :) har hört sköldpaddefärg. då hon fått en sköldpadde bebis. men vore intresserad av att veta :)

    Hon är svartsköldpaddsspotted med vitt :)

  • IceJossan
    Jossans81 skrev 2013-05-15 15:54:19 följande:
    Åh så roligt! Tack så jättemycket för hjälpen!! Det var vad jag hoppades på. Har aldrig haft en smoke innan Solig.

    Tror du inte att den svarta också skulle kunna vara en smoke? Även den är ganska ljus i botten, men inte lika ljus som den vänstraste. 

    Jag har en annan fråga också. Jag har läst att det bara är solid-färgade katter med ljust i botten som räknas som smoke, och att tigrerade katter med ljust i botten istället kallas silver. Stämmer detta? Jag tycker att jag ser ganska många katter på nätet som kallas klassats som smoke, men som är lite randiga på benen etc. Hur hänger det ihop?

    Tack åter igen för hjälpen! 

    Det stämmer det du skriver om smoke och silver.


    Silver och smoke är samma anlag - vit underull - och på solida katter heter det färg+smoke, t.ex svartsmoke, och på solida katter heter det färg+silver+mönster, t.ex. svartsilvertigré. Många skriver lite felaktigt bara smoke eller silver, vilket bara är själva vit-underull-anlaget och inte själva färgen.


     


    Alla katter har vad man kan kalla två färglager. Ett undre "mönsterfärglager" och det övre är täckfärg. För att en katt ska vara genetiskt mönstrad ska båda färglagrena vara mönstrade, den är då ljus kring ögonen, runt munnen, på hakan och under svansen. Om den inte är ljus på dessa partier så är den inte mönstrad, men likväl kan den se ut att vara det. Det är vanligt hos t.ex. röda katter. Dessa katter har svag täckfärg, mer som en lasyr, som är mer eller mindre genomskinlig så att det undre mönsterlagret syns igenom. Dessa katter är som sagt jämnt färgade i ansiktet, utan ljusare partier kring munnen, ögonen och under svansen.


     


    Om katten inte har de typiska mönster-tecknen (ljust runt munnen, kring ögonen, på hakan och under svansen) men ändå ser ut att vara mönstrad så kallas det spökmönster eller spökmarkeringar. "Mönster som syns med inte finns" för att täckfärgen är svag och därför inte täcker det underliggande mönstret. Detta är mycket vanligt på t.ex. röda katter och svartsmoke-katter.


     


    Här ser du skillnaden på två katter som båda två har silveranlaget. De har samma färg (svart) och samma vita underull (de har silver-anlaget) men Tefflan till vänster är solid, alltså svartsmoke och har svag täckfärg så att hon har "spökmönster", och Tintomara till höger är mönstrad, alltså svartsilvertigré (med vitt). Kika runt munnen så ser du tydlig skillnad, hon till vänster är jämnfärgad kring munnen, hon till höger är alldeles ljus kring munnen.


     


    Här har du ett exempel på en solid röd katt med mycket tydligt spökmönster och alltså väldigt svag täckfärg. Titta runt hennes mun och på hakan - hon är jämnt färgad i samma ton som resten av ansiktet så när som på de mörkare ränderna.


    Här ser du hur en genetiskt mönstrad rödtigré katt ser ut i ansiktet, se skillnaden.

  • IceJossan
    Jossans81 skrev 2013-05-16 09:37:34 följande:
    Ah, då förstår jag varför svartsmoke också kan vara randiga. Intressant detta med kattfärger. Har aldrig tänkt så mycket på det förrän nu när vi fick ungar.  Det du skriver måste även betyda att kattmamman vi har är genetiskt mönstrad. Vad kallas egentligen hennes färg? Hur vet man vilken som är grundfärgen på sprävckliga katter? Jag tycker att hon har mycket rött i sig, men även grått och svart. På vissa ställen är hon tigrerad men på andra är det prickigt.  Är det vanligt med smoke-färger på "vanliga" bondkatter? 

    Det finns bara två grundfärger: svart och rött. Så antingen är det svart, rött eller som på din katt: svart OCH rött.
  • IceJossan
    BlevMamma2006 skrev 2013-05-18 19:24:29 följande:
    Vad kallas denna färg min hona har?

    Hon är svartsköldpadddsmönstrad. Mönstret är troligen tabby, så jag skulle säga svartsköldpaddstabby men jag är inte säker på om det är rätt mönster.


