• FruCasparsson

Babyskydd, vilket valde du & varför?

Hej! 
    Väntar första i slutet på april, så det börjar dra ihop sig nu, dags att införskaffa babydkyddet. Jag och mannen har båda fastnat för Recaro Young Profi Plus, dels på grund av att den är fin, men också för att det är en lätt stol. Sen kör mannen lite rally/racing och har recarostolar i sin bil så det kan ha en del med det att göra också ;)

Men, nu vill jag höra vilken stol du har, och varför du har just den stolen? Egentligen kan jag tänka mig att de flesta babyskydden är "samma lika", för de kostar ungefär lika mycket allihop, och ser ju rätt lika ut egentligen. Många i bekantskapskretsen har haft Brio Primo, och det är också en fin stol tycker jag. Misstänker att så många köpt den beror på att den helt enkelt är billigare än de flesta andra? 

Har läst i tester lite hit och dit och tycker det verkar som om det är olika beroende på vem som testar, dock har jag inte sett att någon stol fått underkänt iallafall :) 

• Svar på tråden Babyskydd, vilket valde du & varför?
  • Sweet life

Primon är en av de lättare babyskydden på marknaden, därför tror jag många väljer den. Med basen kan man fästa det med både bälte och isofix vilket är ganska unikt då baserna annars har antingen eller...

Är själv på jakt efter det perfekta babyskyddet. Det får inte vara för stort, tungt och klumpigt då vi ska ha plats med 3 barn i bilen...

• FruCasparsson

Ja, det är det ju också! :) Inte lätt det här, en hel djungel! Vi behöver inte tänka på platsen, då vi "bara" ska ha ett barn i en volvokombi.Förstår att det blir svårt att få till det med tre barn i en bil, allra helst om det är tätt i ålder så de andra barnen också ska ha sina bilstolar.

• Caladhiel

Vi hade Brio Primo och var jättenöjda. Orsaken till att vi köpte det var att det var lättast på marknaden, basen gick att fästa med både bälte och isofix, samt att det "kantiga" handtaget var bekvämt att bära i armkrok. Min bror fick barn ungefär samtidigt som oss, och de hade köpt en Britax-stol, och den måste man alltid bära i handen eftersom sufletten satte fast i handtaget.

Sedan då sonen föddes visade det sig dessutom att det var extra bra att ha Primo, som är lite mindre inuti än Britax, för vår lilla kille var bara 2,5 kg och 44 cm. Han såg jätteliten ut i Primon men satt bra, men då vi provade sätta honom i min brors Britax så satt han inte alls lika stadigt och ombonat.

• FruCasparsson
    Caladhiel skrev 2012-03-05 12:31:34 följande:
    Vi hade Brio Primo och var jättenöjda. Orsaken till att vi köpte det var att det var lättast på marknaden, basen gick att fästa med både bälte och isofix, samt att det "kantiga" handtaget var bekvämt att bära i armkrok. Min bror fick barn ungefär samtidigt som oss, och de hade köpt en Britax-stol, och den måste man alltid bära i handen eftersom sufletten satte fast i handtaget.

Sedan då sonen föddes visade det sig dessutom att det var extra bra att ha Primo, som är lite mindre inuti än Britax, för vår lilla kille var bara 2,5 kg och 44 cm. Han såg jätteliten ut i Primon men satt bra, men då vi provade sätta honom i min brors Britax så satt han inte alls lika stadigt och ombonat.
  • Sisisisi

Vi valde AG Logico s eftersom det har väldigt bra sidoskydd, fempunktsbälte, stor suflett, passade bra i bilen och bra pris. Väldigt nöjd med det babyskyddet!

• TvåTrollungar

Skulle aldrig välja brio primo av en anledning, den har inte 5 punkts bälte. Tror bara det är brio som inte har det annars väljer jag så klart bort alla stolar som inte har 5 punkt bälte.  Vi hade akta graco, skulle kunnat välja Be safe eller britax också.

• FruCasparsson

Brion väger 3,8 kg, och Recaron 3,5 kg, så det var inte stor skillnad. Maxi-Cosi Cabriofix är lättast med 3,25 kg (enligt Smartsons lista jag hittade nu när jag googlade, kan hända att det är förra årets modeller).

Det där med bälte har ja inte ens tänkt på Två Trollungar, självklart vill jag har fempunktsbälte (vilket Recarostolen har som). Verkar bara vara Brion som har trepunktsbälte av de jag tittat på iallafall. 

• Sweet life
    TvåTrollungar skrev 2012-03-05 12:37:05 följande:
    Skulle aldrig välja brio primo av en anledning, den har inte 5 punkts bälte. Tror bara det är brio som inte har det annars väljer jag så klart bort alla stolar som inte har 5 punkt bälte.  Vi hade akta graco, skulle kunnat välja Be safe eller britax också.
    Brio Primo som har trepunktsbälte och de stolar som har fempunktsbälte anses vara lika säkra. Där är det ingen skillnaden. Den enda skillnaden är att barnet sitter mer fast och inte kan glida runt i stolen, men det har inget med säkerheten att göra utan ren komfort för barnet..
  • FruCasparsson
    Sweet life skrev 2012-03-05 12:50:55 följande:
    Brio Primo som har trepunktsbälte och de stolar som har fempunktsbälte anses vara lika säkra. Där är det ingen skillnaden. Den enda skillnaden är att barnet sitter mer fast och inte kan glida runt i stolen, men det har inget med säkerheten att göra utan ren komfort för barnet..
    Okej, att det skulle vara någon säkerhetsrisk med just Briostolen tror jag verkligen inte, men det känns nog bättre för mammahjärtat ju mer bebis sitter fast ;) För mig, men kanske inte för alla. Sen tycker jag att det måste vara skönare för barnet också att sitta rejält fast i stolen
  • Sisisisi
    Sweet life skrev 2012-03-05 12:50:55 följande:

Jag har oxå läst att det ska vara säkert även men trepunkts. Men om det är lika säkert kan man ju undra varför de flesta märkena gått över till fempunkts... Alla 9-25 kg stolar har fempunktssele...
Svar på tråden Babyskydd, vilket valde du & varför?