• Zarina

Ni som är emot Time-out, varför?

Vill väldigt gärna höra era åsikter om detta?
    Ni som är emot detta, och har sett på Supernanny, vad tycker ni man borde göra istället?

Och vad gillar ni hennes straff (som tex att stanna inne en förmiddag när de andra barnen går ut osv)?

• Svar på tråden Ni som är emot Time-out, varför?
  • SivSavant
    MsCaptaine skrev 2012-03-05 17:33:38 följande:
    Usch, den där time-outen är ju inget annat än en modern variant av skamvrån. Har vi inte lämnat sånt bakom oss när det gäller barnuppfostran?
    Usch, men vart har det lett oss egentligen. Moraliskt förfall, likgiltighet inför andra människor... ett trasigt samhälle.
    Har man ansvar för ett barn så måste man också kunna ta det ansvaret och inte hindras av absurda föreskrifter.
  • cruz

Siv Savant: Så vårt moraliskt förfallna samhälle beror på att skamvrån togs bort??? Jag tror snarare att vårt trasiga samhälle beror på att vi vuxna är så upptagna av våra viktiga liv så att vi inte har tid med barnen längre.

• Sinne12

Inget fel på time-out om man har time-in. Men det missar 99% av användarna. Och det används helt galet på t ex Supernanny. Time-out ska inte vara ett straff, men det är så det framförs i TV.

• lastchristmas

Därför att det farligaste som finns är människor som lärt sig lyda av rädsla. 

Jag vill inte att mina barn ska lyda. Jag vill att de ska lära sig att förstå. En bestraffning som kräver tystnad och stillhet i x antal minuter (jag ser och hör dig inte nu, du har time-out) samt ett tvångsmässigt "förlåt" utan egentlig innebörd (varför ska man be om ursäkt för att man blev arg?) på slutet kan omöjligt ge en 3- eller 4-åring förståelse för situationen.

• Inorr

Jag tycker det är hemskt för att jag anser att barn inte ska bära ansvaret själv när nåt blir fel som vuxen ska man hjälpa barnet att förstå sitt eget handlade och varför man inte ska göra på ett visst sätt. 
    och de upp når man inte med att låta barnet sitta själv med sina känslor och inte förstå var för eller vad som hänt. Genom lyssna stödja och regler om omsorg så få men ett barn att lära sig för stå  sig själv andra och regler mm 
    Barn ska man möta bemöta och se och vissa respekt  

• miljarden

Jag är emot time out för att jag inte ser oss vuxna som diktatorer i familjen utan anser att även små barn har rättigheter. Skulle aldrig sätta en vuxen i skamvrån och alltså heller aldrig ett barn. Är inte intresserad av att få ett barn som lyder mig.

• Alisa
    Paninaro skrev 2012-03-14 23:48:54 följande:
    Tycker att det är skitbra med time-out!

Vi hade ett bråk idag och på tredje varningen skickade jag mannen till trappan. Han fick sitta där 39 minuter, lika många minuter som han är gammal.
    Tror att han har lärt sig nu och håller tyst eller håller med mig nästa gång. Precis det klimat som jag vill ha i min familj!
    Haha! 
  • Inorr
    Paninaro skrev 2012-03-14 23:48:54 följande:
    Tycker att det är skitbra med time-out!

Vi hade ett bråk idag och på tredje varningen skickade jag mannen till trappan. Han fick sitta där 39 minuter, lika många minuter som han är gammal.
    Tror att han har lärt sig nu och håller tyst eller håller med mig nästa gång. Precis det klimat som jag vill ha i min familj!
    ha haa
  • Bluesman

Barn måste ha regler,det  mår dom bara bra av. Ska dom bli bra individer som vuxna måste dom lära sig vad som är rätt och fel. Time out är exakt samma sak som den sk skamvrån som fanns förr, i klassrummen. Tror att det funkar alldeles utmärkt, barnen måste ju förstå att vissa saker är inte okej att göra. Hjälper inget annat så varför inte? Kan man lösa problemen på andra sätt än time out ,är det väl oxå okej.

• Malena C
    MirandaMay skrev 2012-03-05 16:59:52 följande:
    Jag kör time in istället, funkar alltid för mig. När situationen kaosar ur tar jag resolut ungen och gå undan, ger honom min 100%uppmärksamhet och massor av kärlek. Kramar, vaggar, säger åt honom att lugna sig och att allt är bra, att han är bra. När han lugnat sig förklarar jag varför man inte får slåss eller vad nu problemet är.

Mina ungar flippar oftast bara ut när de vill ha min uppmärksamhet.
  • Malena C

Jag tror inte på straff och belöningar av det enkla skälet att jag inte dresserar mina barn. Jag skulle aldrig komma på tanken att sätte små stjärnor på kylskåpet när min man har bytt toarulle eller ställa kollegor i skamvrån om de inte följer en procedur korrekt.
    Med medmänniskor kommuniserar man och signalerar sina egna gränser och sluter kompromisser. Min abarn är medmänniskor. Medmänniskor som jag älskar. Alltså behandlar jag dem så och inte som en hund eller häst där jag har vissa krav på lydnad.

Svar på tråden Ni som är emot Time-out, varför?