    Det syns att hon är mönstrad om man tittar i ansiktet - hon har de typiska mönstertecknen i ansiktet: ljust kring munnen, på hakan och ögonen.


    Om hon är alldeles vit i underullen (vilket jag inte kan avgöra på bilden) så heter färgen svartsköldpaddssilvertabby.

  • IceJossan
    BlevMamma2006 skrev 2013-05-19 11:11:31 följande:
    Ok, lägger in ett foto på hennes ansikte också och hon har vitt underull, tog foto på det med men har problem att få in fotot i datan.

    Då är hon svartsköldpaddssilvertabby! :)


    Hon är ljus, nästan vit mellan nos och mun och har lika ljus haka. Hon är alltså mönstrad.

  • IceJossan
    Sticka skrev 2014-06-17 08:32:59 följande:
    Då frågar jag om den korrekta färgbenämningen här? 

     


    Rödmönstrad, men jag ser inte mönstret. Har du en sidobild?
    Att han är mönstrad syns på de ljusa partierna på haka, runt mun och runt ögon.
  • IceJossan
    albastro skrev 2014-06-22 02:34:06 följande:

    Undrar om färgen på min gamla kisse

    Även på denna kissen som är en av dom hemma idag.


    Första kissen är brunspotted med vitt. Mängden vitt kallas harlekin. Alltså brunspotted med vitt, eller brunspotted harlekin, vilket man vill :)

    Den nedre kissen är blå med vitt :)
  • IceJossan
    Sticka skrev 2014-06-17 15:01:41 följande:

     


     


    Rödtabby, ja, precis som ForReal skrev :) Rödtabby med vitt till och med, för jag ser en liten vit medaljong på halsen!
  • IceJossan
    kim01 skrev 2014-10-29 12:42:01 följande:
    ja jag fick in bilder Tungan ute
    Den lille är svartsmoke :)

    Mamman är svartsksöldpadda :)
  • IceJossan
    joizmeds skrev 2014-11-08 12:00:23 följande:
    Första inlägget här, får se om jag lyckas...

    Vad har min hona för färg (korsning med bl.a. norsk skogkatt). har alltid kallat henne ljusgrå även fast jag vetat att färgen nog inte heter så
    Magen och undersidan är nästan helt vit. all päls är så gott som vit närmast huden.
    ansikte och benen är mönstrade, hade ingen bild på datorn på det med länk till bild på nätet (om det mönstret har betydelse):
    http://joizmeds.mittspejs.se/P3402575
    http://joizmeds.mittspejs.se/P3459279

    sen en fråga, har ej bild på den men en katt som är svartsilvershade, vad är det för färg, svartsilver tror jag jag förstår men vad står shade för? pappan ska vara silverfärgad chinchillaperser, mamman vit oddeyed, korsning norsk skogkatt/turkisk angora
    hur funkar genetiken där? kan en silver och en vit få en svartsilver?
    Den missen är blåtigré vad jag kan se. Lite osäker på mönstret dock.
    Svartsilvershaded ser ut så här: http://yamacatos.se/Yamacatos/BILDER/Candy_small%20kopia.jpg
    Grundfärgen är svart och silvret är så starkt att katten nästan ser vit ut. Silver/smoke är alltså det som ger katten vit underull.

    Att mamman är vit kan man beskriva som att hon har en färg men att nån spillt ut målarfärg över hela henne, så att hon SER vit ut. Vit i sig är inte en färg, utan nånstans där under har hon en annan färg. Man kan få veta den färgen om man tittar på hennes ungar - hanarna ärver sin färg av sin mor, så om pojkarna får svart vet man att mamman är svart under det vita. Det är svårare att titta på flickorna eftersom de ärver en färg av sin mor och en av sin far.
    Hur silvret ärvs är däremot svårare, det vet jag inte om man kommit fram till nåt exakt.
  • IceJossan
    joizmeds skrev 2014-11-10 11:27:13 följande:

    angående mitt inlägg ovan
    Såg sedan att den översta huvudbilden är lite mörk, hon är så ljus som bilden under men man ser mönstret i ansiktet på den övre.

    Nu har jag bild på den andra, men undrar om det ens finns en färg som heter svartsilvershade? eller om den är svartsmoke?


    Svartsmoke :) Med väldigt mycket silver :)
  • IceJossan
    Adorabellen skrev 2014-11-10 12:03:43 följande:
    En bild på mina små damer :)
    Den vänstra är svartsköldpaddsspotted.
    Den högra är svartsköldpaddstabby med vitt.
    :)
Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?